Attitudes towards research and academic performance in students of a private university in Lima
Keywords:
attitudes, research, youthAbstract
This article investigates attitudes toward research and its relation to academic performance in a group of first cycle students from a private university. Method was worked with students of psychology and engineering. A sample of 420 people selected through an intentional sampling was used. We used a scale of attitudes towards the research developed for the present research, to measure the academic performance we worked with the average grades obtained in the courses where they elaborate formative research works. The most significant findings indicate that there is no relationship between attitudes towards research and academic achievement. There is only a relationship between the cognitive and affective components of attitude toward research and academic performance.
References
Aldana, G. y Joya, N. (2010). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa, 14(1), 295-309.
Díaz, C., Manrique, L., Galán, E. y Apolaya,M. (2008). Conocimientos, actitudes y prácticas en investigación de los estudiantes de pregrado de facultades de medicina del Perú. Acta Médica Peruana, 25(1), 9-15.
Fuentes, R. (2006). Factores que afectan el rendimiento académico del estudiante de enfermería de la Universidad Mariano Gálvez (Tesis de licenciatura). Universidad Mariano Gálvez, Guatemala.
Gairín, J. (1990). Las actitudes en educación. Un estudio sobre educación matemática. Re- cuperado de http://books.google.com.pe/books?id=0Ntm8RyEYnYC&printsec=frontcover&dq=actitudes&hl=es&sa=X&ei=SLQ
YVLS-THIzhsAS79YAw&ved=0CCgQ6AEwAg#v=o-nepage&q=actitudes&f=false
Guzmán, M. (2012). Modelos predictivos y explicativos del rendimiento académico universitario: caso de una institución privada en México (Tesis de doctorado). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
Hernández, D. (2013). Actitud hacia la ciencia en los alumnos de secundaria y bachillerato: una visión ideal para las clases de ciencias y su realidad (Tesis de maestría). Universidad de Valladolid, Valladolid.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México D. F.: Mc Graw Hill.
Ibáñez, T. (2004). El cómo y el porqué de la psicología social. En T. Ibáñez (Coord.). Introducción a la psicología social (pp. 53-90). Barcelona: UOC.
Martínez-Otero, V. (1997). Los adolescentes ante el estudio: causas y consecuencias del rendimiento académico. Recuperado de http://books.google.com.pe/books?id=G_eWnliRpQg-C&pg=PA23&dq=rendimiento+academico&hl=es&sa=X&ei=rs_tULbhG6S-0AHtl-4BA&ved=0CF0Q6AEwBw
Montes, I. y Lerner, J. (2011). Rendimiento académico de los estudiantes de pregrado de la Universidad Eafit. Medellín: Universidad Eafit.
Novel, G., Lluch, T. y Miguel Lopez, D. (2000). Enfermería psicosocial y salud mental. Recuperado de http://books.google.com.pe/books?id=NrOOlCHz9rAC&p-g=PA32&dq=componentes+de+las+actitudes&hl=es419&sa=X&ei=6rYYVObZM-MHbsASQloBY&ved=0CCEQ6AEwAQ#v=onepage&q=componentes%20de%20
las%20actitudes&f=false
Pelcastre, L., Gómez, A. y Zavala, G. (2015). Actitudes hacia la ciencia de estudiantes de educación preuniversitaria del centro de México. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3), 475-490.
Pérez, A. (2012). Actitudes hacia la ciencia en primaria y secundaria (Tesis de doctorado). Universidad de Murcia, Murcia.
Prieto, L. y Vera, A. (2008). Actitudes hacia la ciencia en estudiantes de secundaria. Psychología. Avances de la disciplina, 2(1), 133-160.
Rico, C., Garrido, N. y Reveles, A. (2015). Las actitudes hacia la investigación en el posgrado de la Feca-Ujed. Revista Global de negocios, 3(5), 71-84.
Rojas, H., Méndez, R. y Rodríguez, A. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Educación, 8(1), 216-219.
Silva, S. et al. (2013). Conocimientos y actitudes acerca de la investigación científica en los estudiantes de medicina de la Universidad de Panamá. Medicalia, 9(3), 1-10.
Vásquez, A. y Manassero, M. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka divulgación científica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.