Fear of Covid-19 and depression in psychology students from Ica
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2109Keywords:
Fear, Covid-19, depression, coronavirus, universityAbstract
The aim of this research is to establish the levels and the relationship that exists between fear of coronavirus and depression in psychology students from Ica. It is non-experimental, descriptive correlational, with the participation of 157 students from the Faculty of Psychology. of Ica, the following instruments were used: Scale of fear of coronavirus (Sars-cov2)-Peruvian version and Depressive Psychopathology Scale (EDP). The results found show 78. 4% of Fear of contracting Covid-19 and 20.4% have depressive symptoms, likewise, it was found that there is a direct and highly significant relationship between both study variables, no significant differences were found according to age and sex except for the academic cycle.
References
Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
Andina Agencia Peruana de Noticias. (2021, 02 de diciembre). EsSalud: Pico más alto de contagios podría presentarse en primer trimestre del 2021. https://andina.pe/agencia/noticia-essalud-pico-mas-alto-contagios-podria-presentarse-primer-trimestre-del-2021-823732.aspx
Apaza, C., Seminario, R. y Santa-Cruz, J. (2020). Factores psicosociales durante el confinamiento por el Covid-19 – Perú, 25 (90). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063559022
Baca, M. (2020, 7 de septiembre). La salud mental en un contexto de pandemia. Plataforma salud y derechos. https://saludyderechos.org/la-salud-mental-en-el-peru-en-un-contexto-de-pandemia/?fbclid=IwAR3JE0lzACdqW0XE6_1VCES88mW57ie_QKvD4aBY6DHkFuRYers6TF_98gk
Centro para el Control y la Prevención de Enfermedades (2020, 29 de octubre). Las pandemias pueden ser estresantes.https://espanol.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/managing-stress-anxiety.html
Collins, K., Onwuegbuzie, A. & Jiao, Q. (2006). Prevalence of mixed methods sampling designs in social science research and beyond. Proceedings of American Educational Research Association, 19 (2), 83 – 101. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.2167/eri421.0?needAccess=true
Cullen, W., Gulati, G. y Kelly, B. (2020). Mental health in the Covid-19 pandemic. QJM, 113(5), 311-312. Doi: 10.1093/qjmed/hcaa110.
Datum Internacional (2020). Perspectivas de Salud Mental frente a la Segunda Ola. https://www.datum.com.pe/new_web_files/files/pdf/Perspectivas-salud-mental-segunda-ola-v3_210204120828.pdf
Dirección Regional de Salud de Ica (2021, 2 de enero). Sala de Situación Covid-19 SE 53-2020. https://www.diresaica.gob.pe/images/diresaica/4_Oficinas/Epidemiologia/Sala_Situacional/SS_covid-19/2020/SE44_covid-19_diresaica_31-10-2020.pdf
DW Noticias (2021, 14 de enero). Perú anuncia medidas para frenar segunda ola de coronavirus. https://www.dw.com/es/per%C3%BA-anuncia-medidas-para-frenar-segunda-ola-de-coronavirus/a-56220736
Fiorillo, A, y Gorwood, P. (2020). The consequences of the COVID-19 pandemic on mental health and implications for clinical practice. Eur Psychiatry, 63(1), 32. Doi: 10.1192/j.eurpsy.2020.35.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, Lucio P. (2010) Metodología de la investigación. McGraw Hill Interamericana.
Huamán, R. (2021). Estrés académico y miedo a contraer coronavirus en universitarios del primer y último año de la carrera de Psicología de una universidad privada Lima – Sur [Tesis de pregrado, Universidad Autónoma del Perú]. Repositorio Institucional Autónoma.
Huarcaya-Victoria, J., Villarreal-Zegarra, D., Podestà, A. et al. Psychometric Properties of a Spanish Version of the Fear of COVID-19 Scale in General Population of Lima, Peru. Int J Ment Health Addiction (2020). https://doi.org/10.1007/s11469-020-00354-5
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (14 de abril, 2020). Informe del IESALC analiza los impactos del covid19 y ofrece recomendaciones a gobiernos e instituciones de educación superior. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/14/iesalc-insta-a-los-estados-a-asegurar-el-derecho-a-la-educacion-superior-en-igualdad-de-oportunidades-ante-el-covid-19/
Sánchez, H., Yarlequé, L., Alva, L., Núñez, E., Arenas, C., Matalinares, M., Gutiérrez, E., Egoavil, I., Solis, J. y Fernández, C. (2021). Indicadores de ansiedad, depresión, somatización y evitación experiencial en estudiantes universitarios del Perú en cuarentena por Covid-19, Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21 (2), 346, 353. http://www.scielo.org.pe/pdf/rfmh/v21n2/2308-0531-rfmh-21-02-346.pdf
Liang, T. (2020). Manual de prevención y tratamiento del COVID-19. Universidad de Zhejiang. https://secipe.org/wordpress03/index.php/manual-de-prevencion-y-tratamiento-del-covid-19-facultad-de-medicina-de-la-universidad-de-zhejiang/
Miñán, W. (2021, 15 de enero). Sube de 69% a 79% temor en el país por contagios de COVID. Diario Gestión. https://gestion.pe/peru/sube-de-69-a-79-temor-en-el-pais-por-contagios-de-covid-noticia/?ref=gesr
Ministerio de Salud - MINSA (2021, 17 de agosto). Salud Mental. Ministerio de Salud. https://www.minsa.gob.pe/salud-mental/
Organización Mundial de la Salud. (2021, 11 de agosto). Looking after our mental health. https://www.who.int/es/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/healthyathome/healthyathome---mental
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). Education: From disruption to recovery. Unesco Covid-19. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Organización Mundial de la Salud. (2021, 22 de febrero). Cepa variante del SARS-CoV-2 – Reino Unido. https://www.who.int/csr/don/21-december-2020-sars-cov2-variant-united-kingdom/es/
Vega. J. (2018). Construcción de versiones cortas de la Escala de Psicopatología Depresiva para tamizaje de depresión mayor y sus características psicométricas. Revista Neuropsiquiatr. 81(3), 154-164. DOI: https://doi.org/10.20453/rnp.v81i3.3383
Zhang, J., Lu, H., Zeng, H., Zhang, S., Du, Q., Jiang, T., & Du, B. (2020). The differential psychological distress of populations affected by the COVID-19 pandemic. Brain, Behavior, and Immunity, 1–2. https://doi. org/10.1016/j.bbi.2020.04.031
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.