Psychometric Properties of the Violence-Related Attitudes and Beliefs Scale (VRA).

Authors

Keywords:

attitudes, beliefs, violence, reliability

Abstract

This paper’s main purpose was to translate the Violence-Related Attitudes and Beliefs Scale (V-RABS) into Spanish, carry out the appropriate linguistic adjustment, and then assess the psychometric properties of this questionnaire for a sample of 505 degree students aged 16 - 37 (M = 21.48). The the content and the construct validity and reliability were assessed. Results showed that the content of the questionnaire is valid and the factorial structure reproduced the same structure proposed in the original study. Likewise, the internal consistency was acceptable. In light of the obtained results, this translated version into Spanish can be considered valid and reliable for the assessment of attitudes and beliefs about the causes and control of violence and crime.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APOYO – Opinión y Mercado (2007). Estudio de opinión sobre popularidad y pena de muerte. Lima: Autor.

Baron R. y Byrne, D. (2005). Psicología social.Madrid: Prentice Hall.

Brand, P. y Anastasio, P. (2006). Violence-related attitudes and beliefs. Scale construction and psychometrics. Journal of Interpersonal Violence, 21(7), 856-868.

Campo-Arias, A. y Oviedo, H. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Revista de Salud Pública, 10(5), 831-839. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=42210515

Compañía Peruana de Estudios de Mercado y Opinión Pública (CPI) (2011). Estudio de opinión pública a nivel nacional. Lima: Autor.

Congreso de la República (2012). Ley de reforma constitucional que modifica el artículo 140 de la Constitución Política del Perú sobre aplicación de la pena de muerte. Lima: Autor. Recuperado de http://bit.ly/mW1ZCT

Davidson, M. y Canivez, G. (2012). Attitudes toward violence scale: Psychometric properties with a high school sample. Journal of Interpersonal Violence, 20(10), 1-23.

Doob, A. (2000). Transforming the punishment environment: Understanding public views of what should be accomplished at sentencing. Canadian Journal of Criminology, 42(3), pp. 323-340.

Echeburúa E., Fernández-Montalvo J. y Amor, P. (2003). Psychopathological profile of men convicted of gender violence: A study in the prisons of Spain. Journal of Interpersonal Violence, 18(7), pp. 798-812.

Esbec, E. y Echeburúa, E. (2010). Violencia y trastornos de la personalidad: Implicaciones clínicas y forenses. Actas españolas de psiquiatría, 38(5), pp. 249-261.

Escurra, L. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología PUCP, 6(1-2), pp. 103-111.

Ferrando, P. y Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en Psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), pp. 18-33.

Funk, J., Elliott, R., Urman, M., Flores, G., y Mock,R. (1999). The attitudes toward violence scale: A measure for adolescents. Journal of Interpersonal Violence, 14(11), pp. 1123- 1136. Recuperado de http://jiv.sagepub.com/content/14/11/1123

Funk, J., Elliott, R., Bechtoldt, H., Pasold, T., y Tsavoussis, A. (2003). The attitudes toward violence scale: Child version. Journal of Interpersonal Violence, 18(2), pp. 186-196. Recuperado de http://jiv.sagepub.com/content/18/2/186

Grupo de Opinión Pública de la Universidad de Lima (2009). IV Encuesta anual sobre seguridad ciudadana en la provincia de Lima y la región Callao. Lima: Autor.

Instituto de Opinión Pública (IOP) – PUCP (2007). Encuesta de opinión en Lima metropolitana. Seguridad Ciudadana. Lima: Autor.

Instituto de Opinión Pública (IOP) – PUCP (2010). Encuesta de opinión en Lima metropolitana. Tema de Seguridad. Lima: Autor.

Kline, P. (1986). A handbook of construction. Introduction to psychometric design. Londres: Methuen. Recuperado de http://bit.ly/SIC0QQ

Laca, F. y Mejía, J. C. (2007). Actitudes ante la violencia, bienestar subjetivo e individualismo en jóvenes mexicanos. Enseñanza e investigación en psicología,12(2), pp. 301-313.

Ledesma, R. (2011). Curso de análisis factorial exploratorio de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de http://bit.ly/UNztAF

Lozano, L.; García-Cueto, E. y Muñiz, J. (2008). Effect of the number of response categories on the reliability and validity of rating scales. Methodology: European Journal of Research Methods for the Behavioral and Social Sciences, 4(2), pp. 73-79. Recuperado de http://psycnet.apa.org/journals/med/4/2/73/

Montero, I. y León, O. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), pp. 847-862.

Muñiz, J. y Hambleton, R. (1996). Directrices para la traducción y adaptación de los tests. Papeles del psicólogo, 66. Recuperado de http://bit.ly/UNzx3o

Pelechano, V. (2008). Delincuencia, personalidad y psicopatología. Análisis y modificación de conducta, 34(150-151), pp. 13-66.

Pérez, E. y Medrano, L. (2010). Análisis factorial exploratorio: Bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), pp. 58-66.

Prieto, G. y Delgado, A. (2010). Fiabilidad y Validez. Papeles del psicólogo, 31(1), pp. 67-74. Recuperado de http://bit.ly/PjD7VX

Rodrigo, M.; Rodríguez, A. y Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Visor.

Rodrigo, M. (1999). Etapas, contextos, dominios y teorías implícitas en el conocimiento social. En Rodrigo, M. (Editora). Contexto y desarrollo social. (pp. 17-43). Madrid: Síntesis.

Soria, M. y Armadans, I. (2009). Efectos de la victimización sobre la percepción social de la prisión y las medidas alternativas. Papers, 93, pp. 143-150.

Wakita, T.; Ueshima, N. y Nogushi, H. (2012). Psychological distance between categories in the likert scale: Comparing different numbers of options. Educational y Psychological Measurement, 72(4), pp. 533-546.

Published

2013-12-30

How to Cite

Lúcar Vidal, F. (2013). Psychometric Properties of the Violence-Related Attitudes and Beliefs Scale (VRA). PsiqueMag, 2(1), 17–33. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/100

Issue

Section

Research Articles