Family functioning and suicidal ideation in 5th year secondary school students in the district of San Juan de Miraflores
Keywords:
correlacional, functioning family, suicidal ideationAbstract
Overall objective of this study was to determine the relationship between family functioning and suicidal ideation, in a sample of fifth year of secondary education in the District of San Juan de Miraflores. The sample was conformed by 104 students of both sexes of two educational institutions. Applied instruments were the scale for suicide ideation of Beck (ISB) and the scale of family functioning (family APGAR). Results revealed a significant relationship was found of (p < to 0.05), suicide ideation and family functioning, furthermore this relationship is inverse, so it is concluded that lower family functioning, increased suicidal ideation, and vice versa. Also adolescents in the sample have a medium level of suicidal ideation, and a severe level of family dysfunction, so we also found a significant relationship between the dimensions of attitude towards life and death, characteristics of the thoughts and desires suicide, suicidal intent and family functioning. The linear regression analysis dimensions, adaptation, affection and resources predict suicidal ideation, however significant values are not large-scale. With respect to family functioning and suicidal ideation exists prevalence of female on male.
References
Acosta, G., y Milian, M. (2010). Determinación de la presencia de idea suicida en adolescentes y su asociación con algunas variables. Investigación presentada en el 11a Congreso virtual de Psiquiatría. Interpsiquis 2010, Cuba. Recuperado de: http://www.psiquiatria.com/bibliopsiquis/handle/10401/1003
Alva, E. (2011). Funcionamiento familiar y autocontrol en una institución educativa nacional de independencia. (Tesis de Maestría, Universidad Cesar Vallejo). (Acceso el 13 de Abril del 20114).
Área de Dirección de Organizaciones Sanitarias. Escuela Andaluza de Salud Pública. Guia sobre la prevención del suicidio para personas con ideacion suicida y familiares. (2010). Servicio Andaluz de Salud. Recuperado de https://consaludmental.org/publicaciones/Guiaprevencionsuicidio.pdf
Beck, A., Rush, A., Shaw, B. (2010). Terapia cognitiva de la depresión. (19.a ed.). España: RGM, S.A. – BilbaoBertalanffy, V. (1986). Teoria General de los Sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Recuperado de: http://cienciasyparadigmas.files.wordpress.com/2012/06/teoria-general-de-los-sistemas-_-fundamentos-desarrollo-aplicacionesludwig-von-bertalanffy.pdf
Cachay, P. (2011). Prevalencia y factores asociados a ideacion suicida en adolescentes ecolares de 3er, 4to y 5to año de secundaria de instituciones educativas en Lima Metropolitana. 2010 (Tesis de licenciatura). Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/3214/1/cachay_lp.pdf
Ciscar, E. & Martínez, C. (Diciembre, 2009). La intervención familiar y la pedagogía. Colegio Oficial de Pedagogos y Psicopedagogos de la comunidad Valenciana. Recuperado de http://revista-Edicion0%20(2).pdf
Ccoica, T. (2010). Bullying y funcionalidad familiar en una institución educativa del distrito de comas. (Tesis de Licenciatura). Recuperado de http://www.trabajos-pdf4/bullying-funcionalidad-familiar/bullying-funcionalidad-familiar.pdf
Dirección General de la Familia y la Comunidad– DGFC: Boletín de la Dirección de Apoyo y Fortalecimiento a la Familia – DAFF. (Diciembre, 2011). Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables – MIM. Recuperado de http://www.mimp.gob.pe/files/direcciones/dgfc/2011-4.pdf
García, N. (2006). Ideación e intento suicida en estudiantes adolescentes y su relacion con el consumo de drogas. (Tesis de Licenciatura). Recuperado de http://www.uade.inpsiquiatria.edu.mx/tesis/tesis_nayeli.pdf
Gómez, E., Castillo, I. y Cogollo, Z. (Marzo 2013). Predictores de disfunción familiar en adolescentes escolarizados. Revista Colombiana de Psiquiatría 42 (1), 72–80.
Gómez, D. (2012). Riesgo biopsicosocial y percepción de la función familiar de las personas adolescentes de sexto grado en la Escuela Jesús Jiménez. Acta Médica Costarricense 55 (1). Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/pdf/amc/v55n1/art04v55n1.pdf
Hernadez S., Fernandez C. & Baptista, P. (2010). Metodologia de la investigacion. Recuperado de http://maestriapedagogia2013.files.wordpress.com/2013/05/hernandez-s-2010-metodologia-de-la-investigacion.pdf
Leal, R., & Vasquez, L. (2012). Ideacion suicida en adolescentes cajamarquinos Prevalencia y factores asociados. Informe de Investigación. Recuperado de http://alfepsi.org/attachments/article/188/Ideaci%C3%B3n%20suicida%20en
%20adolescentes%20cajamarquinos.pdf
Minetto, A. (2012). Violencia familiar e ideación suicida en adolescentes del hospital San Juan Bautista de Huaral. (Tesis de Licenciatura, Universidad César Vallejo). (Acceso el 7 de Mayo del 2014).
Minuchin, S., & Fishman, Ch. (2004). Técnicas de Terapia Familiar. Recuperado de https://clea.edu.mx/biblioteca/files/original/042d5ead5802c0aa81b54a43364
df0d4.pdf
Nardone, G., Giannotti, E. & Rocchi, R. (2003). Modelos de familia. Conocer y resolver problemas entre padres e hijos. (2.a ed.). Barcelona. Herder.
Olson D., y Barnes,H. (1982). Calidad de Vida.Manuscrito.
Papalia, S. (2005). Psicologia del desarrollo de la infancia a la adolescencia. México D.F.: Mc Graw-Hill Interamericana.
Pérez et al. (2013). Estilos parentales como predictores de ideación suicida en estudiantes universitarios mexicanos. Psicología desde el Caribe (30). Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/viewFile/
4444/3494
Pérez, I., Téllez, A., Vélez, L., Ibáñez, M. (2012). Factores asociados con comportamiento suicida en adolescentes estudiantes de octavo grado en tres colegios bogotanos (Tesis de licenciatura). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/806/80624093004.pdf
Pillcorema, B. (2013). Tipos de familia estructural y la relación con sus límites. (Tesis de licenciatura). Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/4302/1/Tesis.pdf
Rosales, J., Córdova, M. (2011). Ideación suicida y su relación con variables de identificación personal en estudiantes universitarios mexicanos (Tesis de Licenciatura). Recuperado de http://www.uv.mx/psicysalud/psicysalud-22-1/221/Jos%E9%20Carlos%20Rosales%20P%E9rez.pdf
Sánchez, J., Villarreal, M., Musitu, G., Martínez, B. (2010). Ideación Suicida en Adolescentes: Un Análisis Psicosocial. Psychosocial Intervention, (19). Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1132-05592010000300008&script=sci_arttext
Sarmiento, C. & Aguilar, J. (2011) Predictores familiares y personales de la ideación suicida en adolescentes (Tesis de licenciatura). Recuperado de http://www.uv.mx/psicysalud/psicysalud-21-1/21-1/Carolina-Sarmiento-Silva.pdf
Unicef. (2006). La violencia contra niños, niñas y adolescentes. Informe de América Latina en el marco del Estudio Mundial de las Naciones Unidas. Recuperado de: http://www.crin.org/docs/UNVAC_Estudio_violencia_LA.pdf
Valdebenito, L. & Larrain, S. (2009). La violencia le hace mal a la familia. (Noviembre, 2009). Recuperado de http://www.unicef.cl/unicef/public/archivos_documento/305/VIFweb.pdf
Valdebenito, L., Larrain, S. (2007). El maltrato deja huella manual para la detección y orientación de la violencia intrafamiliar. (08 de Mayo). Recuperado de http://www.unicef.cl/unicef/public/archivos_documento/305/VIFweb.pdf
Vargas, H., & Saavedra, J. (2012). Prevalencia y factores asociados con la conducta suicida en adolescentes de Lima Metropolitana y Callao. Revista Peruana de Epidemiología. Recuperado de: http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Prevalencias%20y%20
factores%20asociados%20con%20la%20conducta%20suicida%20en%20
adolescentes%20de%20Lima%20Metropolitana%20y%20Callao.pdf
Vidal, J. (2013). Funcionalidad Familiar y su relación con el sentido de la vida de los estudiantes de secundaria de la Institución Educativa “José Martí” del distrito de Comas (Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo). (Acceso 29 de abril del 2014).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.