Assertive training for social interaction with the opposite sex in women from a self-help center from Lima

Authors

Keywords:

social interaction, thought restructuring, assertive training

Abstract

The research presents the results of the effect of assertive training on social interaction with the opposite sex in 20 women of a self-help center in Lima. Assertive training was applied through modeling and role play techniques, cognitive restructuring technique, self-instructions, relaxation and support techniques such as housework. The methodology is causal type, and to measure the social interaction variable in its behavioral and cognitive dimensions, besides, an instrument, The emotion matching list of Monteagudo (2010) were applied. We worked with economically independent professional singles with negative experience of relation with negative thoughts and beliefs towards the male. The women were able to increase their social interaction behavior with the opposite sex, having a change of 80% in the measurements before and after the intervention. The behaviors were also measured in the natural environments, observing the changes in the interaction.

References

Acevedo, L. (2008) “La conducta asertiva y el manejo de emociones y sentimientos en la formación universitaria de docentes”. Invest. Educativa, 12(22), 127-139.

Averill, J. (1982). Anger and aggression: An essay on emotion. New York: Springer-Verlag.

Castilla, M. (2004). Habilidades sociales y educación. Mendoza: Comité editorial de la facultad de Educación Elemental y especial de la Universidad Nacional de Cuyo.

Ellis, A. (2007). Controle su ira antes de que ella le controle a usted. Barcelona: Editorial Paidós.

Hare, B. (2003). La Habilidad Directiva clave para comunicar eficazmente. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

Javela, G. J. (2006). Estímulos Visuales Desencadenantes, La Ira y sus Correlatos Psico-fisiológicos. (Tesis de maestría). Universidad Complutense de Madrid, España.

Mann, S. (2006). Controle su mal humor y el de los demás en una semana. Barcelona: Editor Gestión 2000.

Naranjo P. (2008). Relaciones Interpersonales Adecuadas mediante una Comunicación y Conductas Asertivas. Publicada por el Instituto de Investigación en educación Universidad de Costa Rica. Recuperado el 4 de Junio del 2011. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44780111

Pérez, M., Redondo, M: y León, L. (2008). Aproximaciones a la emoción de ira: de la conceptualización a la intervención psicológica. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 21(1), 1-19

Riso, W. (2002). Cuestión de Dignidad: Aprenda a decir no y gane autoestima siendo asertivo. Bogotá: Editorial Norma.

Santoyo, C. y Espinosa, M. (2006). Desarrollo e Interacción Social: Teoría y Métodos de Investigación en contexto. México, D. F.: Editor UNAM.

Velasquez, C., Montgomery, C., Montero, W. y Etal, V. (2008). Bienestar Psicológico, Asertividad y Rendimiento Académico en estudiantes Universitarios “Sanmarquinos”. Revista IIPSI, 11(2), 139-152.

Published

2018-06-30

How to Cite

Monteagudo Prado, M. Y. (2018). Assertive training for social interaction with the opposite sex in women from a self-help center from Lima. PsiqueMag, 7(1), 77–91. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/173

Issue

Section

Research Articles