Artificial Intelligence in the Research Processes of the Physics-Mathematics and Mathematics Careers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/eduser.v11n1a2

Keywords:

Artificial Intelligence, Research, Problem Solving, Physics-Mathematics Careers, Mathematics, Students

Abstract

The study reported in this article investigated the use of Artificial Intelligence (AI) in research processes within the fields of Physics-Mathematics and Mathematics. Data were collected from 78 students through questionnaires, revealing that both groups make extensive use of AI. The research found that researchers in Physics-Mathematics and Mathematics are employing artificial intelligence tools, such as machine learning and natural language processing, to analyze data, model phenomena and generate predictions, which is improving the efficiency and accuracy of their research processes. The study found no significant differences between the Physics-Mathematics and Mathematics fields in terms of the use of artificial intelligence in their research processes; Mathematics students apply it mainly in writing and solving mathematical problems, while Physics-Mathematics students use it in modeling physical systems and simulating experiments. These findings highlight the importance of AI in both careers and suggest the need for its inclusion in the curriculum to improve the training of students in these fields.

References

Aparicio, W. O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(2), 217–230. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (Sexta ed.). EPISTEME.

Cabezas, E. D., Andrade, D., & Torres, J. (2018). Introducción a la Metodología de la Investigación Científica. Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Cárdenas, J. (2023). Inteligencia artificial, investigación y revisión por pares: escenarios futuros y estrategias de acción. Revista española de sociología, 32(4), a184. https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.184

Cordero, M. Á. (2024). Inteligencia Artificial en el aula: oportunidades y desafíos para la didáctica de la matemática y física universitaria. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(1), 193–207. https://doi.org/10.51660/ripie.v4i1.154

Fajardo, G. M., Ayala, D. C., Arroba, E. M., & López, M. (2023). Inteligencia Artificial y la Educación Universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(1), 109–131. https://doi.org/10.33262/rmc.v8i1.2935

Gil, J. A. (2016). Técnicas e instrumentos para la recogida de información. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

González-González, C. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender. Revista Qurriculum, 51-60. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03

Herrera, C. J. (2019). Estadística y probabilidades. Unpublished.

Magallanes, K. K., Plúas, L. d., Aguas, J. F., y Freire, R. L. (2023). La inteligencia artificial aplicada en la innovación educativa en el proceso de enseñanza y aprendizaje. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(2), 1597–1613. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.706

Moral-Sánchez, S. N., Ruiz Rey, F. J., y Cebrián-de- la-Serna, M. (2023). Análisis de chatbots de inteligencia artificial y satisfacción en el aprendizaje en educación matemática. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (20), 1-14. https://doi.org/10.46661/ijeri.8196

Pinargote, M. A., Solorzano, C. V., Ruilova, N. A., & Bulgarín, R. M. (2023). Inteligencia artificial en el contexto de la formación docente. RECIAMUC, 7(4), 153–161. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(4).oct.2023.153-161

Sánchez, M. Z., Mejías, M., y Olivety, M. (2022). Diseño de metodologías mixtas una revisión de las estrategias para combinar. Revista Electronica Human@s Enfermería en Red, 3, 10-13. https://www.portal.uasj.unpa.edu.ar/_files/ugd/f9834d_784cc19611714c87890006bc7cb4715d.pdf#page=10

Tamayo, Ly, C., & Silva, I. (2012). Técnicas e Instrumentos de Recolección de Datos. https://orbita.bo/books/tecnicas-e-instrumentos-de-recoleccion-de-datos/

Triminio-Zavala, C. M., Herrera-Castrillo, C. J., & Medina-Martínez, W. I. (2024). Formación investigativa del estudiante universitario en el Modelo por competencia de UNAN-Managua. Revista Científica de FAREM-Estelí, 48, 108–128. https://doi.org/10.5377/farem.v12i48.17529

Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú.

Published

2024-06-30

How to Cite

Herrera Castrillo, C. J. (2024). Artificial Intelligence in the Research Processes of the Physics-Mathematics and Mathematics Careers. REVISTA EDUSER, 11(1), 17–28. https://doi.org/10.18050/eduser.v11n1a2

Issue

Section

Research Articles