Self-regulated learning and intrinsic motivation in students of the UNMSM
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i1.2757Keywords:
Self-regulated learning, Intrinsic motivation, Professional developmentAbstract
This research includes a scientific contribution that allowed determining the relationship between self-regulated learning and intrinsic motivation in students of the IV cycle of the Professional School of Physical Education of the Faculty of Education of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos. It was developed a quantitative approach, with the bases of the correlational-descriptive and non-experimental design. The surveys were applied to 91 students and allowed establishing a relationship between the variables. Thus, it was concluded that there is an association and a direct and highly significant relationship between self-regulated learning and intrinsic motivation of the study population.
References
García, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(1), 203-221. http://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART12.pdf
Gastañaduy, K. (2013). Motivación intrínseca, extrínseca y bienestar psicológico en trabajadores remunerados y voluntarios. [tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de tesis de la Pontificia Universidad Católica del Perú. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5012?show=full
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cuantitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14, 15-20. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v14n14/a03v14n14.pdf
Monrroy, C. (2014). Aprendizaje Autorregulado y Rendimiento Académico en Estudiantes de Educación Media Superior. Revista electrónica en Ciencias Sociales y Humanidades Apoyadas por Tecnologías, 2(2), 7-29. https://chat.iztacala.unam.mx/cshat/index.php/cshat/article/view/55
Monterroso, S. (2015). Aprendizaje autorregulado y su incidencia en el rendimiento académico de los adolescentes. [Tesis de maestría, Universidad Rafael Landívar]. Repositorio de la Universidad Rafael Landívar. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2015/05/83/Monterroso-Susy.pdf
Navea, A. (2015). Un estudio sobre la motivación y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)]. E-spacio. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Anavea
Norabuena, R. (2011). Relación entre el aprendizaje autorregulado y rendimiento académico en estudiantes de enfermería y obstetricia de la Universidad Nacional "Santiago Antúnez de Mayolo" – Huaraz. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis. Repositorio de Tesis Digitales. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/2904/Norabuena_pr.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Peñaloza, E., Landa, P., y Vega, C. (2015). Aprendizaje autorregulado: una revisión conceptual. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 9(2), 1-21. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol9num2/vol9n2art1.pdf
Rebaza, E. (2016). Relación entre estrategias metacognitivas, aprendizaje autorregulado y autoestima en los estudiantes en el instituto superior pedagógico indoamerica 2011. [Tesis de maestría, Universidad Privada Antenor Orrego]. Repositorio Digital de la Universidad Privada Antenor Orrego. http://repositorio.upao.edu.pe/handle/upaorep/2312
Zulma, M. (2006). El aprendizaje autorregulado: El lugar de la cognición, la metacognición y la motivación. Estudios Pedagógicos XXXII, 2, 121-132. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173514131006.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.