Factors that influence the process of learning the foreign language English in adult population of SENA apprentices
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a12Keywords:
Proceso de aprendizaje, Lengua extranjera, TIC, Población adulta, Aprendices SENAAbstract
The objective of this research is to establish some of the factors that influence the learning process of the English foreign language in adult apprentices of the program of Technician in Pharmaceutical Services of the Center of Commerce and Services of the SENA (National Service of Learning) Tolima Regional through a qualitative approach, with a descriptive type of study, having as an instrument of data collection the semi-structured interview. The analysis of the qualitative data was carried out through categorization, where we initially worked with the information provided by each subject to later carry out a comparative analysis for each of the research categories, where the importance of the teacher's role (motivation, confidence building, among others) and the strategy in teaching English as a foreign language to adults was evidenced.
Keywords: Lear ning pr ocess, for eign language, ICT, adult population, SENA appr entices.
References
Araujo, L. y Veloza, D. (2015). Andragogía: guía metodológica para la enseñanza del inglés en la primaria acelerada [Tesis de pregrado]. https://hdl.handle.net/10901/8416
Avella, C., y Camargo, D. (2010). Exploring student‘s beliefs about learning english in two public Institutions. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (15), 77-92. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3673458.pdf
Ayzanoa, G., Chong, J., Adam, F., Gutiérrez, F., Cirigliano, G., Chiapo, L. y Pinto, J. (1984). Siete visiones de la educación de adultos. http://www.crefal.edu.mx/index.php?option=com_content&view=article&id=148&Itemid=223
Crespo, C. (2019). Ansiedad en el aprendizaje del inglés como segunda lengua en dos contextos: aprendizaje integrado de contenidos y lengua extranjera (AICLE) y enseñanza formal de inglés (EFI) [Tesis de maestría]. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/9769/1/TFMUEX_2019_Merino_Crespo.pdf
Delicado, G., Agudo, E., Ferreira, P. y Cumbreño, B. (2008). Venciendo miedos en la enseñanza de inglés a adultos. Un caso práctico: la ciudad, sus leyendas y los espacios. Didáctica de la Lengua y la Literatura. 4, 56-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2793129
Diaz, C. y Morales, H. (2015). Creencias de estudiantes de primaria sobre el aprendizaje del inglés en un establecimiento educacional chileno. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44733027013
Domínguez, A. (2006). Aprendizaje entre adultos. Tere: Revista de socio-política de la educación, 2(3), 43-48. https://biblat.unam.mx/hevila/TereRevistadefilosofiaysociopoliticadelaeducacion/2006/vol2/no3/6.pdf
Fajardo, A. y Mancipe, L. (2012). Estrategias metodológicas para la enseñanza de una lengua extranjera en adultos mayores de 40 años con dificultad lecto-escritora [Tesis de pregrado]. https://hdl.handle.net/10901/8143
Fontanella, P. y Sandmann, F. (2011). Enseñanza de una lengua extranjera a adultos mayores. Lenguas Modernas 37, 55-62. https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30688/32444
Garcia, M. y Miller, R. (2019). Disfemia y ansiedad en el aprendizaje de inglés como lengua extranjera. Revista Española de Discapacidad, 7(1), 87-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6955452
Horwitz, E., Horwitz, M. y Cope,J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. https://pdfcoffee.com/foreign-language-classroom-anxiety-authors-pdf-free.html
Listayani, L. y Tananuraksakul, N. (2019). Motivation, self-confidence, and anxiety in English language learning: Indonesian and Thai students' perspectives. Accents Asia, 13(2), 54-77. https://jltr.academypublication.com/index.php/jltr/article/view/2390
Manga, A. (2008). Lengua segunda (l2) lengua extranjera (le): factores e incidencias de enseñanza/aprendizaje. Tonos Digital. Revista de Estudios Filológicos, 16, 1-10. http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/249/190
Muñoz, J. y García, L. (2015). Aprendizaje significativo del inglés en la edad adulta [Tesis de pregrado]. https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/377/
Navarro, B. (2009). Adquisición de la primera y segunda lengua en aprendientes en edad infantil y adulta. Revista Semestral de Iniciación a la Investigación en Filología, 2, 115–128. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/959/PhilUr2.2010.Navarro.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Krieger, D. (2005). Teaching ESL versus EFL. Principles and Practices. English Teaching Forum, 43(2), 9-16 https://americanenglish.state.gov/files/ae/resource_files/05-43-2-d.pdf
Özütürk, G. (2012). Determination of English Language Learning Anxiety in EFL Classrooms. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 84, 1899-1907. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.07.055
Pourhosein, A., Leong, L. y Banou, N. (2012). A Study on the Role of Motivation in Foreign Language Learning and Teaching. Modern Education and Computer Science, 7, 9-16. http://j.mecs-press.net/ijmecs/ijmecs-v4-n7/IJMECS-V4-N7-2.pdf
Ruiz, M. (2009). El aprendizaje de una lengua extranjera a distintas edades. Espiral. Cuadernos del profesorado, 2(3), 98-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2898384
Spolsky, B. (1969), Attitudinal aspects of second language learning. Language Learning. A Journal o Research in Language Studies, 19, 271-275. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1969.tb00468.x
The national center for ESL Literacy Education. (2002). La enseñanza del idioma inglés para los adultos en el siglo XXI. https://www.cal.org/caela/esl_resources/languageinstructionSp.pdf
Tuncel, H. (2015). The relationship between self-confidence and learning Turkish as a foreign language. Academic Journals. Educational Research and Reviews, 10(18), 2575-2589. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1078234.pdf
Uribe, H. y Valencia, M. (2019). Enseñanza de inglés a través de la Andragogía: un modelo educativo para adultos [Tesis de pregrado]. http://hdl.handle.net/11059/11250
Young, S. (2003). Integrating ICT into second language education in a vocational high school. Journal of Computer Assisted Learning, 19(4), 447–461. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.0266-4909.2003.00049.x
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.