To viceroyalty at republican utopia: The patriotic imaginary at experiential reality at south Perú (1780-1823)
DOI:
https://doi.org/10.18050/ucvs.v.13i1.05Keywords:
Independence of Perú; Tacna y Arica; Peruvian viceroyalty; Emancipation process; Peruvian BicentennialAbstract
The present research, have to finality making evident the ideological and social conceptuality of independence concept in to the people on insurrect idea at the Peruvian settler at south Perú (Tacna y Arica) on to the context about emancipation and independence notion in to oppositive to colonial regime from Spain. The multidisciplinary approach, we can probe to the dichotomy between historical facts and patriotic discourse by means of the comparative documental, testimonial and relative social studies about the emancipation process. The historical objectivity, can be distort by the patriot imaginary creation in to human relationship at 1780 -1823. The patriot speech to brooken the cultural relationship whit the ancestral Inca royalty, there was adopted by the Spanish court. Whit the present article we can approach the verisimilitude and improbability on the independence process.
References
BASADRE GROHMANN, J. (1926). El alma de Tacna (ensayo de interpretación histórica). Tacna: Hnos Tacneños.
CABELLO ARAYA, C. G. (2004). Formación ética en contextos educativos. En C. CABELLO ARAYA, Formación ética en contextos educativos. Teoría y práctica (pág. 26). Santiago: Universidad Central.
Castañón Suárez, M. (2019). Del Nacionalismo al cambio paradigmático en la política actual. Una revisión histórica de la Arqueológia. Boletín Antropológico, 169-198.
CASTRO OLIVAS, J. L. (2009). Tesis para el grado de Magister en Historia: “Sociedades secretas y masonería en el proceso de emancipación peruano: La Logia Lautaro en el Perú”. Lima: UNMSM.
CÚNEO VIDAL, R. (1921). Historia de las Insurreciones de Tacna por la Independencia del Perú. Lima: Librería Imprenta Cil - Lima.
DEL SOLAR, S. (2010). Masones y Sociedades Secretas: redes militares durante las guerras de independencia en América del Sur. Amérique Latine Historie y Mémoire Les Cahiers ALHIM.
ESPINOZA, R. (2009). El discurso ideológico-político en la concepción del desarrollo económico-social en lo regional en Venezuela. Multiciencias, 13-23.
FLORES, R. (2010). Representación historiográfica: relato e intencionalidad. Historia y Grafía, 137-168.
Marroni Minasi, S., Domareski Ruiz, T., & et al. (2019). El Materialismo Histórico Dialéctico como base epistemológica para la investigación de la ciudad y la urbanización turística . Estudios y Perspectiva en Turismo, 372-392.
Michelini, D. J. (2019). Conflictos de valores y conflictos de intereses. La comprensión de la conflictividad en el pensamiento de Julio De Zan. Tópicos, 78-93.
O ́phelan Godoy, S. (2012). Capítulo 4. Las reformas borbónicas y el contexto de la Gran Rebelión. In Un siglo de rebeliones anticoloniales: Perú y Bolivia 1700-1783. En S. O ́phelan Godoy, UN SIGLO DE REBELIONES ANTICOLONIALES: Perú y Bolivia 1700-1783 (págs. 195-246). Lima: Institut français d’études andines.
OGAZ ARCE, L. G. (2012). La dialéctica como contribución para el desarrollo del pensamiento. Revista Sophia, 83-104.
Osorio Soto, G. M. (2021). Almagro, el gran olvidado: “Crónicas de la Fundación española en el sur del Perú - Tacna y Arica”. Open Science.
OSORIO SOTO, G. M. (2021). Almagro, el gran olvidado: “Crónicas de la Fundación española en el sur del Perú - Tacna y Arica”. OpenScience Journal.
PICCIRILLI, R. (1958). San Martín y la Logia Lautaro. Buenos Aires: Ediciones Ministerio de Educación y Justicia.
RICOEUR, P. (1969). Objetividad y subjetividad en la historia. TAREA, 07 -24.
ROSTWOROWSKI, M. (1988). La antigua región del Colesuyo. Ensayos de Historia Andina. Elites, etnias, recursos, 219-229.
SÁIZ SERRANO, J., & GÓMEZ CARRASCO, C. (2016). Investigar el pensamiento histórico y narrativo en la formación del profesorado: Fundamentos teóricos y metodológicos. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 175-190.
SOLA MORALES, S. (2012). La dialéctica entre las narrativas mediáticas identitarias y los procesos de identificación. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona.
TERRAGNO, R. (2012). Maintland y San Martín. Buenos Aires: Grupo Editorial Argentina.
VARGAS CORDERO, Z. R. (1999). Desarrollo moral, valores y ética; una investigación dentro del aula. Educación, 91-104.
VON HUMBOLDT, A. (1827). Capítulo VI: Diferencia de las castas - Indios o indígenas americanos - Su número y sus transmigraciones - Variedad de sus lenguas -Grado de Civilización de los indios. En A. VON HUMBOLDT, Ensayo sobre la Nueva España (págs. 215 -218). Paris: En Casa de Jules Renouard.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.