The development of mathematical competence and the use of assessment instruments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i1.2489

Keywords:

Competencies, mathematics, evaluation,, rubric, problem solving, instrument

Abstract

In this article, it is the input of the work whose purpose is to establish the level of development of mathematical skills through the use of evaluation instruments in sixth grade students of primary education of a private IE in the district of San Miguel de la city ​​of Lima in the year 2022, for which sixty students have been submitted to which they are evaluated in pretest and posttest; of which thirty students have been subjected to an intervention where the main tools were the evaluation instruments; the pretest and posttest were a checklist in which the evidence of the development of competences was collected when students develop different problems of intra and extra mathematical context; the research was of an experimental, longitudinal type with a quasi-experimental design with a quantitative approach; after statistical treatment; where it is established that the characteristics of the control group and the experimental group, which are similar at the beginning after the experiment, show relevant differences; likewise, the experimental group shows a significant development before and after the experiment; This development is significant showing the efficiency and effectiveness of the experiment.

References

Álvarez, Y. R. (2021). La evaluación de las competencias matemáticas abordada desde lineamientos socio formativos basados en las evidencias. Revista REDIPE, 144-170. doi:https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1257

Azcárate, P., & José, C. (2016). Evaluación de la competencia matemática. Investigación, 31-42.

Espigares, M. J., Fernández, A., & Oliveras, M. L. (2020). Instrumento para evaluar competencias matemáticas y científicas del alumnado que inicia Educación Primaria, mediante juegos. Revista Paradigma, 326-359.

Eusko, J. (2017). Las Competencias básicas en el Sistema Educativo de la C.A.P.V. Berritzegune Nagusia.

Gómez, I. (2018). Competencias matemáticas. Instrumentos para las Ciencias Sociales y naturales: Ministerio de Educación de España.

Hernández, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodologia de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Me G raw Hill. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf

IES. (2018). Competencia matemática: Alto Conquero. http://www.juntadeandalucia.es

Íñiguez, F. J. (2019). Cómo desarrollar la competencia matemática a partir del análisis de tareas generadas en el aula. Acta Latinomericana de educación matemática, 32(1), 468 - 477. http://funes.uniandes.edu.co/13951/1/Castro2019Como.pdf

MINEDU. (2016). Currículo Nacional de Educación Básica. Lima: Estado peruano. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/

Misari, V. (2016). Competencias matemáticas en estudiantes de primer grado, según género, en dos instituciones educativas del Callao. Lima: USIL. https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/1218

Morales, S., Hershberger, R., & Acosta, E. (2021). Evaluación por competencias: ¿cómo se hace? Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 1-15. http://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2019.63.3.08

Neill, D. A., & Cortez, L. (2018). Procesos y Fundamentos de la Investigación Científica. Machala: UTMACH. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

Paredes, J. H. (2019). Estrategia metodológica para resolver problemas y el desarrollo de capacidades matemáticas en estudiantes de primaria de la institución educativa 1137 “José Antonio Encinas”. : USMP. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/5457/paredes_ljh.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tejada, J. (2018). Los estilos de enseñanza y el desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes del tercer grado de primaria de la I.E. Fe y Alegría 02 de S.M.P. Lima: UCV. https://hdl.handle.net/20.500.12692/12543

Published

2023-03-24 — Updated on 2023-05-18

Versions

How to Cite

Núñez Cárdenas, J., & Damián Núñez, E. F. (2023). The development of mathematical competence and the use of assessment instruments . PsiqueMag, 12(1), 58–72. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i1.2489 (Original work published March 24, 2023)

Issue

Section

Research Articles