Internal Corporate Social Responsibility: between the social imaginary and the real.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2107

Keywords:

social responsibility, social policy, social imaginaries

Abstract

In an ever-changing world, with new challenges to be assumed, with more complex and innovative organizational dynamics that demand higher levels of productivity, long working hours, over increasingly attenuating workloads, require a rethinking of thoughts and beliefs that allow the establishment of environmental and instrumental conditions for the achievement of business objectives. This article seeks to make a reflection and contribute to the constructive dialogue on internal social responsibility, bearing in mind the function that social imaginaries fulfill in its construction, moving away a little from the look of the social and economic as it has been traditionally analyzed, but rather being productive in the construction of policies at the level of human talent management and the practices of internal CSR.

References

Bloom, P. & Gundlach, G. (2001). Handbook of marketing and society. Sage Publications. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781452204765

Cancino, L. (2011). Aportes de la noción de imaginario social para el estudio de los movimientos sociales. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 10(28), 69-83. https://doi. org/10.4067/S0718-65682011000100005

Carnegie, A. (1889). El evangelio de la riqueza. EE.UU.: Norte Revisión americana.

Carretero, A. (2010) Para una tipología de las «representaciones sociales». Una lectura de sus implicaciones epistemológicas. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. https://www.redalyc.org/pdf/2971/297125195004.pdf

Castoriadis, C (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/16/16TUT_Castoriadis_Unidad_2.pdf

Carnegie, A. (1889). “Wealth”. North American Review 148, June 1889, pp. 653-64.

Cegarra, J. (2012) Fundamentos teórico epistemológicos de los imaginarios sociales. Cinta Moebio.

Comisión Europea (2001). Libro Verde: “Fomentar un Marco Europeo para la Responsabilidad Social de las Empresas”, Bruselas. https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/committees/deve/20020122/com(2001)366_es.pdf

Freeman E. (2010). Strategic Management, A Stakeholders Approach. Cambridge University, ISBN 978-0-521-15174-0

Friedman, M. (2005). The social responsibility of business is to Increase its profit. In Shari Collins-Chobanian (Ed.), Ethical challenges to business as usual, Pearson Prentice Hall.

Gálvez, A. (2001). Enfermería Basada en la Evidencia. Cómo incorporar la investigación a la práctica de los cuidados. Fundación Index. http://ciberindex.com/index.php/proT/article/view/pt20011

Girola, L. (2012). Representaciones e imaginarios sociales. Tendencias recientes en la investigación. Tratado de Metodología de las Ciencias Sociales: Perspectivas actuales. USTA. http://sgpwe.izt.uam.mx/pages/egt/Cursos/MetodologiaMaestria/Girola.pdf

Garza y G. Leiva (Eds.) Tratado de metodología de las ciencias sociales: perspectivas actuales. Fondo de Cultura Económica

González, I. (2020). La responsabilidad social empresarial: perspectiva de los grupos de interés del sector de hidrocarburos en Puerto Gaitán, Meta [Tesis doctoral Universidad del Rosario. Bogotá, Colombia]. https://bit.ly/3fsUNOZ

Gutiérrez. M, Prieto. R, Carmona. F (2018) en su artículo la Responsabilidad social como una intervención psicoterapéutica interna en sistemas no clínicos. AVFT Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica Volumen 37, número 5. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/16147

Jonás, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder. https://doctoradohumanidades.files.wordpress.com/2015/04/jonas-el-principio-de-responsabilidad.pdf

Marradi, Archenti y Piovani. (2007) Metodología de las ciencias sociales. El papel de la teoría de la investigación. Emence.

Martínez, M. (1996). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Trillas.

Martínez H. (2005). El Marco Ético de la Responsabilidad Social Empresarial. Pontificia Universidad Javeriana.

Machado, MA (2007). La responsabilidad social corporativa como resultado de un cambio en los imaginarios del contador público: del mecanicismo a la complejidad de las organizaciones. Contaduría Universidad de Antioquia https://www.researchgate.net/publication/279665867_La_responsabilidad_social_corporat_como_resultante_de_un_cambio_en_los_imaginarios_del_contador_publico_del_mecanicismo_a_la_complejidad_de_las_organizaciones

Maffesoli, M. (2003). El imaginario social. En: Sánchez, C. (coordinador). Cornelius Castoriadis. La pluralidad de los imaginarios sociales de la modernidad. Revista Anthropos. Barcelona: Anthropos Editorial. Pág. 149- 159

Castoriadis. La pluralidad de los imaginarios sociales de la modernidad. Revista Anthropos.

McWilliams, A., Siegel, D. y Wright, D. (2006). “Introduction by Guest Editors Corporate Social Responsibility: International”, Journal of Business Strategies. Spring. https://www.thefreelibrary.com/Introduction+by+guest+editors+corporate+social+responsibility%3A...-a0217605350

Paladino y Otros (2002). Tendencia de la Responsabilidad Social Empresarial en Argentina. Escuela de Dirección y Negocio de la Universidad Austral. https://www.yumpu.com/es/document/read/19259387/tendencias-de-la-responsabilidad-social-empresaria-en-argentina

Palmer, R. E. (1969). Hermeneutics: Interpretation Theory in Schleiermacher, Dilthey, Heidegger, and Gadamer. Evanston, IL: Northwestern University Press

Pacioli, L. (1494). “Summa de arithmetica, geometrica, proportioni et proportionalita”, Venice, Italy.

Pintos, J. L. (2003). El metacódigo relevancia y opacidad en la construcción sistémica de las realidades. (Rips) Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas. Vol. 2 No. 1-2, (pp. 21-34). https://www.redalyc.org/pdf/380/38020202.pdf

Ramírez, C. (2012). La vida como juego existencial: ensayitos. Universidad EAFIT.

Ricoeur, P. (1998) La Teoría de la Interpretación. Discurso y excedente de sentido. Ed. Siglo XXI. https://bivir.uacj.mx/Reserva/Documentos/rva2006151.pdf

Romo Ana María (2016), Responsabilidad Social Empresarial y su evolución en México, medio ambiente y sociedad, 5to. Congreso Nacional de Ciencias Sociales, La Agenda Emergente de las Ciencias Sociales.

Smith, A. (1976). “The wealth of nations”. Chicago, IL, University of Chicago Press”. doi: https://doi.org/10.1017/CBO978110733829

Schleiermacher, F (2002). Diccionario de Filosofía. México. Diana.

Sulbarán. J, (2005), “El concepto de responsabilidad social de la empresa”. Revista Economía Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de los Andes.

Taylor, C. (2006). Imaginarios sociales modernos. Paidós https://www.uoc.edu/uocpapers/3/dt/esp/taylor.html

World Commission on Environment and Development WBCSD (1987). “Our Common Future”. Oxford University Press, Oxford. https://www.researchgate.net/publication/222815483_Sustainable_Development_in_a_Post-Brundtland_World

Vélez. E. AM (2011). Un recorrido hacia la Responsabilidad Social Corporativa, Revista Ciencias Estratégicas, Medellín Colombia.

Wachterhauser, B. (2002). “Getting it Right: Relativism, Realism and Truth,” en The Cambridge Companion to Gadamer (ed. Robert J. Dostal. Cambridge University Press.

Wunenburger, J. J. (2008). Antropología del imaginario. Del Sol.

Published

2022-03-20

How to Cite

Gutiérrez Calderón, M. A. ., & Prieto Pulido, R. A. . (2022). Internal Corporate Social Responsibility: between the social imaginary and the real. PsiqueMag, 11(2), 22–30. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2107

Issue

Section

Research Articles