Orofacial exercises: Strategy to develop oral language in children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n4a2

Keywords:

Lenguaje oral, Ejercicios orofaciales, Estimulación, Lingüística

Abstract

Communication is the foundation of society. Since it is in every human’s nature to socialize, the development of speech in one’s early years is of central importance. Using a descriptive pre-experimental design, this study aimed to strengthen speech development in young children. A sample of 15 four-year-old students was selected at the IEI Nº 203 Pasitos de Jesús Lambayeque – 2021. A checklist validated by experts was used to measure the linguistic, syntactic, and semantic levels of the participants. Participants were then observed and evaluated according to their pre-test and post-test results. The results of the pre-test were as follows: 0% of the participants were at a low level; 27% were at a medium level; and 73% were at a high level. After the participants completed an oral-motor training workshop, the post-test revealed that 100% had achieved a high level. In conclusion, oral-motor exercises promote speech development in young children.
Keywords: Oral language, oral-motor exercises, stimulation and linguistics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, T (2018). Programa “Parlanchines En Acción”, Basado En La Teoría De Vigotsky, Para Estimular El Nivel De Desarrollo Del Lenguaje Oral En Niños De Tres Años De La Institución Educativa Inicial Nº 2198 El Porvenir”. Trujillo [Tesis de Grado – Maestría, Universidad Nacional de Trujillo]. https://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/12805?show=full

Antezana, Y. y Perez, L. (2018). Nivel de desarrollo del lenguaje oral en niños de 4 años de educación inicial de una institución educativa de Chiclayo - 2018 [Tesis de pregrado, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú]. https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/1651

Åsa, L., Barr, M., & McAllister, A. (2020). Orofacial function in children with Speech Sound Disorders persisting after the age of six years. Repositorio International Journal of Speech-Language Pathology, 22(5), 526-536. https://www.researchgate.net/publication/339626570_Orofacial_function_in_children_with_Speech_Sound_Disorders_SSD_persisting_after_the_age_of_six_years

Barrio, N (2017). Herramientas, estrategias y ejercicios de PNL para niños. Revista digital INESEM. URL. https://www.inesem.es/revistadigital/educacion-sociedad/pnl-ninos/

Bernal, C. (2006). Metodología de la investigación para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Editorial Pearson Educación de México, S.A. de C.V. https://www.academia.edu/74069056/Metodolog%C3%ADa_de_la_investigaci%C3%B3n_Administraci%C3%B3n_econom%C3%ADa_humanidades_y_ciencias_sociales_C%C3%A9sar_Bernal

Buendía, L. y Berrocal, E. (2001). La ética de la investigación educativa. Arias Montano. Revista UHU. Repositorio de la universidad de Huelva. https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/6606

Buri, C. (2017). Desarrollo fonológico en niños y niñas de 3 años a 3 años 11 meses en la Escuela Fiscal Álvaro Pérez Intriago en el sector de Guamani en el período de septiembre 2016 a marzo del 2017 [Trabajo de investigación previo a la obtención del Título de Licenciado en Terapia del Lenguaje. Carrera de Terapia del Lenguaje, Universidad Central del Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/13402

Caceres Santayana, E. S., & Ramos Condori, S. L. (2018). Aplicación de técnicas participativas de canciones, adivinanzas, dibujos y ejercicios orofaciales para mejorar el desarrollo del lenguaje en niños de 3 años de edad en la Institución Educativa Inicial Cuna-Jardín Unas Cercado, Arequipa 2018 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de San Agustín – Arequipa]. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/8302

Canazas, K. (2018). Juegos Verbales Y El Lenguaje Oral En Niños De 5 Años De Las Instituciones Educativas Estatales Del Nivel Inicial Urb. Pampas De San Juan - San Juan De Miraflores, 2015 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión]. http://repositorio.undac.edu.pe/handle/undac/518

Cayetano (2018). La conciencia fonológica y el desarrollo del lenguaje oral. [Tesis de posgrado, Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/22324

Castañeda (1999). El Lenguaje verbal del niño: ¿cómo estimular, corregir y ayudar para que aprenda a hablar bien? Universidad Nacional de San Marcos. http://intranet.comunidadandina.org/Documentos/BDA/PE-EDU-0003.pdf

Constantino, S. (2020). Lenguaje oral en los estudiantes de 5 años de la I.E.I. N° 421 “Laguna Huanama” – Salas, Lambayeque 2019. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio UNPRG. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/8962

Connect E. (2019). Funciones de la corteza cerebral: áreas de Wernicke, Broca y de asociación límbica. Elsevier. https://www.elsevier.com/es-es/connect/medicina/edu-funciones-de-la-corteza-cerebral

Chávez Velázquez, S., Macías Gil, E., Velázquez Ortiz, V., & Vélez Díaz, D. (2017). La Expresión Oral en el niño preescolar. XIKUA Boletín Científico De La Escuela Superior De Tlahuelilpan, 5(9). https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/xikua/article/view/2240

Cruz, Olivares y Gonzales (2014). Metodología de la investigación. Ed. Patria. https://editorialpatria.com.mx/pdffiles/9786074381498.pdf

De La Cruz, Y. (2017). Cuentos infantiles en el desarrollo del lenguaje oral de preescolares de la Institución Educativa Inicial N° 534 – Huancavelica. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Huancavelica]. https://repositorio.unh.edu.pe/items/842cd7f1-5fd7-437f-b70f-f216dae85564

Gamarra (2014). Beneficios de las Dinámicas Orofaciales. Periodico “Sol”. p. 17. https://issuu.com/el-sol/docs/elsol271014

García (2020). Desarrollo De La Expresión Oral En Los Niños De 4 Años De La Institución Educativa N°410, Chiclayo-Lambayeque, 2018 [Trabajo de investigación para obtener Grado de Bachiller, Universidad Católica Los Ángeles, Chimbote]. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/19719

Guevara, S. (2019). Estrategias didácticas para el desarrollo del Lenguaje oral en niños (as) de III nivel de Educación Inicial de la escuela San Mateo, Bluefields, I semestre 2019 [Grado de licenciatura, Bluefields Indian & Caribbean University ]. Repositorio BICU. http://repositorio.bicu.edu.ni/1221/

Herrera Garzón, V. (2016). Praxias en niños y niñas con dificultades de lenguaje. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. [Proyecto de Investigación presentado previo a la obtención del Título de Licenciada en Ciencias de la Educación mención Parvularia, Universidad Técnica de Cotopaxi - Ecuador]. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/3795

Hernandez, R., Fernandez y Baptista (2014). Metodología de la Investigación. Editorial Mexicana, Reg. Núm. 736. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf

Ibáñez, M. (2016). Un 7% de los niños padecen trastornos en el lenguaje. Periódico Sociedad. https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20160827/siete-por-ciento-ninos-padecen-trastornos-lenguaje-5346875#:~:text=En%20torno%20a%20un%207,hetereog%C3%A9neo%2C%20su%20espectro%20es%20ampl%C3%ADsimo.

Leguia, N. (2021). Nivel De Desarrollo De Las Habilidades Orofaciales En Estudiantes De La Institución Educativa Nº 1028 - Satipo, 2019 [Trabajo de Investigación Grado de Bachiller, Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote]. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/19970

León, E. (2021). Talleres de lectura utilizando cuentos infantiles para mejorar el desarrollo del Lenguaje Oral en los niños de 3 años de la I. E. N°184 Pallasca Ancash Perú, 2019 [Tesis de Grado, Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote]. http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/21429?show=full

López (2004). Población muestra y muestreo. Punto Cero, 09(08), 69-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762004000100012

Meza Arguello, D. M., & Herrera Navas, C. D. (2021). La música como estrategia metodológica para el desarrollo del lenguaje oral en estudiantes de tercer año de educación básica: guía musical como estrategia metodológica. UnesumCiencias. Revista Científica Multidisciplinaria. 5(1), 25-42. https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/249

Ministerio de Educación (2019). Interacciones que promueven aprendizajes: guía de orientaciones para la atención educativa de los niños y niñas de 0 a 5 años. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/6886

Nogueira, C. (2016). Dificultades del lenguaje oral y/o la comunicación. Mar de Plata. Grado licenciatura. Repositorio Digital De La UFASTA. https://core.ac.uk/download/pdf/49225822.pdf

Perez, C. (2018). Lista De Cotejo Como Instrumento De Observación Una Guía Para El Profesor. Universidad Tecnológica Metropolitana. URL. https://vrac.utem.cl/wp-content/uploads/2018/10/manua.Lista_Cotejo-1.pdf

Rajapaksha, P. (2016). Promoting Oral Language Skills in Preschool Children through Sociodramatic Play in the Classroom. International Journal of Education and Literacy Studies, 4(1), 15-23. http://www.journals.aiac.org.au/index.php/IJELS/article/view/2219

Ramírez, C. (2014). La Influencia De La Familia Y La Escuela En El Desarrollo Del Lenguaje Oral En Niños De 3 A 5 Años A Través De La Aplicación De Un Programa De Estimulación Del Lenguaje [Tesis de posgrado, Universidad Autónoma de Madrid]. https://repositorio.uam.es/handle/10486/666369

Rodríguez, M. (2017). Aplicación De Un Programa Musical “Aprendo Cantando” Para Desarrollar El Lenguaje Oral De Los Niños Y Niñas De 3 Años De La Institución Educativa Nacional N° 431, Santa Catalina – Monsefú, Año 2015 [Tesis de posgrado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/16565

Ronquillo, M. (2020). La Praxia Labial En El Desarrollo De La Expresión Oral En Niños Y Niñas De 4 A 5 Años De La Unidad Educativa Atahualpa De La Ciudad De Ambato [Trabajo de Titulación previo a la obtención del título de Licenciada en Ciencias de la Educación, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/30668

Sanchez, L. (2020). Nivel del lenguaje oral en los estudiantes de 3 años de la I.E. N° 10050 – Reque, Chiclayo 2019 [Tesis de grado, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio UNPRG. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/8755

Vargas, D. K. & Vasquez, V. (2021). Dimensiones del lenguaje oral en niños de cuatro años estudio realizado en una institución educativa inicial del distrito de Chiclayo, 2018 [Tesis de licenciatura, Universidad Santo Toribio de Mogrovejo]. Repositorio USAT. https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/3435

Vásquez, K. (2020). Estrategias orofaciales para el lenguaje oral en niños atendidos en el Centro de Salud-Reque [Tesis de Posgrado – Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/49391

Vilcapoma, R. (2018). Lenguaje oral en niños de 03 años de una Institución educativa particular de Lima Metropolitana [Tesis de grado, Universidad Inca Garcilaso de la Vega]. http://repositorio.uigv.edu.pe/handle/20.500.11818/2496

Published

2022-10-12

How to Cite

VILCHEZ CHAVEZ, S. J., FIGUEROA CHAMBERGO, M. C., NAZARIO URBINA, M. R. del C., & VIDAURRE GARCIA, W. E. (2022). Orofacial exercises: Strategy to develop oral language in children. UCV Hacer, 11(4), 19–31. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n4a2

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)