Test to evaluate knowledge in Law

analysis of the items by applying the Rasch model

Authors

  • Fernanda Belén Ghio Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina
  • Marcos Cupani Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina
  • Sebastian Jesús Garrido Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina
  • Ana Estefanía Azpilicueta Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina
  • Valeria Estefanía Morán Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina

Keywords:

General Knowledge Testing, Test Construction, Item bank, Item Response Theory, Laws

Abstract

The evaluation of the academic performance of university students is a fundamental element to measure the quality of education in a higher education. The most direct way to obtain this qualification is through exams or probing tests, however if we consider that teachers are the ones who determine the form of evaluation, these instruments may present shortcomings in their elaboration. Therefore, in the School of Psychology of the National University of Cordoba is being built a test that attempts to estimate the academic performance of university students. Reason for which in this work the Rasch model is applied to evaluate the psychometric properties of 31 items of Level I of the knowledge domain in Laws. The sample consisted of 170 students aged between 19 and 60 years (M = 24.59, DE = 6.22). In general, the items have good psychometric properties. This work makes significant contributions in the field of measurement and evaluation in our environment, based on the need to evaluate the wide range of knowledge and skills that students must achieve in the university environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia, V. (1997). Los sistemas de medición y evaluación de la calidad de la educación.

Santiago de Chile: UNESCO.

Attorresi, H. F., Lozzia, G. S., Abal, F. J., Galibert, M. S., & Aguerri, M. E. (2009). Teoría de Respuesta al Ítem. Conceptos básicos y aplicaciones para la medición de constructos psi- cológicos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 18(2), 179-188. Recuperado de http:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=281921792007

Baker, F. B. (2001). The basics of Item Response Theory. ERIC clearinghouse on assessment and evaluation(2nd ed). Recuperado de http://echo.edres.org:8080/irt/baker/final.pdf

Bond, T. G., & Fox, C. M. (2001). Apllying the Rasch Model. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Chen, W. H., Lenderking, W., Jin, Y., Wyrwich, K. W., Gelhorn, H., & Revicki, D. A. (2014). Is Rasch model analysis applicable in small sample size pilot studies for assessing item characteristics? An example using PROMIS pain behavior item bank data. Quality of Life Research, 23 (2) 485-493. doi: 10.1007/s11136-013-0487-5

Cupani, Marcos, Ghio, Fernanda Belén, Leal, María Florencia, Giraudo, Gimena Mariel, Castro Zamparella, Tatiana, Piumatti, Gisella, Casalotti, Antonella Belén, Ramírez, Juan Claudio, Arranz, María Andrés, Farías, Analía Norma, Padilla, Natalia, & Barrionuevo, Leandro. (2016). Desarrollo de un banco de ítems para medir conocimiento en estudiantes universi- tarios. Revista de psicología (Santiago), 25(2), 1-18. doi: 10.5354/0719-0581.2017.44808

Gauggel, S., Heinemann, A. W., Böcker, M., Lämmler, G., Borchelt, M., & Steinhagen- Thies- sen, E. (2004). Patient-staff agreement on Barthel index scores at admission and dischar- ge in a sample of elderly stroke patients. Rehabilitation Psychology. 49(1), 21-27. doi: 10.1037/0090-5550.49.1.21

Iraurgi, I., Lozano, O., González-Saiz, F., & Trujols, J. (2008). Valoración psicométrica de la Escala de severidad de la de-pendencia a partir de dos modelos de análisis: La Teoría Clá- sica de los Test y la Teoría de Respuesta al Ítem. Boletín de Psicología, 93, 41-57. Recupe- rado de https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N93-3.pdf

Linacre, J. M. (1994). Sample size and item calibrations stability. Rasch Measurement Transac- tions, 7(4), 328. Recuperado de https://www.rasch.org/rmt/rmt74m.htm

Linacre, J. M. (2002). Optimizing rating scale category effectiveness. Journal of Applied Mea- surement, 3(1), 85-106. doi: 10.1.1.424.2811

Linacre, J. M. (2007) Winsteps (Version 3.63.2)[Software de computación]. Chicago, IL: Winsteps.

Linacre, J. M. (2018). A User’s Guide to Winsteps® Ministep Rasch-Model Computer Pro- grams: Program Manual 4.2.0. Chicago: WINSTEPS.com, 2018. [Internet] Recuperado de: http://www.winsteps.com/winman/copyright.htm

Martínez Arias, R. (2006). La metodología de los estudios PISA. Revista de Educación, 1, 111-

Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re2006/re2006_08.pdf

Martínez Rizo, F. (2009). Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala: hacia un sistema más equilibrado. Revista electrónica de investigación educativa, 11(2), 1-18. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/231

Martinez Rizo, F. (Coord.) (2015). Las pruebas ENLACE y Excale. Un estudio de validación. México: INNE. Recuperado de http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/C/148/ P1C148.pdf

Navas, L., Sampascual, G., & Santed M. A. (2003). Predicción de las calificaciones de los es- tudiantes: la capacidad explicativa de la inteligencia general y de la motivación. Revista de Psicología General y Aplicada, 56(2), 225-237. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=760681

Olea, J., Ponsoda, V., Prieto, G. (eds.) (1999). Tests Informatizados: fundamentos y aplicacio- nes. Madrid. Pirámide.

Prieto, G. & Delgado, A. R. (2003). Análisis de un test mediante el modelo de Rasch. Psicothe- ma, 15(1), 94-100. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/1029.pdf

Rodríguez-Garcés, C., Muñoz, S. M., & Castillo, R. V. (2014). Tests informatizados y su con- tribución a la acción evaluativa en educación. Revista de Educación a Distancia, 43, 1-17. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/43/marlene.pdff

Shavelson R.J., Zlatkin-Troitschanskaia O., Mariño J.P. (2018) International Performance As- sessment of Learning in Higher Education (iPAL): Research and Development. In: Zlat- kin-Troitschanskaia O., Toepper M., Pant H., Lautenbach C., Kuhn C. (eds) Assessment of Learning Outcomes in Higher Education:Cross-National Comparisons and Perspectives (Methodology of Educational Measurement and Assessment) . Cham, CH: Springer Inter- national Publishing. doi:10.1007/978-3-319-74338-7_10

Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universita- rios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. doi:10.15517/revedu.v31i1.1252

Published

2019-06-30

How to Cite

Belén Ghio, F., Cupani, M., Garrido, S. J. ., Azpilicueta, A. E., & Morán, V. E. (2019). Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model. PsiqueMag, 8(1), 105–116. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191

Issue

Section

Research Articles