Pedagogical management and teaching performance of Peruvian teachers in a vulnerable area of Lima

Authors

Keywords:

Pedagogical management, teaching performance, educational quality, pandemic

Abstract

This article develops the pedagogical management of the headmaster and its link with teacher performance in a pandemic situation. The objective of the study was to analyze the relationship between the mentioned variables in an educational institution located in a highly vulnerable area of Lima - Peru. The sample consisted of 54 teachers at the primary and secondary levels, who provided data from questionnaires validated for this research. The variables were evaluated using Spearman's Rho correlational coefficient for the three dimensions that justify pedagogical management and teacher performance: I. Planning; II. Organization; III. Direction and control. The results revealed that there were positive and significant correlations between the variables mentioned.

References

BID-Educación (2022) ¿Cómo reconstruir la educación postpandemia? BID.

Chávez, M. y Olivos, M. (2019). Gestión educativa y desempeño docente, en la institución Educativa “modelo” Trujillo. [Tesis de Maestría. Universidad Católica de Trujillo “Benedicto XVI] https://repositorio.uct.edu.pe/bitstream/123456789/584/1/018100284B_018100388B_M

Defensoría del Pueblo (2022) Informe de la pandemia del COVID-19. En https://www.defensoria.gob.pe/defensoria-del-pueblo-durante-la-pandemia-del-covid-19-se-produjo-descenso-en-la-matricula-de-educacion-inicial

Freire, S. y Miranda, A. (2014). El rol del director en la escuela: el liderazgo pedagógico y su incidencia sobre el rendimiento académico. Lima, Perú.

García M. y Caballero, K. (2015): Explicación de la satisfacción en la dirección escolar a partir del desempeño de la función directiva- Universidad de Sevilla. España. Education in the Knowledge Society 19 (1) 77-95 http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20181917795/18538

Manzaba, M. (2018). Gestión pedagógica en el desempeño Docente en la Unidad Educativa Fiscal “Aguirre Abad”. Manual de perfeccionamiento Docente. Universidad de Guayaquil. Ecuador. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/30126/1/Manzaba%20Cucal%C3%B3n.pdf

MINEDU. (2014). Marco del Buen Desempeño Directivo. Lima, http://www.minedu.gob.pe/pdf/ed/marco-de-buen-desempeno-docente.pdf

MINEDU. (2012). Marco del buen desempeño docente http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/marco_buen_desempeno_docente.pdf

SEP-México (2015) Programas Escuelas de Calidad. SEP. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/programas-escuelas-de-calidad

Tabares, B. y Miranda, G. (2015). La gestión directiva: un concepto construido desde las comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas. Bogotá, Colombia. En: https://bit.ly/2Ruwm8s

UMC-MINEDU (2022) Resultados EVA 2022. umc.minedu.gob.pe/resultadoseva2021

UNESCO/OREALC (2018). Situación educativa de América Latina y el Caribe. OREALC/UNESCO

Vila, A. (2015): Explicación de la satisfacción en la dirección escolar a partir del desempeño de la función directiva. Education in the Knowledge Society 19 (1) 77-95 http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20181917795/18538.

Published

2023-07-27

How to Cite

Figueroa Huamán, M. G. . (2023). Pedagogical management and teaching performance of Peruvian teachers in a vulnerable area of Lima. PsiqueMag, 12(2), 112–120. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2603

Issue

Section

Research Articles