Virtual environment for ubiquitous learning of the english language based on projects
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a7Keywords:
enguas extr anjer as, apr endizaje móvil, Apr endizaje Basado en Pr oyectos (APB), aprendizaje activo, aprendizaje en adultos, Ambientes Virtuales de Aprendizaje (AVAs).Abstract
This document presents a proposal for the design of a mobile application for the active learning of the
English language in initial level adult students of a continuing education program. In this virtual
environment, the four language skills are integrated from project-based learning. In the first place, the
population and its training needs are described, as well as the theoretical references. Secondly, the
characterization of the application in its technical and pedagogical aspects is presented. Finally, the
contribution of this proposal for educational innovation is discussed.
Keywords: For eign languages, mobile lear ning, Pr oject Based Lear ning (APB), active lear ning, adult
learning, Virtual Learning Environments (AVAs).
References
Belloch, C. (s.f.). Diseño instruccional. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.pdf
Graham, Steve y Hebert, M (2011). Writing to Read: A Meta-Analysis of the Impact of Writing and Writing Instruction on Reading. Harvard Educational Review, 81(4), 710-744. https://www.studentachievement.org/wp-content/uploads/Writing-to-Read.pdf
Gómez, J., Álvarez, D., Hernández, V. (2021). Estudio sobre la aplicación del aprendizaje activo en entornos virtuales en educación superior: Una visión desde la perspectiva de la docencia y el aprendizaje. Fondo Editorial Universidad de Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4033
Gómez, S. (2021) Diseño del aprendizaje móvil y contextual: Una guía para el docente. Universidad de la Salle.
Hernández, S. Z., Mena, R. A., & Ornelas, E. L. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 12(6), 315-325. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7933127
Ibáñez, A., Jordano, M., & Vermeulen, A. (2016). Diseño y evaluación de VISP, una aplicación móvil para la práctica de la competencia oral. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 63-81. https://doi.org/10.5944/ried.19.1.14580
Montero, O., Aguilar, F., Toledo, G., Reyes, S., & Pacheco, D. (2017). Aplicación móvil basada en el contexto para promover el aprendizaje del idioma inglés. ReCIBE, 6(2), 1–19. http://recibe.cucei.udg.mx/index.php/ReCIBE/article/view/78/76
Nunan, David. (2003). Language Teaching Methodology. London: Prentice Hall International.
Prieto, E. (2018). Aplicaciones móviles como herramientas para aprender vocabulario: análisis de las apps más utilizadas. redELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, (30), 5. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:a8a5165f-e635-4517-82ee-c3b094d54e16/redele-2018-30-elena-aplicaciones-moviles.pdf
Sánchez, M., Zumba, G., y Mora, A. (2021). Estrategias y metodologías de enseñanza para el aprendizaje activo en la Educación Superior. Editorial Tecnocientífica Americana. https://elibro-net.hemeroteca.lasalle.edu.co/es/ereader/lasalle/190038?
Sánchez, J., Castañeda, A., Londoño, A. (2016). Uso de aplicaciones móviles para el aprendizaje de una lengua extranjera. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/186
Saricoban, A. (1999). The teaching of listening. The Internet TESL. http://iteslj.org/Articles/Saricoban-Listening
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.