Artificial Intelligence in the Research Processes of the Physics-Mathematics and Mathematics Careers
DOI:
https://doi.org/10.18050/eduser.v11n1a2Keywords:
Artificial Intelligence, Research, Problem Solving, Physics-Mathematics Careers, Mathematics, StudentsAbstract
The study reported in this article investigated the use of Artificial Intelligence (AI) in research processes within the fields of Physics-Mathematics and Mathematics. Data were collected from 78 students through questionnaires, revealing that both groups make extensive use of AI. The research found that researchers in Physics-Mathematics and Mathematics are employing artificial intelligence tools, such as machine learning and natural language processing, to analyze data, model phenomena and generate predictions, which is improving the efficiency and accuracy of their research processes. The study found no significant differences between the Physics-Mathematics and Mathematics fields in terms of the use of artificial intelligence in their research processes; Mathematics students apply it mainly in writing and solving mathematical problems, while Physics-Mathematics students use it in modeling physical systems and simulating experiments. These findings highlight the importance of AI in both careers and suggest the need for its inclusion in the curriculum to improve the training of students in these fields.
References
Aparicio, W. O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(2), 217–230. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133
Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (Sexta ed.). EPISTEME.
Cabezas, E. D., Andrade, D., & Torres, J. (2018). Introducción a la Metodología de la Investigación Científica. Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Cárdenas, J. (2023). Inteligencia artificial, investigación y revisión por pares: escenarios futuros y estrategias de acción. Revista española de sociología, 32(4), a184. https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.184
Cordero, M. Á. (2024). Inteligencia Artificial en el aula: oportunidades y desafíos para la didáctica de la matemática y física universitaria. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(1), 193–207. https://doi.org/10.51660/ripie.v4i1.154
Fajardo, G. M., Ayala, D. C., Arroba, E. M., & López, M. (2023). Inteligencia Artificial y la Educación Universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(1), 109–131. https://doi.org/10.33262/rmc.v8i1.2935
Gil, J. A. (2016). Técnicas e instrumentos para la recogida de información. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
González-González, C. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender. Revista Qurriculum, 51-60. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03
Herrera, C. J. (2019). Estadística y probabilidades. Unpublished.
Magallanes, K. K., Plúas, L. d., Aguas, J. F., y Freire, R. L. (2023). La inteligencia artificial aplicada en la innovación educativa en el proceso de enseñanza y aprendizaje. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(2), 1597–1613. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.706
Moral-Sánchez, S. N., Ruiz Rey, F. J., y Cebrián-de- la-Serna, M. (2023). Análisis de chatbots de inteligencia artificial y satisfacción en el aprendizaje en educación matemática. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (20), 1-14. https://doi.org/10.46661/ijeri.8196
Pinargote, M. A., Solorzano, C. V., Ruilova, N. A., & Bulgarín, R. M. (2023). Inteligencia artificial en el contexto de la formación docente. RECIAMUC, 7(4), 153–161. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(4).oct.2023.153-161
Sánchez, M. Z., Mejías, M., y Olivety, M. (2022). Diseño de metodologías mixtas una revisión de las estrategias para combinar. Revista Electronica Human@s Enfermería en Red, 3, 10-13. https://www.portal.uasj.unpa.edu.ar/_files/ugd/f9834d_784cc19611714c87890006bc7cb4715d.pdf#page=10
Tamayo, Ly, C., & Silva, I. (2012). Técnicas e Instrumentos de Recolección de Datos. https://orbita.bo/books/tecnicas-e-instrumentos-de-recoleccion-de-datos/
Triminio-Zavala, C. M., Herrera-Castrillo, C. J., & Medina-Martínez, W. I. (2024). Formación investigativa del estudiante universitario en el Modelo por competencia de UNAN-Managua. Revista Científica de FAREM-Estelí, 48, 108–128. https://doi.org/10.5377/farem.v12i48.17529
Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cliffor Jerry Herrera Castrillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.