Pedagogical management and teaching performance of Peruvian teachers in a vulnerable area of Lima
Keywords:
Pedagogical management, teaching performance, educational quality, pandemicAbstract
This article develops the pedagogical management of the headmaster and its link with teacher performance in a pandemic situation. The objective of the study was to analyze the relationship between the mentioned variables in an educational institution located in a highly vulnerable area of Lima - Peru. The sample consisted of 54 teachers at the primary and secondary levels, who provided data from questionnaires validated for this research. The variables were evaluated using Spearman's Rho correlational coefficient for the three dimensions that justify pedagogical management and teacher performance: I. Planning; II. Organization; III. Direction and control. The results revealed that there were positive and significant correlations between the variables mentioned.
References
BID-Educación (2022) ¿Cómo reconstruir la educación postpandemia? BID.
Chávez, M. y Olivos, M. (2019). Gestión educativa y desempeño docente, en la institución Educativa “modelo” Trujillo. [Tesis de Maestría. Universidad Católica de Trujillo “Benedicto XVI] https://repositorio.uct.edu.pe/bitstream/123456789/584/1/018100284B_018100388B_M
Defensoría del Pueblo (2022) Informe de la pandemia del COVID-19. En https://www.defensoria.gob.pe/defensoria-del-pueblo-durante-la-pandemia-del-covid-19-se-produjo-descenso-en-la-matricula-de-educacion-inicial
Freire, S. y Miranda, A. (2014). El rol del director en la escuela: el liderazgo pedagógico y su incidencia sobre el rendimiento académico. Lima, Perú.
García M. y Caballero, K. (2015): Explicación de la satisfacción en la dirección escolar a partir del desempeño de la función directiva- Universidad de Sevilla. España. Education in the Knowledge Society 19 (1) 77-95 http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20181917795/18538
Manzaba, M. (2018). Gestión pedagógica en el desempeño Docente en la Unidad Educativa Fiscal “Aguirre Abad”. Manual de perfeccionamiento Docente. Universidad de Guayaquil. Ecuador. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/30126/1/Manzaba%20Cucal%C3%B3n.pdf
MINEDU. (2014). Marco del Buen Desempeño Directivo. Lima, http://www.minedu.gob.pe/pdf/ed/marco-de-buen-desempeno-docente.pdf
MINEDU. (2012). Marco del buen desempeño docente http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/marco_buen_desempeno_docente.pdf
SEP-México (2015) Programas Escuelas de Calidad. SEP. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/programas-escuelas-de-calidad
Tabares, B. y Miranda, G. (2015). La gestión directiva: un concepto construido desde las comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas. Bogotá, Colombia. En: https://bit.ly/2Ruwm8s
UMC-MINEDU (2022) Resultados EVA 2022. umc.minedu.gob.pe/resultadoseva2021
UNESCO/OREALC (2018). Situación educativa de América Latina y el Caribe. OREALC/UNESCO
Vila, A. (2015): Explicación de la satisfacción en la dirección escolar a partir del desempeño de la función directiva. Education in the Knowledge Society 19 (1) 77-95 http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20181917795/18538.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.