Sociocritical paradigm in research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2656

Keywords:

Paradigm, Sociocritical, Reflection, Social, Transformation, Research

Abstract

This article aims to analyze the socio-critical paradigm in its relationship with scientific research, which is why the paradigm is previously defined as the representation of the commitment of the members of a scientific community with a way of exercising or guiding scientific practice. Likewise, it seeks to conceptualize the socio-critical paradigm, which is based on social criticism with a tendency to self-reflection, understanding that knowledge is built on the basis of concerns that arise from the needs of certain social groups (Maldonado, 2018), where Unlike the positivist paradigm, the researcher is no longer just an observer to become a generator of change that facilitates social transformations. On the other hand, the origins, position of authors, characteristics, principles and applications in different specialties are analyzed. Finally, the conclusions seek to reflect on the applicability of the socio-critical paradigm in our society.

References

Adorno, T., & Horkheimer, M. (1969). La Sociedad. Lecciones de Sociología. 208.

Alvarado, L., & García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: Su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202.

Amador, S. (1994). Análisis comparativo de tres paradigmas de las ciencias sociales. Revista Estudios, 11, 59-67.

Badillo, L. C. C., & Romero, G. H. (2015). Una interpretación socio-critica del enfoque educativo basado en competencias. Perspectivas docentes, 57, 26-34.

Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa | Silvana Villagran—Academia.edu. https://www.academia.edu/34814025/Bisquerra_M%C3%A9todos_de_investigaci%C3%B3n_educativa

Buck-Morss, S. (1981). Origen de la dialéctica negativa: Theodor W. Adorno, walter Benjamin y el Instituto de Frankfurt. Siglo Veintiuno.

Carr, W. & Kemmis, S. (1986). Teoría crítica de la enseñanza. https://www.academia.edu/7360913/Wilfred_Carr_Stephen_Kemmis_1986_Teor%C3%ADa_cr%C3%ADtica_de_la_ense%C3%B1anza

Catalán, M., & Jarrillo, E. (2010). Paradigmas de investigación aplicados al estudio de la percepción pública de la contaminación del aire. 14.

Ceolin, S., Piriz, M. A., Mendieta, M. da C., González, J. S., & Heck, R. M. (2017). Elementos del paradigma sociocrítico en las prácticas del cuidado de enfermería: Revisión integrativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 51. https://doi.org/10.1590/s1980-220x2016037003267

Corona Lisboa, J. (2016). Apuntes sobre métodos de investigación. MediSur, 14(1), 81-83.

Creswell, J. (2013). Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications Inc. https://us.sagepub.com/en-us/nam/research-design/book237357

Frankenberg, G. (2011). Teoría crítica. Educación y Educadores, 19(1), 67-88. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.4

Galvez, E., & López, E. (2016). Condicionantes de la conexión entre la teoría y la práctica en el Prácticum de Magisterio: Algunas evidencias a partir de TEDS-M | Estudios sobre Educación. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4809

Gonzales, A. G. (2003). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. Islas, 0(138), 125-135.

González, F. (2005). ¿Qué Es Un Paradigma? Análisis Teórico, Conceptual Y Psicolingüístico Del Término. Investigación y Postgrado, 20(1), 13-54.

Grijalba Bolaños, J., Mendoza Otero, J. N., Beltrán Alonso, H., Grijalba Bolaños, J., Mendoza Otero, J. N., & Beltrán Alonso, H. (2020). La formación del pensamiento sociocrítico y sus características: Necesidad educativa en Colombia. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 64-72.

Herran, A., Hashimoto, E., & Machado, E. (2005). Investigar en Educación: Fundamentos, aplicación y nuevas perspectivas. [Text]. https://www.madrimasd.org/cultura-cientifica/ciencia-cultura/ensayo/investigar-en-educacion-fundamentos-aplicacion-nuevas

Hurtado, M. A. (2017). Sociocrítica, decolonialismo e interculturalidad: el legado en Costa Rica. 29.

López, C. D., & Loria, M. de L. P. (2017). Vulnerabilidad educativa: Un estudio desde el paradigma socio crítico / Educational Vulnerability: A study from the socio-critical paradigm. Praxis Educativa, 21(1), 46-54. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2017-210105

Maldonado, J. E. (2018). Metodología de la investigación social: Paradigmas: Cuantitativo, sociocrítico, cualitativo, complementario. https://elibro.net/es/ereader/bibliotecaupt/70335?bfpage=1&bfsearch=&bffolder=80567&prev=bf

Melero, N. (2017, octubre 30). El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción participativa en la transformación de la realidad social: Un análisis desde las ciencias sociales. Compartir Palabra maestra. https://www.compartirpalabramaestra.org/actualidad/columnas/vulnerabilidad-educativa-un-estudio-desde-el-paradigma-socio-critico

Orozco, J. C. O. (2016). La Investigación Acción como herramienta para Formación Docente. Experiencia en la Carrera Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias de la Educación de la UNAN-Managua, Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí, 19, 5-17. https://doi.org/10.5377/farem.v0i19.2967

Pinilla-Rodríguez, D. E., Reinoso-Vásquez, H. R., Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador, López-Merino, M. E., & Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador. (2017). Complejidad, formación jurídica y transformación social. Algunas anotaciones. Jurídicas, 14(1), 87-101. https://doi.org/10.17151/jurid.2017.14.1.7

Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en Psicología, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167

Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. 31(01), 13.

Rodriguez, A. (2019). Paradigma Sociocrítico en Investigación: Historia, Características—Lifeder. https://www.lifeder.com/paradigma-socio-critico/

Vera, A., & Jara, P. (2018). El Paradigma socio crítico y su contribución al Prácticum en la Formación Inicial Docente. 24.

Published

2020-12-30

How to Cite

Loza Ticona, R. M., Mamani Condori, J. L., Mariaca Mamani, J. S., & Yanqui Santos, F. E. (2020). Sociocritical paradigm in research. PsiqueMag, 9(2), 30–39. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2656

Issue

Section

Opinion Articles