Teamwork and generic skills in engineering students
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2112Keywords:
Teamwork, generic skills, instrumental skills,, systematic skills, interpersonal skillsAbstract
Society is constantly changing, in such a way that it requires competent professionals in the future, capable of working cooperatively, contributing with knowledge and innovations. The objective of this study was to determine the relationship between teamwork and generic skills in engineering students. The quantitative approach of correlational design was used, for which a census sample of 106 engineering students was used, to whom two Likert scale questionnaires were applied. The results obtained a Spearman correlation of .342. It was concluded that there is a low significant relationship between teamwork and generic skills in Engineering students.
Downloads
References
Brytek Almedina, R. (2018). Análisis y Evaluación de las Competencias Genéricas en la Formación Inicial del Profesorado. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v44n2/0718-0705-estped-44-02-00009.pdf
Asún, S. R. (2019). Percepciones de estudiantes universitarios sobre una evaluación formativa en el trabajo en equipo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 175–192. https://doi.org/https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.010
Carbajal, J. (2017). El aprendizaje cooperativo y las competencias genéricas en el estudiante de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima 2017. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/17025/Carbajal_LJ.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cañamero. (2019). Ocho comportamientos que fortalecen a los equipos. https://www.execoach.es/ocho-comportamientos-que-fortalecen-a-los-equipos/
Dejo, N. (2015). Adquisición de competencias en el marco del Aprendizaje Cooperativo: valoración de los estudiantes. Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 339-359. https://doi.org/http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/771/public/771-3934-1-PB.pdf
Dwi, E. (2017). An evaluation of competency-based curricula implemented in the English anguage education programs in five universities in Indonesia. http://researchbank.rmit.edu.au/view/rmit:162084
Etchegaray, P., Pascual, G., & Calderón, O. (2018). Enseñanza de competencias genéricas en cursos de formación general de una universidad chilena: La visión de estudiantes y docentes. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 14(1), 77-88. https://doi.org/ http://dx.doi.org/10.18004/riics.2018.julio.077-088
Farías, F., y Firiguetti, L. (2012). Valoración de las competencias genéricas de los trabajadores sociales1 en el Gran Concepción, Chile. Revista Katálysis, 15, 182–192.
Godoy, J., Illesca, M., Sequel, F., y Salas, C. (2018). Desarrollo y fortalecimiento de competencias genéricas en estudiantes de enfermería a través de la metodología aprendizaje-servicio. Revista de la Facultad de Medicina, vol. 67, núm. 3, pp. 449-458, 2019: https://www.redalyc.org/journal/5763/576366816011/html/
Half, R. (2021). ¿Cómo formar un equipo de trabajo con éxito en 8 simples pasos? https://www.roberthalf.cl/blog/gestion-de-talentos/como-crear-un-equipo-exitoso-en-8-simples-pasos
Muñoz-Osuna, O., Medina-Revilla, A., y Guillén-Lúgigo, M. (2016). Jerarquización de competencias genéricas basadas en las percepciones de docentes universitarios. Educación Química, 126–132. http://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v27n2/0187-893X-eq-27-02-00126.pdf
Nuñez, C., Sologuren, E., y González, M. (2019). La implementación de metodologías activas de enseñanza-aprendizaje en educación superior para el desarrollo de las competencias genéricas de innovación y comunicación en los primeros años de Ingeniería. Cuaderno de Pedagogía Universitaria Vol.16. Número 32: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7006585
Palacios-Ramírez, N., Barroso-Tanoira, G., Yam-Gamboa, J., y Ceballos-Herrera, F. (2020). Competencias de comunicación y trabajo en equipo mediante aprendizaje basado en proyectos en física moderna. Educación y Ciencia, http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/541/456537
Perez, & Gardey, &. (2021). Definición de aprendizaje. https://definicion.de/aprendizaje/
Villarroel, V., & Bruna, D. (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente. Psicoperspectivas, 13(1), 23–34. https://doi.org/10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13SSUE1-FULLTEXT-335
Zavala, F., y Zavala, L. (2021). Estrategias didácticas y desarrollo de las competencias genéricas de los estudiantes de un centro de formación profesional técnica, Dan Juan de Lurigancho, 2018. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/9759/Estrategias_ZavalaMelendez_Francina.pdf?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PsiqueMag
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.