Creativity and innovation of didactic strategies in virtuality, considerations to promote motivation in learners
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a9Keywords:
Estrategia didáctica, Virtualidad, Tecnopedagogía, E-learning, Disrupción educativaAbstract
The lack didactics in virtuality entails a rethinking of the educational model traditionally followed. For this, it requires an analysis of the techno-pedagogical approach, as well as the didactic strategies and techniques that will make it possible to achieve the learning objectives in e-learning and virtuality, in moments of high uncertainty and constant change in formal educational environments. This article constitutes an approach to these conceptions and premises to understand and include the elements of creativity and innovation (widely demanded) in curricular planning, and therefore in the design and implementation of didactic strategies and techniques that respond to the needs of the learner in the current context. A series of considerations is offered throughout the article that provides readers with elements of judgment for rethinking and methodological consideration in the virtual and mixed teaching exercise (blended learning).
Keywords: Didactic str ategy, virtuality, techno-pedagogy, e-learning, educational disruption.
References
Banco Mundial. (01 de junio de 2020). “La educación en América Latina enfrenta una crisis silenciosa, que con el tiempo se volverá estridente”. https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2020/06/01/covid19-coronavirus-educacion-america-atina#:~:text=Las%20escuelas%20permanecen%20cerradas%20en,sus%20familias%20de%20tantas%20maneras.
Begoña Gross, S. (2018). La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), pp. 69-82. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20577
Cabezas, M. (2019). Tecnopedagogía. https://taa.utec.edu.uy/utectecnopedagogia/#:~:text=Tambi%C3%A9n%20conocida%20como%20pedagog%C3%ADa%
Centro de Capacitación en Educación a Distancia. UNED. (2020). Curso de auto capacitación. Módulo: Principales conceptos relacionados con las estrategias didácticas.
Chacón, Y. (2005). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-30. https://www.redalyc.org/pdf/447/44750106.pdf
Chong-Baque, G. y Marcillo, E. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. Revista científica Dominio de las Ciencias, 6(3),56-77. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1274
Cordero, M. (28 de julio de 2021). Crisis económica y falta de conectividad de estudiantes ponen en jaque al sistema educativo. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/universitarias/crisis-economica-y-falta-de-conectividad-de-estudiantes-ponen-en-jaque-al-sistema-educativo/
Dorado, C. (2008). Estrategias de enseñanza-aprendizaje y modelos en entornos de e-learning. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/249009398
Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias Pedagógicas, 16, 221–236. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1951
Itmazi, J. (2005). Sistema Flexible de Gestión del Elearning. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://www.academia.edu/1405191/Sistema_flexible_de_gesti%C3%B3n_del_eLearning_para_soportar_el_aprendizaje_en_las_universidades_tradicionales_y_abiertas_Tesis_doctoral
López Gil, Karen Shirley, & Chacón Peña, Sergio. (2020). Escribir para convencer: experiencia de diseño instruccional en contextos digitales de autoaprendizaje. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(1), 22-38. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1807
Montes Rodríguez, A., Villalobos Benavides, V., & Ruiz Chaves, W. (2020). Estrategias didácticas empleadas desde la presencialidad remota en la División de Educación para el Trabajo de la Universidad Nacional en tiempos de pandemia. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 243-262. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3251
Morado, M. (2017). Educación sin distancias en entornos virtuales. https://www.castrocarazo.ac.cr/web/vida-universitaria/pizarra-informativa/libro-educacion-sin-distancias-en-entornos-virtuales-ejemplar
Murillo, A. (03 de octubre de 2017). ¿Qué es innovación educativa? Instituto para el Futuro de la Educación, Observatorio, Tecnológico de Monterrey, México. https://observatorio.tec.mx/edu-news/innovacion-educativa
Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia (RED). https://revistas.um.es/red/article/view/24721
Ramírez, M., Cortés, E.,y Díaz, A.(2020). Estrategias de mediación tecnopedagógicas en los ambientes virtuales de aprendizaje. Apertura, Universidad de Guadalajara, 12(2), 132-149. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v12n2.1875
Ríos-Cabrera, Pablo, & Ruiz-Bolívar, Carlos. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. https://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828
Umaña-Mata, A. C. (2020). Educación Superior en Tiempos de COVID-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 36-49. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3199
Universidad Estatal a Distancia. (2005). Modelo Pedagógico. https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.