Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university

Authors

Keywords:

resilience, orientation, mentoring, perception, competence

Abstract

The present research seeks to establish how the relationship between resilience, tutorial orientation and perception of competence in university students of a public university in Metropolitan Lima. To achieve this goal, three measuring instruments were built for data collection: resilience questionnaire, tutorial orientation questionnaire and competence perception questionnaire, fulfilling validity and reliability criteria. Its application allowed to know the levels of resilience that the university student has and how it influences along with the tutorial orientation, in the process of the perception of competences. Finally, the conclusions reached is that students with a higher level of resilience, the greater the perception of competencies; it means, they are associated, while the tutorial orientation and the perception of competence are in an independent relationship, because the first does not apply in the training of the university student.

References

Aguilar, E. (2014). Evaluación de la gestión académica y competencias docentes en la formación profesional desde la percepción de los estudiantes del décimo semestre de la Facultad de Educación-UNMSM-2013. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

Álvarez, P. y González, M. (2008). Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. REIFOP, (1), 49-70.

Álvarez, P. (2002). La función tutorial en la universidad. Una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza. España: EOS.

Amor, M. (2012). La orientación y la tutoría universitaria como elementos para la calidad y la innovación en la Educación Superior. Modelo de acción tutorial. (Tesis de doctor). Universidad de Córdova, España.

Barrientos, E. (2013). Las características de los docentes universitarios. Investigación educativa. 17 (2) pp. 105-120

Bueno, G. (2005). Perfil sociodemográfico de los estudiantes universitarios sin progreso aca- démico y la relación entre el apoyo psicosocial con enfoque de resiliencia y el éxito académico en los estudiantes de primer año de universidad. (Tesis de doctorado). Universidad Complutense de Madrid, España.

Cabezas, M. y Casillas, S. (junio, 2014). Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (48), 1-14. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/156

Cardozo, C. (2011). Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. (Tesis de maestría). Universidad Industrial de Santander, Colombia.

García, M. (2010). Diseño y validación de un modelo de evaluación por competencias en la Universidad. (Tesis de doctor). Universidad Autónoma de Barcelona, España.

Lamas, H. y Murrugarra, A. (2005). Resiliencia o la capacidad de resistir y rehacerse. Paradigmas, (5), 93-99.

Lorenzana, R. (2012). La evaluación de los aprendizajes basada en competencias en la enseñanza universitaria. (Tesis de doctorado). Universitat Flensburg, Alemania.

Manciaux, M. (2003). La resiliencia: resistir y rehacer. España: GedSoisa.

Mejía, E. (2005). Metodología de la investigación científica. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Mejía, E. (2005). Técnicas e instrumentos de investigación. (2.ª ed.). Lima: U.P.G. Facultad de Educación.

Ortega, N. (2011). Un modelo de tutoría universitaria para el aprendizaje de materiales instruccionales. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, México.

Pulgar, L. (2010). Factores de resiliencia presente en estudiantes de la Universidad de Bío Bío, sede Chillán. (Tesis de maestría). Universidad del Bío Bío, Chile.

Quintanal, J. y Miraflores, E. (2013). Un modelo de tutoría en la universidad del siglo XXI. Madrid: Editorial CCS.

Osterling, S. (1989). Constructing test items. Boston: Kluwer.

Rengifo, J. (2009). El servicio de tutoría en los estudiantes del quinto nivel de la Escuela de Administración de la Facultad de Ciencias Económicas y Negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, 2008. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

Rodríguez, O. (2003). Diseño y experimentación de un sistema de tutoría para la Facultad de Ingeniería Química de la Universidad Nacional del Callao. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

Rodríguez, S. (2004). Manual de tutoría universitaria. Barcelona: Octaedro.

Ruiz, M. (2011). El concepto de competencias desde la complejidad. (2.ª ed.). México: Trillas. Saenz de Acedo, L. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid: Narcea.

Salgado, A. (2012). Efectos del bienestar espiritual sobre la resiliencia en estudiantes universitarios e Argentina, Bolivia, Perú y República Dominicana. (Tesis de doctor). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

Suen, H. (1990). Principles of tests theories. New Jersey: Hillsdale.

Tobón, S. (2008). Formación basada en competencias. (2.ª ed.). Bogotá: Eco Ediciones.

Villasmil, J. (2010). El autoconcepto académico en estudiantes universitarios resilientes de alto rendimiento en estudios de casos. (Tesis de doctor). Universidad de los Andes: Venezuela.

Zabala, A. y Arnau, L. (2010). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. España: Grao.

Wolin, S. y Wolin, S. (1993). The resilient self: how survivors of troubled families rise above adversity. New York: Villa Books.

Published

2018-06-30

How to Cite

Obregón Alzamora, N. I., & Sánchez Sandoval, S. P. (2018). Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university. PsiqueMag, 7(1), 93–107. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/174

Issue

Section

Research Articles