Internal Corporate Social Responsibility: between the social imaginary and the real.
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2107Keywords:
social responsibility, social policy, social imaginariesAbstract
In an ever-changing world, with new challenges to be assumed, with more complex and innovative organizational dynamics that demand higher levels of productivity, long working hours, over increasingly attenuating workloads, require a rethinking of thoughts and beliefs that allow the establishment of environmental and instrumental conditions for the achievement of business objectives. This article seeks to make a reflection and contribute to the constructive dialogue on internal social responsibility, bearing in mind the function that social imaginaries fulfill in its construction, moving away a little from the look of the social and economic as it has been traditionally analyzed, but rather being productive in the construction of policies at the level of human talent management and the practices of internal CSR.
References
Bloom, P. & Gundlach, G. (2001). Handbook of marketing and society. Sage Publications. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781452204765
Cancino, L. (2011). Aportes de la noción de imaginario social para el estudio de los movimientos sociales. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 10(28), 69-83. https://doi. org/10.4067/S0718-65682011000100005
Carnegie, A. (1889). El evangelio de la riqueza. EE.UU.: Norte Revisión americana.
Carretero, A. (2010) Para una tipología de las «representaciones sociales». Una lectura de sus implicaciones epistemológicas. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. https://www.redalyc.org/pdf/2971/297125195004.pdf
Castoriadis, C (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/16/16TUT_Castoriadis_Unidad_2.pdf
Carnegie, A. (1889). “Wealth”. North American Review 148, June 1889, pp. 653-64.
Cegarra, J. (2012) Fundamentos teórico epistemológicos de los imaginarios sociales. Cinta Moebio.
Comisión Europea (2001). Libro Verde: “Fomentar un Marco Europeo para la Responsabilidad Social de las Empresas”, Bruselas. https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/committees/deve/20020122/com(2001)366_es.pdf
Freeman E. (2010). Strategic Management, A Stakeholders Approach. Cambridge University, ISBN 978-0-521-15174-0
Friedman, M. (2005). The social responsibility of business is to Increase its profit. In Shari Collins-Chobanian (Ed.), Ethical challenges to business as usual, Pearson Prentice Hall.
Gálvez, A. (2001). Enfermería Basada en la Evidencia. Cómo incorporar la investigación a la práctica de los cuidados. Fundación Index. http://ciberindex.com/index.php/proT/article/view/pt20011
Girola, L. (2012). Representaciones e imaginarios sociales. Tendencias recientes en la investigación. Tratado de Metodología de las Ciencias Sociales: Perspectivas actuales. USTA. http://sgpwe.izt.uam.mx/pages/egt/Cursos/MetodologiaMaestria/Girola.pdf
Garza y G. Leiva (Eds.) Tratado de metodología de las ciencias sociales: perspectivas actuales. Fondo de Cultura Económica
González, I. (2020). La responsabilidad social empresarial: perspectiva de los grupos de interés del sector de hidrocarburos en Puerto Gaitán, Meta [Tesis doctoral Universidad del Rosario. Bogotá, Colombia]. https://bit.ly/3fsUNOZ
Gutiérrez. M, Prieto. R, Carmona. F (2018) en su artículo la Responsabilidad social como una intervención psicoterapéutica interna en sistemas no clínicos. AVFT Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica Volumen 37, número 5. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/16147
Jonás, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder. https://doctoradohumanidades.files.wordpress.com/2015/04/jonas-el-principio-de-responsabilidad.pdf
Marradi, Archenti y Piovani. (2007) Metodología de las ciencias sociales. El papel de la teoría de la investigación. Emence.
Martínez, M. (1996). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Trillas.
Martínez H. (2005). El Marco Ético de la Responsabilidad Social Empresarial. Pontificia Universidad Javeriana.
Machado, MA (2007). La responsabilidad social corporativa como resultado de un cambio en los imaginarios del contador público: del mecanicismo a la complejidad de las organizaciones. Contaduría Universidad de Antioquia https://www.researchgate.net/publication/279665867_La_responsabilidad_social_corporat_como_resultante_de_un_cambio_en_los_imaginarios_del_contador_publico_del_mecanicismo_a_la_complejidad_de_las_organizaciones
Maffesoli, M. (2003). El imaginario social. En: Sánchez, C. (coordinador). Cornelius Castoriadis. La pluralidad de los imaginarios sociales de la modernidad. Revista Anthropos. Barcelona: Anthropos Editorial. Pág. 149- 159
Castoriadis. La pluralidad de los imaginarios sociales de la modernidad. Revista Anthropos.
McWilliams, A., Siegel, D. y Wright, D. (2006). “Introduction by Guest Editors Corporate Social Responsibility: International”, Journal of Business Strategies. Spring. https://www.thefreelibrary.com/Introduction+by+guest+editors+corporate+social+responsibility%3A...-a0217605350
Paladino y Otros (2002). Tendencia de la Responsabilidad Social Empresarial en Argentina. Escuela de Dirección y Negocio de la Universidad Austral. https://www.yumpu.com/es/document/read/19259387/tendencias-de-la-responsabilidad-social-empresaria-en-argentina
Palmer, R. E. (1969). Hermeneutics: Interpretation Theory in Schleiermacher, Dilthey, Heidegger, and Gadamer. Evanston, IL: Northwestern University Press
Pacioli, L. (1494). “Summa de arithmetica, geometrica, proportioni et proportionalita”, Venice, Italy.
Pintos, J. L. (2003). El metacódigo relevancia y opacidad en la construcción sistémica de las realidades. (Rips) Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas. Vol. 2 No. 1-2, (pp. 21-34). https://www.redalyc.org/pdf/380/38020202.pdf
Ramírez, C. (2012). La vida como juego existencial: ensayitos. Universidad EAFIT.
Ricoeur, P. (1998) La Teoría de la Interpretación. Discurso y excedente de sentido. Ed. Siglo XXI. https://bivir.uacj.mx/Reserva/Documentos/rva2006151.pdf
Romo Ana María (2016), Responsabilidad Social Empresarial y su evolución en México, medio ambiente y sociedad, 5to. Congreso Nacional de Ciencias Sociales, La Agenda Emergente de las Ciencias Sociales.
Smith, A. (1976). “The wealth of nations”. Chicago, IL, University of Chicago Press”. doi: https://doi.org/10.1017/CBO978110733829
Schleiermacher, F (2002). Diccionario de Filosofía. México. Diana.
Sulbarán. J, (2005), “El concepto de responsabilidad social de la empresa”. Revista Economía Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de los Andes.
Taylor, C. (2006). Imaginarios sociales modernos. Paidós https://www.uoc.edu/uocpapers/3/dt/esp/taylor.html
World Commission on Environment and Development WBCSD (1987). “Our Common Future”. Oxford University Press, Oxford. https://www.researchgate.net/publication/222815483_Sustainable_Development_in_a_Post-Brundtland_World
Vélez. E. AM (2011). Un recorrido hacia la Responsabilidad Social Corporativa, Revista Ciencias Estratégicas, Medellín Colombia.
Wachterhauser, B. (2002). “Getting it Right: Relativism, Realism and Truth,” en The Cambridge Companion to Gadamer (ed. Robert J. Dostal. Cambridge University Press.
Wunenburger, J. J. (2008). Antropología del imaginario. Del Sol.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.