Resiliencia en estudiantes adolescentes de una institución educativa de una zona urbano-marginal durante el covid-19

Resilience in adolescent students form an educational institution in an urban-marginal area during covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v10i1.2703

Keywords:

Resilience, Adolescents, Covid 19, Urban marginal zone

Abstract

This research aimed to measure the level of resilience in adolescents in an educational institution located in an urban-marginal area during the Covid 19 pandemic, with the purpose of identifying the levels of emotional competence and self-acceptance during the health emergency, by applying the Wagnild and Youn Resilience Scale to 143 adolescents. The research method used was the descriptive one, with a nonexperimental design. The results indicate that the students are capable of adapting positively to adverse contexts, managing to develop their emotional competence, likewise, they possess the ability to build their own identity and accept themselves, essential factors for the development of an adequate self-esteem and the fulfillment of long term goals, for which they have sufficient resources to face their future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carazo, V. (2018). Resiliencia y coevolución neuroambiental. Revista Educación, 42(2), 1-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=440/44055139033

Crespo, M. T. (2016). Resiliencia, bienestar y aprendizaje a lo largo de la vida. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 1(2), 161-170. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851778017.pdf

Dueñas, X., Godoy, S., Duarte, J. y López, D. (2019). La resiliencia en el logro educativo de los estudiantes colombianos. Revista Colombiana de Educación, 76, 69-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4136/413662855004

Fínez , M. J. y Morán, C. (2017). Resilience and core self-evaluations: A comparative study in adolescents and young. [Resiliencia y autovaloraciones esenciales: Estudio comparativo en adolescentes y jóvenes]. Psychology, Society and Education, 9(3), 347-356. doi:10.25115/psye.v9i3.857

Institución Educativa Cristo Rey (2018). Proyecto Educativo Institucional 2018-2022. Perú.

Jaramillo, R. A. (2017). Resiliencia familiar, comprensión, campos de aplicación, aportes y desafíos. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 13(2), 255-266. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=679/67955745010

Márquez, C., Verdugo, J., Villarreal, L., Montes, R. y Sigales, S. (2016). Resiliencia en adolescentes víctimas de violencia escolar. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 485-498. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.267

Morán, M. C., Finez, M. J., Menezes, E., Pérez, M. C., Urchaga, J. D. y Vallejo, G. (2019). Estrategias de afrontamiento que predicen mayor resiliencia. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 4(1), 183-190. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3498/349861666018

Moreno López, N., Fajardo Corredor, Á., González Robles, A., Coronado Bohórquez, A. y Ricarurte Martínez, J. (2019). Una mirada desde la resiliencia en adolescentes en contextos de conflicto armado. Revista de Investigación Psicológica, (21), 57-72. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322019000100005

Nieto, S. N. (2019). Atributos resilientes del gerente educativo. Educere, 23 (75), 487-497. https://www.redalyc.org/journal/356/35660262019/html/#:~:text=En%20el%20caso%20del%20gerente,le%20permiten%20generar%20un%20comportamiento

Páez, M. L. (2020). La salud desde la perspectiva de la resiliencia. Archivos de Medicina (Col), 20 (1), 203-216. https://www.redalyc.org/journal/2738/273862538020/html/#:~:text=La%20resiliencia%20aporta%20en%20cuanto,presentan%20alteraciones%20en%20la%20salud.

Ríos, M., Vásquez, M.A. y Fernández, J. (2015). Nivel de Resiliencia en adolescentes de una zona marginal en la ciudad de Durango. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(4), 1-18. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/394

Ruiz-Román, C., Juárez, J. y Molina, L. (2020). Facing adversity together by looking beyond ability: An approach to resilience among at-risk children and youth. [Afrontar la adversidad juntos. Un enfoque de la resiliencia más allá de la capacidad de niños y jóvenes en riesgo social] European Journal of Social Work, 23(2), 315-326. https://www.researchgate.net/publication/330614688_Facing_adversity_together_by_looking_beyond_ability_an_approach_to_resilience_among_at-risk_children_and_youth

Ruvalcaba, N. A., Gallegos, J., Orozco, M. G., y Bravo, H. R. (2019). Validez predictiva de las competencias socioemocionales sobre la resiliencia en adolescentes mexicanos. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 15(1), 1-13. ISSN: 1794-9998. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=679/67958346008

Salcedo, A. (2019). La metodología aprendizaje servicio como factor educativo de resiliencia. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 4(1), 255-266. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3498/349861666025

Sibalde, I. C., Sibalde, M., Da Silva, A. D., Scorsolini-Comin, F., Brandão, W., y Meirelles, E. M. L. (2020). Factores relacionados con la resiliencia de adolescentes en contextos de vulnerabilidad social: revisión. Revista electrónica trimestral de enfermería, 19(3), 582-596 https://revistas.um.es/eglobal/article/view/411311

Sosa, S. S. y Salas-Blas, E. (2020). Resiliencia y habilidades sociales en estudiantes secundarios de San Luis de Shuaro, La Merced.Comuni@cción, 11(1), 40-50. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.394

Turcaz, M. y Rubio, Y. (2015). Intento suicida en adolescentes: factores resilientes y de riesgo. Revista Información Científica, 93(5), 1110-1120. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5517/551757222010

Published

2021-03-30

How to Cite

Cunias Rodríguez, M. Y., & Medina Cardozo, I. I. (2021). Resiliencia en estudiantes adolescentes de una institución educativa de una zona urbano-marginal durante el covid-19: Resilience in adolescent students form an educational institution in an urban-marginal area during covid-19. UCV Hacer, 10(1), 31–39. https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v10i1.2703

Most read articles by the same author(s)