Academic stress and learning styles in Peruvian university students

Authors

Keywords:

Academic stress, Learning styles, SISCO

Abstract

The present investigation is of a Descriptive - Correlational type of non-experimental design, the fundamental objective of which was to determine if there is a relationship between academic stress and the learning styles presented by the students of a particular university in Metropolitan Lima. The variables evaluated are academic stress that is divided into 3 subscales: physical reactions, psychologicalreactions and behavioral reactions, using the SISCO inventory of Barraza's academic stress and the Learning Styles Questionnaire of Honey and Alonso, taking 241 as a sample student. It was found that there is significant relationship between the academic stress and the theoretical style.

References

Allport, G. W. (1961). Pattern and growth in personality. New York: Hotl Rinehart and Winston Barraza Macías, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista

electrónica de psicología Iztacala, 9(3).

Barraza, A., Cárdenas, T. (2009). Estresores académicos: una aproximación cualitativa a través de narrativas de alumnos de maestría. http://www.unisimonbolivar.edu.co/rdigital/psicogente/index.php/psicogente/

Bedoya S., Perea M., Ormeño R. (2006). Evaluación de niveles, situaciones generadoras y manifestaciones de estrés académico en alumnos de tercer y cuarto año de una Facultad de Estomatología. Tesis de la Universidad Cayetano Heredia.

García, A. (2011) Efectos del estrés percibido y las estrategias de aprendizaje cognitivas en el rendimiento académico de estudiantes universitarios noveles en ciencias de la salud. Tesis de la Universidad de Málaga. España

Guzmán, L. y Guzmán, M. (2010). Factores asociados al Síndrome de Burnout en el personal de enfermeras del Hospital Militar Central. Revista Sinapsis, 1:32 UPIG.

Hernández, R.; Fernández - Collado, C. y Baptista, L. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill

Scharager, J., & Reyes, P. (2001). Muestreo no probabilístico. Metodología de la investigación para las ciencias sociales. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Ticona S., Paucar G., Llenera G. (2006). Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento en estudiantes de la Facultad de Enfermería de la UNSA – Arequipa.

Witkin, H. A., Lewis, H. B., Hertzman, M., Machover, K., Meissner, P. B., & Wapner, S. (1954).

Personality through perception: An experimental and clinical study.

Published

2019-12-30

How to Cite

Guzmán Robles, L. A., Llauce Vigo, C. R., & Velarde Camaqui, D. (2019). Academic stress and learning styles in Peruvian university students. PsiqueMag, 8(2), 46–54. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/196

Issue

Section

Research Articles