Academic stress and learning styles in Peruvian university students

Authors

Keywords:

Academic stress, Learning styles, SISCO

Abstract

The present investigation is of a Descriptive - Correlational type of non-experimental design, the fundamental objective of which was to determine if there is a relationship between academic stress and the learning styles presented by the students of a particular university in Metropolitan Lima. The variables evaluated are academic stress that is divided into 3 subscales: physical reactions, psychologicalreactions and behavioral reactions, using the SISCO inventory of Barraza's academic stress and the Learning Styles Questionnaire of Honey and Alonso, taking 241 as a sample student. It was found that there is significant relationship between the academic stress and the theoretical style.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allport, G. W. (1961). Pattern and growth in personality. New York: Hotl Rinehart and Winston Barraza Macías, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista

electrónica de psicología Iztacala, 9(3).

Barraza, A., Cárdenas, T. (2009). Estresores académicos: una aproximación cualitativa a través de narrativas de alumnos de maestría. http://www.unisimonbolivar.edu.co/rdigital/psicogente/index.php/psicogente/

Bedoya S., Perea M., Ormeño R. (2006). Evaluación de niveles, situaciones generadoras y manifestaciones de estrés académico en alumnos de tercer y cuarto año de una Facultad de Estomatología. Tesis de la Universidad Cayetano Heredia.

García, A. (2011) Efectos del estrés percibido y las estrategias de aprendizaje cognitivas en el rendimiento académico de estudiantes universitarios noveles en ciencias de la salud. Tesis de la Universidad de Málaga. España

Guzmán, L. y Guzmán, M. (2010). Factores asociados al Síndrome de Burnout en el personal de enfermeras del Hospital Militar Central. Revista Sinapsis, 1:32 UPIG.

Hernández, R.; Fernández - Collado, C. y Baptista, L. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill

Scharager, J., & Reyes, P. (2001). Muestreo no probabilístico. Metodología de la investigación para las ciencias sociales. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Ticona S., Paucar G., Llenera G. (2006). Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento en estudiantes de la Facultad de Enfermería de la UNSA – Arequipa.

Witkin, H. A., Lewis, H. B., Hertzman, M., Machover, K., Meissner, P. B., & Wapner, S. (1954).

Personality through perception: An experimental and clinical study.

Published

2019-12-30

How to Cite

Guzmán Robles, L. A., Llauce Vigo, C. R., & Velarde Camaqui, D. (2019). Academic stress and learning styles in Peruvian university students. PsiqueMag, 8(2), 46–54. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/196

Issue

Section

Research Articles