Emotional intelligence and work climate in a school in Morales 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2746

Keywords:

Emotional Intelligence, Work climate, Teachers

Abstract

The research sought to know if emotional intelligence is related to the work environment in teachers of a Morales school in the period 2020, it was a study of a basic type and non-experimental design, cross-sectional and correlational approach, 60 teachers of both sexes as a population and as a sample 40 teachers, who answered two questionnaires: the BarOn Emotional Inventory to measure emotional intelligence and the CL-SPC Scale of Sonia Palma to measure the work environment. The results showed us that there is a low positive correlation with a value of Rho = 0.392 and a significance of 0.012, thus enabling us to accept the hypothesis raised regarding the existence of a correlation between the variables studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abanto, Z. Higueras, L. y Cueto, J. (2000). Bar-On: Inventario del Cociente Emocional (EQ-i) Una prueba de Inteligencia Emocional. Grafimas.

Arias. (2006). El proyecto de investigación. (5ta. Ed.). Editorial Episteme.

Bar-On, R. (1997). El inventario de inteligencia emocional: Una prueba de inteligencia emocional. Multi-Health Systems.

Erazo, A. (2018). Inteligencia emocional y clima organizacional de los colaboradores de la Municipalidad distrital de la Victoria, 2018 [Tesis de post grado]. Universidad César Vallejo, Lima, Perú. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/16896

Goleman, D. (2005). Inteligencia Emocional en el trabajo. Kairos.

Hernández, R. Fernández, M. y Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw – Hill Interamericana

Morote, B. (2016). Inteligencia emocional y clima laboral de las enfermeras del servicio de hospitalización del Hospital Hipólito Unanue. [Tesis de post grado]. Universidad César Vallejo, Lima, Perú. http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/8684/Morote_GBR.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Palma, S. (2004). Elaboración y validación de una escala de satisfacción laboral en trabajadores de Lima Metropolitana. Revista Teoría e Investigación en Psicología, Vol. IX, Nº 1, Facultad Psicología Universidad Ricardo Palma. Lima.1999

Rojas, F. (2017). Inteligencia emocional y clima laboral en los colaboradores de la Municipalidad Provincial de San Martín, 2017. (Tesis de pre grado). Universidad César Vallejo, Tarapoto Perú. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/36921

Romero, H. (2016). Inteligencia Emocional y clima Organizacional de la Delegación de Recursos Humanos en una Institución Gubernamental de la zona 6 de Quetzaltenango. [Tesis de post grado]. Universidad Rafael Landívar de Quetzaltenango, Guatemala. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2016/05/43/Romero-Hassan.pdf

Tarrillo, J. (2017). Inteligencia emocional y su relación con el desempeño laboral en los docentes de la Universidad Peruana Unión Filial Tarapoto, 2017. [Tesis de Post grado]. Universidad Peruana Unión, Tarapoto. Perú. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/UPEU/1116/Jos%c3%a9_Tesis_Maestro_2018.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Ubaldo, M. (2017). Inteligencia emocional y clima organizacional en los docentes de la institución educativa Virgen de las Mercedes Jangas- Huaraz, 2017. [Tesis de post grado]. Universidad César Vallejo. Perú. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/29682

Published

2021-06-30

How to Cite

Alamo Dávila, C. F., Carnero Tapullima, M., & Saavedra Meléndez, J. (2021). Emotional intelligence and work climate in a school in Morales 2021. PsiqueMag, 10(1), 91–97. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2746

Issue

Section

Research Articles