Learning located at the level of reading comprehension in students high school

Authors

Keywords:

Situated learning, Comprehension levels, Collaborative and contextualized work

Abstract

The research work entitled Learning located at the level of reading comprehension in students of a particular educational center. Its objective was to explain the effect of Learning situated at the level of reading comprehension in students of the fourth grade of secondary school of the institution where the present study is carried out. The study paradigm was interpretive, the qualitative approach, type of interpretive research, action research design, interpretive method, with a study scenario of 8 fourth-grade students. The technique used was observation, the instruments used were the blog or field diary, the semi-structured interview that were validated. The results were that the application of situated learning improves the levels of reading comprehension, as well as in turn offers other benefits such as meaningful learning and reading habit.

References

Arango, L., Aristizábal, N., Cardona, A., Herrera, S., & Ramírez, O. (2015). Estrategias Metacognitivas para Potenciar la Comprensión Lectrora en Estudiantes de Básica Primaria. (tesis de Maestría) Universidad Autónoma de Manizales. Recuperado de http://repositorio.autonoma.edu.co/jspui/bitstream/11182/905/1/Tesis LR Arango-NL Aristizabal-A Cardona-SP Herrera-OL Ramirez.pdf

Bayona, F. (2014). Dimensiones del aprendizaje situado y su vinculación con los recursos cognitivos evidenciados en la resolución de problemas matemáticos. Revista de Ciencias de la Educación, (24), 51 - 64. ISSN 1316-5917.

Belando M. (2017). Aprendizaje a lo largo de la vida. Revista Iberoamericana de Educación en Madrid, 75(1) 219 - 234. ISSN: 1022-6508 - ISSNe: 1681-5653.

Cahuaya, L. (2014). Aplicación de la estrategia SQA para mejorar el nivel de comprensión lectora de textos informativos de los estudiantes del tercer año de educación secundaria de la i.e. “Jorge Martorell Flores” de Tacna. (tesis) Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann, Tacna - Perú.

Catalá, G., Catalá, M., Molina, E., y Monclús, R. (2001). Evaluación de la comprensión lectora Pruebas ACL (1°-6° de primaria). Recuperado de https://books.google.com.pe/books?isbn=8478276238

Condemarín, M. y Alliende F.(2009). La lectura: teoría, evaluación y desarrollo (8 a ed.) Andrés Bello, Santiago de Chile.

Córdova, E. (2017). Comprensión lectora en textos narrativos y estilo de vida de estudiantes de teología (Tesis de Doctorado). Universidad César Vallejo, Lima - Perú.

Cuevas, J. (2015). Aprender en la simultaneidad: La perspectiva de los estudiantes que trabajan sobre los saberes y competencias que construye (Disertación doctoral). Departamento de Investigaciones Educativas, México.

Díaz, E. (2015). La Comprensión Lectora y la resolución de Problemas Algebraicos en Alumnos de Primer Año de Secundaria de una Institución Educativa Particular del Cercado de Lima. (Tesis) Universidad Ricardo Palma, Lima - Perú.

Estrada, F. (2017). Principios e implicaciones del Nuevo Modelo Educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XLVII (1), 43-62. ISSN: 0185-1284

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6.a ed.).

Mexico D.F., Mexico: McGRAW-HILL.

Jiménez, E. (2014). Comprensión lectora VS Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. ISIL, (I), 65-74. ISSN: 2340 - 8685.

Ogle, D.(1986). Teaching reading as thinking. Virginia : A.S. Palincsar.

Pelayo, P. (2013). Gracias por enseñar (2.a ed.). Editorial Santillana, Lima, Perú. Sánchez, D. (1983). Orientaciones, niveles y hábitos de lectura. Lectura y vida.

Sagástegui, D. (2004). Una apuesta por la cultura: el aprendizaje situado. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (24), 30-39.

UNESCO. (2015). Foro Mundial sobre la Educación 2015, Incheon, República de Corea, 19-22 de mayo de 2015: programa. UNESCO. World Education Forum, Incheon, Korea R, 2015

Universidad Internacional de Valencia. (2018). El aprendizaje situado: un enfoque social y orientado al contexto. Campus Virtual. VIU Recuperado de https://www.universidadviu.com/el-aprendizaje-situado-un-enfoque-social-y- orientado-al-contexto/

Vásquez, A. (2017). Uso del Hot Potatoes y la Comprensión Lectora en una Institución Educativa Pública de Lima Metropolitana, 2016. (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima - Perú.

Vygotsky, L. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Yépez, M. (2014). Factores que inciden en la motivación al logro y el aprendizaje de la asignatura geografía general. Revista de Ciencias de la Educación, (24), 161 - 181. ISSN 1316 5917

Published

2019-12-30

How to Cite

Chavez-Paredes, R. C., Aguinaga Villegas, D. ., Gálvez Suárez, E., & Palacios Garay , J. P. (2019). Learning located at the level of reading comprehension in students high school. PsiqueMag, 8(2), 96–107. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/199

Issue

Section

Research Articles