Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management

Authors

Keywords:

disaster risk management, neuropsychology, outdoor training

Abstract

The present article revolves around the problems and the alternatives of solution of the training of facilitators in the Management of the Risk of Disasters (DRM). Deep limitations of trainers are described in terms of technical and methodological bases, which has no impact on the generation of community resilience. This writing makes several proposals regarding the selection of the most appropriate tools in the training. The basis of all of them is neuropsychology. Thus, we recognize the importance of an interactive teaching method: the pedagogy of error, experiential training, learning based on emotions, practical ability (more than the theoretical term), multisensory stimulation, metacognition, among others. Finally, it is emphasized that these resources are meant to be only methodological proposals that must be adapted to the risks and the specific conditions of each community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arana, N. (2012). Pedagogía del error. Recuperado de http://noraarana.blogspot.com/2012/05/pedagogia-del-error.html

Astolfi, J. (2004). El ‘error’, un medio para enseñar. Recuperado de http://lupitahdt.galeon.com/index_archivos/800/p5.pdf

Beilock, S. (2008). Math performance in stressful situations. Association for Psychological Science, 17(5), 339-343.

Bransford, J., Brown, A. y Cocking, R. (2003). How people learn: Brain, Mind, Experience and School. Washington D.C.: National Academy Press.

Coleman, D. (2000). La inteligencia emocional.¿Por qué es más importante que el cociente intelectual? España: Vergara.

Cortés, E. (1994). El estrés del desastre. Efectos de la sensibilización psicosensorial en trabajadores del rescate. Avances en Psicología Clínica Latinoamericana. Recuperado de http://cidbimena.desastres.hn/docum/crid/Abril2006/CD1/pdf/spa/doc9678/
doc9678-contenido.pdf

Cortés, E. (2001). La enseñanza de la gestión del riesgo mediante el uso de ejemplos cotidianos. Bogotá: Fundación para la Gestión del Riesgo.

Cortés, E. (2003). La percepción psicológica del riesgo y el desastre. Cuadernos de Crisis. Recuperado de http://www.cuadernosdecrisis.com/docs/2003/cdc_002.pdf

Checarsky, S. (s.f.). Pedagogía del éxito vs. didáctica del error. Jornada de capacitación y perfeccionamiento pedagógico-didáctica / del error se aprende. La didáctica del error en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Fundación Terras para la Investigación, la Innovación y la Articulación Educativa. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/jornadas/32/recursos/32Didactica-del-Error-RECURSOS-Pedagogia-del-exito-Vs-Didactica-del-Error.pdf

De la Torre, S. (2004). Aprender de los errores. El tratamiento didáctico de los errores como estrategias innovadoras. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de La Plata. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/jornadas/108/biblio/108De-una-pedagogia-del-exito-a-una-didactica-del-error.pdf

Jensen, E. (2004). Cerebro y aprendizaje. Competencias e implicaciones educativas. Madrid: Ediciones Narcea S. A.

Jansen, C. y Boardman, E. (2014). Exploring education for sustainability in training outdoor educators. New Zealand Journal of Outdoor Education. Recuperado de http://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/10092/6123/1/12633682_2011%20NZJOE
%20Exploring%20Education%20for%20Sustainability.pdf

Martí, E. (1995). Metacognición: entre la fascinación y el desencanto. Infancia y Aprendizaje, 72, 9-32.

Mogollón, E. (2010). Aportes de las neurociencias para el desarrollo de estrategias de enseñanza y aprendizaje en las matemáticas. Revista Electrónica Educare, 14(2), 113-124.

Morgado, I. (2005). Psicobiología del aprendizaje y la memoria. Cuadernos de Información y Comunicación, 10, 221-233.

Rosselló, J. (1998). Psicología de la atención. Madrid: Pirámide.

Silva, M., Franco, M., Santos, N. y Porto, E. (2014). Outdoor training como metodología para potenciar la inteligencia emocional en niños de 1.er ciclo. Revista de Psicología. Recuperado de http://dehesa.unex.es:8080/xmlui/bitstream/handle/10662/1651/0214-9877_2014_1_2_429.pdf?sequence=1

Usaid-OFDA. (2014). Emergency Response. Office of u.s. foreign disaster assistance. Recuperado de http://www.usaid.gov/who-we-are/organization/bureaus/bureau-democracy-conflict-and-humanitarian-assistance/office-us

Vallverdú, J. e Izquierdo, M. (2010). Error y conocimiento: un modelo filosófico para la didáctica de la ciencia. Enseñanza de las Ciencias. Recuperado de http://ddd.uab.cat/pub/edlc/02124521v28n1/02124521v28n1p47.pdf

Yin, H. y Knowlton, B. (2006). The role of the basal ganglia in habit formation. Recuperado de http://www.nature.com/reviews/neuro

Published

2016-12-30

How to Cite

Cortés Trujillo, E. G. (2016). Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management. PsiqueMag, 5(1), 241–253. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/145

Issue

Section

Research Articles