Perception about scientific research in students of an adult program who work in a private university of Lima-2018
Keywords:
perception of scientific research, higher educationAbstract
The study arises in the context of changes in the university system from the validity of the University Law 30220 that regulates the development of researches. The perception towards scientific research of the students of a program for working adults was compared according to gender, age and professional career, taking into account the following aspects: personal interest in research, link between science, society and methodology, scientific research as a way of being and general opinion about scientific research. We worked with a quantitative approach and comparative descriptive design, performing the fieldwork in the 2018-I semester with 52 students who were studying the thesis seminar, who wished to participate in the study as volunteers, applying the adapted Uribe questionnaire, Márquez, Amador and Chávez (2011). The main findings show that 42.3% of students perceive research positively, while 57.7% are indifferent or disagree. No differences were found by gender, age and professional career.
References
Bonfiglio, G. (2008). ¿Qué hay detrás de la baja aceptación de la formación técnica en el Perú? Debates en sociología, (33), 77-94.
Castro, Y., Sihuay, K. y Pérez, V. (2018). Producción científica y percepción de la investigación por estudiantes de odontología. Revista Educación Medica, 18(1), 19-22.
Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica (CONCYTEC). (2015). Estudio sobre los diferentes factores que influyen en los jóvenes a inclinarse por una formación científico técnica. Recuperado de http://portal.concytec.gob.pe/index.php/publicaciones/informes/item/208-informe-n-4-estudio-sobre-los-diferentes-factores-que-influyen-en-los-jovenes-a-inclinarse-por-una-formacion-cientifico-tecnica
De la Cruz, C. (2013). Actitud hacia la investigación científica en estudiantes universitarios: Análisis en dos universidades nacionales de Lima. Psiquemag, 2(1), 1-16.
De Moya, F. (s.f.). La ciencia y la tecnología son el único camino para países como España que no poseen materias primas y que tienen mano de obra cara. Recuperado de http://cienciaengranada.weebly.com/feacutelix-de-moya.html
Instituto Nacional de Estadística e Informática. INEI (2010). Encuesta nacional de hogares sobre condiciones de vida y pobreza. Recuperado de https://webinei.inei.gob.pe/anda_inei/index.php/catalog/364
Escalante, E. (2010). Percepciones sobre la investigación en alumnos de maestría. Instituto de Investigaciones, (3) 38-46.
Hernández, R. (s.f.). Mitos sobre la investigación. Recuperado de http://webinei.inei.gob.pe/anda_inei/index.php/catalog/197/variable/V642n
Instituto Nacional de Estadística e Informática. INEI. (2014). Encuesta nacional a egresados universitarios y universidades. Lima: INEI.
Ley N° 30220. Diario Oficial El Peruano. Lima. 9 de julio del 2014.
Rodríguez-Pose, A. (2012). Los parques científicos y tecnológicos en América Latina, un aná- lisis de la situación actual. Washington: BID.
Rojas, H. (2009). Formar investigadores e investigadoras en la universidad: optimismo e indi- ferencia juvenil en temas científicos. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud, 7 (2),1595-1618.
Rueda, I., Fernández, A. y Herrero, A. (2013). Aplicación de la teoría de la acción razonada al ámbito emprendedor en un contexto universitario. Investigaciones regionales, (26), 141-158.
Sánchez, H. y Reyes, C. (2006). Metodología y diseño en la investigación científica. Lima: Visión Universitaria.
UNESCO. (1999). Declaración sobre la ciencia y el uso del saber científico. Recuperado de http://www.unesco.org/science/wcs/esp/declaracion_s.htm
Unión Europea. (2011). Manual el género en la investigación. España: Unidad de Mujeres y Ciencia del Ministerio de Ciencia e Innovación.
Uribe, I., Márquez, C., Amador, G. y Chávez, A.M. (2011). Percepción de la investigación cien- tífica e intención de elaborar tesis en estudiantes de Psicología y Enfermería. Enseñanza e Investigación en Psicología, 16(1), 15-26.
Vargas, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.