Virtual environment for ubiquitous learning of the english language based on projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a7

Keywords:

enguas extr anjer as, apr endizaje móvil, Apr endizaje Basado en Pr oyectos (APB), aprendizaje activo, aprendizaje en adultos, Ambientes Virtuales de Aprendizaje (AVAs).

Abstract

This document presents a proposal for the design of a mobile application for the active learning of the
English language in initial level adult students of a continuing education program. In this virtual
environment, the four language skills are integrated from project-based learning. In the first place, the
population and its training needs are described, as well as the theoretical references. Secondly, the
characterization of the application in its technical and pedagogical aspects is presented. Finally, the
contribution of this proposal for educational innovation is discussed.

Keywords: For eign languages, mobile lear ning, Pr oject Based Lear ning (APB), active lear ning, adult
learning, Virtual Learning Environments (AVAs).

References

Belloch, C. (s.f.). Diseño instruccional. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.pdf

Graham, Steve y Hebert, M (2011). Writing to Read: A Meta-Analysis of the Impact of Writing and Writing Instruction on Reading. Harvard Educational Review, 81(4), 710-744. https://www.studentachievement.org/wp-content/uploads/Writing-to-Read.pdf

Gómez, J., Álvarez, D., Hernández, V. (2021). Estudio sobre la aplicación del aprendizaje activo en entornos virtuales en educación superior: Una visión desde la perspectiva de la docencia y el aprendizaje. Fondo Editorial Universidad de Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4033

Gómez, S. (2021) Diseño del aprendizaje móvil y contextual: Una guía para el docente. Universidad de la Salle.

Hernández, S. Z., Mena, R. A., & Ornelas, E. L. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 12(6), 315-325. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7933127

Ibáñez, A., Jordano, M., & Vermeulen, A. (2016). Diseño y evaluación de VISP, una aplicación móvil para la práctica de la competencia oral. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 63-81. https://doi.org/10.5944/ried.19.1.14580

Montero, O., Aguilar, F., Toledo, G., Reyes, S., & Pacheco, D. (2017). Aplicación móvil basada en el contexto para promover el aprendizaje del idioma inglés. ReCIBE, 6(2), 1–19. http://recibe.cucei.udg.mx/index.php/ReCIBE/article/view/78/76

Nunan, David. (2003). Language Teaching Methodology. London: Prentice Hall International.

Prieto, E. (2018). Aplicaciones móviles como herramientas para aprender vocabulario: análisis de las apps más utilizadas. redELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, (30), 5. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:a8a5165f-e635-4517-82ee-c3b094d54e16/redele-2018-30-elena-aplicaciones-moviles.pdf

Sánchez, M., Zumba, G., y Mora, A. (2021). Estrategias y metodologías de enseñanza para el aprendizaje activo en la Educación Superior. Editorial Tecnocientífica Americana. https://elibro-net.hemeroteca.lasalle.edu.co/es/ereader/lasalle/190038?

Sánchez, J., Castañeda, A., Londoño, A. (2016). Uso de aplicaciones móviles para el aprendizaje de una lengua extranjera. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/186

Saricoban, A. (1999). The teaching of listening. The Internet TESL. http://iteslj.org/Articles/Saricoban-Listening

Published

2023-01-12

How to Cite

CASTELBLANCO BARRERA, J. V., GUAYARA ORTIZ, D. C., & ROZO BECERRA, D. C. (2023). Virtual environment for ubiquitous learning of the english language based on projects. UCV Hacer, 12(1), 65–74. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a7

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.