Self-regulated learning and intrinsic motivation in students of the UNMSM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i1.2757

Keywords:

Self-regulated learning, Intrinsic motivation, Professional development

Abstract

This research includes a scientific contribution that allowed determining the relationship between self-regulated learning and intrinsic motivation in students of the IV cycle of the Professional School of Physical Education of the Faculty of Education of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos. It was developed a quantitative approach, with the bases of the correlational-descriptive and non-experimental design. The surveys were applied to 91 students and allowed establishing a relationship between the variables. Thus, it was concluded that there is an association and a direct and highly significant relationship between self-regulated learning and intrinsic motivation of the study population.

References

García, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(1), 203-221. http://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART12.pdf

Gastañaduy, K. (2013). Motivación intrínseca, extrínseca y bienestar psicológico en trabajadores remunerados y voluntarios. [tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de tesis de la Pontificia Universidad Católica del Perú. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5012?show=full

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cuantitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14, 15-20. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v14n14/a03v14n14.pdf

Monrroy, C. (2014). Aprendizaje Autorregulado y Rendimiento Académico en Estudiantes de Educación Media Superior. Revista electrónica en Ciencias Sociales y Humanidades Apoyadas por Tecnologías, 2(2), 7-29. https://chat.iztacala.unam.mx/cshat/index.php/cshat/article/view/55

Monterroso, S. (2015). Aprendizaje autorregulado y su incidencia en el rendimiento académico de los adolescentes. [Tesis de maestría, Universidad Rafael Landívar]. Repositorio de la Universidad Rafael Landívar. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2015/05/83/Monterroso-Susy.pdf

Navea, A. (2015). Un estudio sobre la motivación y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)]. E-spacio. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Anavea

Norabuena, R. (2011). Relación entre el aprendizaje autorregulado y rendimiento académico en estudiantes de enfermería y obstetricia de la Universidad Nacional "Santiago Antúnez de Mayolo" – Huaraz. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis. Repositorio de Tesis Digitales. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/2904/Norabuena_pr.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Peñaloza, E., Landa, P., y Vega, C. (2015). Aprendizaje autorregulado: una revisión conceptual. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 9(2), 1-21. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol9num2/vol9n2art1.pdf

Rebaza, E. (2016). Relación entre estrategias metacognitivas, aprendizaje autorregulado y autoestima en los estudiantes en el instituto superior pedagógico indoamerica 2011. [Tesis de maestría, Universidad Privada Antenor Orrego]. Repositorio Digital de la Universidad Privada Antenor Orrego. http://repositorio.upao.edu.pe/handle/upaorep/2312

Zulma, M. (2006). El aprendizaje autorregulado: El lugar de la cognición, la metacognición y la motivación. Estudios Pedagógicos XXXII, 2, 121-132. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173514131006.pdf

Published

2021-08-01

How to Cite

Torres Garagundo, V. . (2021). Self-regulated learning and intrinsic motivation in students of the UNMSM. PsiqueMag, 11(1), 18–27. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i1.2757

Issue

Section

Research Articles