Child-to-parental violence and empathy in Peruvian adolescents
Keywords:
Child-parent violence, Adolescent empathy, Imperial – CañeteAbstract
The purpose of this study was to determine the concomitance of child-parent violence and adolescent empathy in the district of Imperial in the Province of Cañete, Lima, 2018. This was an investigation carried out under a basic quantitative method of descriptive comparative type with correlational scope and also under the design guidelines of a non-experimental design where the measurements took place at specific points in time (cross-sectional data). The sample consisted of 354 adolescents who were selected by an intentional non-probabilistic sampling. The were applied the Child-to-Parent Aggression Questionnaire (CPAQ) proposed by Calvete et al. (2013); the Toronto Empathy Questionnaire (Spreng et al., 2009; cited by Nolasco, 2012) to measure empathy; and the Davis scale (1983), which assesses cognitive aspects of empathy. The relationship between variables was established by determining patterns of behaviour whose contents have marked behavioral traits in both the child-parent violence and the adolescent empathy, a thing that permitted the study to obtain a resultant of four different clusters that explain the relationship between the variables of study
References
Alonso, J. M., & Castellanos, J. L. (2006). Por un enfoque integral de la violencia familiar.
Psychosocial Intervention, 15(3), 253-274.
Álvarez, M., & Castillo, J. (2019). Panorama estadístico de la violencia contra niñas, niños y adolescentes. (1ra ed.). Recuperado de https://www.unicef.org/mexico/media/1731/file/UNICEF%20PanoramaEstadistico.pdf
Aroca, C., Lorenzo, M., & Miró, C. (2014). La violencia filio-parental: Un análisis de sus claves.
anales de psicología, 30(1), 157-170. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.1.149521
Calvete, E., Gámez, M., & Orue, I. (2014). Características familiares asociadas a violencia filio- parental en adolescentes. anales de psicología, 30(3), 1176-1182. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.166291
Castañeda, A., Del Moral, G., & Suárez, C. (2017). Variables psicológicas comunes en la violencia escolar entre iguales y la violencia filio-parental: Un estudio cualitativo. Rev. Crim., 59(3), 141-152.
Cottrell, S. (2001). Teaching study skills and supporting learning. Londres: Palgrave.
Davis, M. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of personalilty and social psychology, 44(1), 113-126. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113
Fernández, I., López, B., & Márquez, M. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión.
Anales de Psicología/Annals of Psychology, 24(2), 284-298.
Gámez, M., Jaureguizar, J., Almendros, C., & Carrobles, J. (2012). Estilos de socialización familiar y violencia de hijos a padres en población española. Psicología Conductual, 20(3), 585-602.
Gonzáles, J., Ramos, A., Huapaya, J., Raspa, J., Vega, J., Nalda, P., … Sandoval, C. (2014). Plan de desarrollo concentrado de la provincia de Cañete 2008—2021. Recuperado de https://issuu.com/residente/docs/canete_2008_2021
Hernández, R., Fernandez, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación. McGrawHill 6ta Edición (6ta ed.). México: Mc Graw Hill.
Ibabe, I., & Jaureguizar, J. (2011). ¿Hasta qué punto la violencia filio- parental es bidireccional?
Anales de Psicología, 27(2), 265-277.
INEI. (2017). Censos Nacionales 2017 [Instituto Nacional de Estadística e Informática]. Recuperado 26 de marzo de 2020, de http://censo2017.inei.gob.pe/publicaciones/
JUNJI, MWM, & UNICEF. (2016). Agresividad y agresión (Tremblay). Recuperado de http://www.enciclopedia-infantes.com/sites/default/files/dossiers-complets/es/agresividad- agresion.pdf
Lenti, M., & Rodríguez, M. (2012). Violencia filio-parental y su dimensión estructural según sistema familiar en adolescentes, estudiantes de instituciones educativas estatales de un distrito de estrato socioeconómico medio bajo de Lima Metropolitana (Tesina de Maestría, Universidad Autónoma de Barcelona). Recuperado de http://www.terapiasistemica.com/admin/noticias/uploads/Violencia_Filio- Parental_y_su_Dimension_Estructural_Segun_Sistema_Familar_en_Adolescentes.pdf
Morán, N. (2013). Padres víctimas de abuso por parte de sus hijos: Características descriptivas, factores de riesgo y propuesta de un programa de intervención psicológica (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.
Murueta, M., & Orozco, M. (2015). Psicología de la violencia Causas, prevención y afrontamiento
(2da ed.). México: Manual Moderno SA.
Nolasco, A. (2012). La empatía y su relación con el acoso escolar. REXE, 11(22), 35-54.
Ortega, D. (2017). Violencia intrafamiliar e interés superior en justicia juvenil. Su consideración desde el ámbito social, educativo y jurídico (Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona). Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/402108/DOO_TESIS.pdf?sequence=1
Saxe, R. (2006). Uniquely human social cognition. Current Opinion in Neurobiology, 16(2), 235-239.
Somovilla, E., Aguilera, J., Berrocal, R., & Domínguez, L. (2016). Análisis discursivo de la violencia filioparental: Ámbto profesional y familiar. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención social., 6(10), 96-120.
Spreng, R., McKinnon, M., Mar, R., & Levine, B. (2009). The Toronto Empathy Questionnaire: Scale development and initial validation of a factor-analytic solution to multiple empathy measures. PMC, 91(1), 62-71. https://doi.org/10.1080/00223890802484381
Toro, J., & Yepes, M. (2019). De la neurofobia a la empatía conductual. Rev. salud. bosque., 9(1), 78- 81. https://doi.org/DOI: https://10.18270/rsb.v9i2.2814
Wlodarski, R. (2015). The Relationship Between Cognitive and Affective Empathy and Human Mating Strategies. Evolutionary Psychological Science, 1(4), 232–240.
Zuñeda, A., Llamazares, A., Marañón, D., & Vázquez, G. (2016). Características individuales y familiares de los adolescentes inmersos en violencia filio-parental: La agresividad física, la cohesión familiar y el conflicto interparental como variables explicativas. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 21(1), 21-33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.