Open and collaborative innovation: elements that promote multiple intelligences in students of UNIMINUTO’s Bachelor’s Degree in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v12n4a2

Keywords:

Innovation, Multiple intelligences, Research, TICs, Technology

Abstract

The article sought to identify the methodologies that include innovation, research and educational technology, which favored the development of multiple intelligences in students of the Bachelor’s Degree in Early Childhood Education at UNIMINUTO. The mixed research method was implemented, since this combination of the qualitative and quantitative method allows for a much more complex and detailed view of the reality being studied. The population, participant and sample were students and teachers of the Bachelor’s Degree in Early Childhood Education in the seventh semester, aged between 20 and 50 years of both sexes, with diverse socioeconomic, sociocultural and academic levels. The instruments that were implemented were interviews and surveys. The result of the analysis showed that it is necessary to consider, within this context, challenging the institutions dedicated to the initial and permanent training of teachers, since it implies rethinking the role assigned to the teaching figure. In conclusion, it is recognized that it is imperative to launch educational research projects focused on the development of multiple intelligences through resources such as educational technology and innovation in pedagogical processes, because they provide effective, relevant and coherent tools within the framework of curricular planning.

References

Alemán, L., Gómez-Zermeño, M. G. (2012). Liderazgo Docente para la Enseñanza de la Innovación. Revista de Investigación Educativa

(1), 57-76). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2555670

Caldeiro-Pedreira, M.-C., & Castro-Zubizarreta, A. (2020). ¿Cómo enfrentar la educación en la era de la interactividad? Praxis Pedagógica, 20(26), 33-53. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.26.2020.33-53

Chacón, J. (2013). Una experiencia en la enseñanza de la investigación educativa en el marco de “Proyecto de aula” de la universidad

Veracruz. Revista Mexicana de Investigación Educativa 18(58), 735-768. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n58/v18n58a4.pdf

Cuevas, E., Gómez, M., y Pintor, M. (2014). Estudiantes con necesidad pedagógicas especiales: Contexto educativo. https://www.researchgate.net/publication/270883399_Estudiantes_con_necesidades_pedagogicas_especiales_Contexto_educativo

Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje: Una aproximación conceptual. Estudios Pedagógicos (29), 97-113. http://www.redalyc.

org/pdf/1735/173514130007.pdf

Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Paidos Ibérica.

Garcés, O. L. Z. (2021). Foucault y la educación: una lectura desde el saber pedagógico. Praxis Pedagógica, 21(28), 232-252. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/view/2379

Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, L. (2006). Metodología de la Investigación (4ta Edic). DF, México. McGraw Hill.

Kerlinger, F.N. (1985). Investigación del comportamiento. Técnicas y metodología. México: Interamericana.

Martínez, P. (2008). Estilos de aprendizaje: pautas metodológicas para trabajar en el aula. Revista Complutense de Educación, 19(1), 77-94. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808120077A

Martínez, S., Varón, V., León, Y. y Barón-Velandia, B. (2023). Mediación efectiva para el desarrollo de la Pedagogía de la Alteridad desde las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Journal of the Academy 8, 146-163. https://doi.org/10.47058/joa8.9

MEN. (2006). Preescolar saca nota más baja en los Ecaes. https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/fo-article-95113.pdf

MEN. (2011). Programas de competencias ciudadanas, Brújula. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-235147_archivo_pdf_

cartilla1.pdf

MEN (2006), Estándares básicos en competencias ciudadanas: formar para la ciudadanía sí es posible. Bogotá D.C.: Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf

MEN. (s.f). E-Módulo 10 Investigación en las prácticas educativas con uso de TIC. http://creatic.colombiaaprende.edu.co/emodulo/eModulo10.pdf

Rodríguez Pérez, J. A., Guerrero Godoy, R. S., Varon Arciniegas, V., & Baron Velandia, B. (2021). Transformaciones de las prácticas pedagógicas de los profesionales no licenciados. Revista Educare, 25(1), 174–200. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1458

Roman-Acosta, D., Rodríguez Torres, E., Baquedano Montoya, M. B., López Zavala, L. C., & Pérez Gamboa, A. J. (2024). ChatGPT y su

uso para perfeccionar la escritura académica en educandos de posgrado. Praxis Pedagógica, 24(36), 53–75. https://doi.org/10.26620/

uniminuto.praxis.24.36.2024.53-75

Romero, C. (2005). La categorización un aspecto crucial en la investigación cualitativa. Revista de Investigaciones Cesmag 11(11), 113-118. https://proyectos.javerianacali.edu.co/cursos_virtuales/posgrado/maestria_asesoria_familiar/investigacion%20i/material/37_romero_

categorizaci%C3%B3n_inv_cualitativa.pdf

Salyers, K. y Ritchie, M. (2006). Multicultural Counseling: An Appalachian Perspective. https://www.researchgate.net/publication/264471414_Multicultural_Counseling_An_Appalachian_Perspective

Valenzuela, J., y Flores, M. (2012). Fundamentos de investigación educativa [Recurso electrónico] (Vol. 2: El proceso de investigación educativa). Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/621231

Published

2023-12-11

How to Cite

Ossa Taborda, E. M., & Barón Velandia, B. (2023). Open and collaborative innovation: elements that promote multiple intelligences in students of UNIMINUTO’s Bachelor’s Degree in Early Childhood Education. UCV Hacer, 12(4), 17–26. https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v12n4a2

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.