Creativity and innovation of didactic strategies in virtuality, considerations to promote motivation in learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a9

Keywords:

Estrategia didáctica, Virtualidad, Tecnopedagogía, E-learning, Disrupción educativa

Abstract

The lack didactics in virtuality entails a rethinking of the educational model traditionally followed. For this, it requires an analysis of the techno-pedagogical approach, as well as the didactic strategies and techniques that will make it possible to achieve the learning objectives in e-learning and virtuality, in moments of high uncertainty and constant change in formal educational environments. This article constitutes an approach to these conceptions and premises to understand and include the elements of creativity and innovation (widely demanded) in curricular planning, and therefore in the design and implementation of didactic strategies and techniques that respond to the needs of the learner in the current context. A series of considerations is offered throughout the article that provides readers with elements of judgment for rethinking and methodological consideration in the virtual and mixed teaching exercise (blended learning).

Keywords: Didactic str ategy, virtuality, techno-pedagogy, e-learning, educational disruption.

References

Banco Mundial. (01 de junio de 2020). “La educación en América Latina enfrenta una crisis silenciosa, que con el tiempo se volverá estridente”. https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2020/06/01/covid19-coronavirus-educacion-america-atina#:~:text=Las%20escuelas%20permanecen%20cerradas%20en,sus%20familias%20de%20tantas%20maneras.

Begoña Gross, S. (2018). La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), pp. 69-82. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20577

Cabezas, M. (2019). Tecnopedagogía. https://taa.utec.edu.uy/utectecnopedagogia/#:~:text=Tambi%C3%A9n%20conocida%20como%20pedagog%C3%ADa%

Centro de Capacitación en Educación a Distancia. UNED. (2020). Curso de auto capacitación. Módulo: Principales conceptos relacionados con las estrategias didácticas.

Chacón, Y. (2005). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-30. https://www.redalyc.org/pdf/447/44750106.pdf

Chong-Baque, G. y Marcillo, E. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. Revista científica Dominio de las Ciencias, 6(3),56-77. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1274

Cordero, M. (28 de julio de 2021). Crisis económica y falta de conectividad de estudiantes ponen en jaque al sistema educativo. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/universitarias/crisis-economica-y-falta-de-conectividad-de-estudiantes-ponen-en-jaque-al-sistema-educativo/

Dorado, C. (2008). Estrategias de enseñanza-aprendizaje y modelos en entornos de e-learning. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/249009398

Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias Pedagógicas, 16, 221–236. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1951

Itmazi, J. (2005). Sistema Flexible de Gestión del Elearning. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://www.academia.edu/1405191/Sistema_flexible_de_gesti%C3%B3n_del_eLearning_para_soportar_el_aprendizaje_en_las_universidades_tradicionales_y_abiertas_Tesis_doctoral

López Gil, Karen Shirley, & Chacón Peña, Sergio. (2020). Escribir para convencer: experiencia de diseño instruccional en contextos digitales de autoaprendizaje. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(1), 22-38. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1807

Montes Rodríguez, A., Villalobos Benavides, V., & Ruiz Chaves, W. (2020). Estrategias didácticas empleadas desde la presencialidad remota en la División de Educación para el Trabajo de la Universidad Nacional en tiempos de pandemia. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 243-262. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3251

Morado, M. (2017). Educación sin distancias en entornos virtuales. https://www.castrocarazo.ac.cr/web/vida-universitaria/pizarra-informativa/libro-educacion-sin-distancias-en-entornos-virtuales-ejemplar

Murillo, A. (03 de octubre de 2017). ¿Qué es innovación educativa? Instituto para el Futuro de la Educación, Observatorio, Tecnológico de Monterrey, México. https://observatorio.tec.mx/edu-news/innovacion-educativa

Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia (RED). https://revistas.um.es/red/article/view/24721

Ramírez, M., Cortés, E.,y Díaz, A.(2020). Estrategias de mediación tecnopedagógicas en los ambientes virtuales de aprendizaje. Apertura, Universidad de Guadalajara, 12(2), 132-149. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v12n2.1875

Ríos-Cabrera, Pablo, & Ruiz-Bolívar, Carlos. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. https://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828

Umaña-Mata, A. C. (2020). Educación Superior en Tiempos de COVID-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 36-49. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3199

Universidad Estatal a Distancia. (2005). Modelo Pedagógico. https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf

Published

2023-01-26

How to Cite

GUTIÉRREZ GALERA, L. H. (2023). Creativity and innovation of didactic strategies in virtuality, considerations to promote motivation in learners. UCV Hacer, 12(1), 83–92. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a9

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.