A systematic review of the scientific literature
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a5Keywords:
Engagement académico, Compromiso académico, Utrecht Work Engagement ScaleAbstract
his research seeks to analyze the Academic Engagement variable, conducting a systematic review of the scientific literature in the last 5 years, based on the PRISMA method, selecting articles published in international and national indexed journals; resulting in a total of 20 articles that address the variable in journals indexed between the years 2017 to 2021, of which 75% extracted from the SCOPUS database, 80% locate the construct “academic engagement” as a keyword, 40% their design is instrumental, 30.78% use the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9S) instrument, and 90% are based on the three-dimensional theoretical approach: vigor, absorption and dedication of Schaufeli & Bakker (2003), where the highest production lies in Spain with 45%, concluding that it is a variable that deserves to be studied in the national context and for this to have a duly validated instrument for higher-level students.
Keywords: Academic engagement, academic engagement, Utrecht Work Engagement Scale.
References
Álvarez-Pérez, P., Valladares-Hernández, R. y López-Aguilar, D. (2021). La influencia del engagement en las trayectorias formativas de los estudiantes de Bachillerato. Estudios sobre Educación, 40, 27-50. https://dadun.unav.edu/handle/10171/61404
Arias, P., Gracía, F. Lobos, K. y Flores, S. (2020) Fortalezas del carácter como predictores de personalidad resistente académica y compromiso académico. Psychology, Society, & Education, 12(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.25115/psye.v12i2.2109
Bacher-Hicks, A., Goodman, J. y Mulhern, C. (2021). Desigualdad en la adaptación de los hogares a los choques escolares: compromiso de aprendizaje en línea inducido por Covid en tiempo real. Revista de Economía Pública, 193, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2020.104345
Barreto-Osama, D. y Salazar-Blanco, H. (2019). Agotamiento Emocional en estudiantes universitarios del área de la salud. Universidad y Salud, 23(1), 30-39. https://doi.org/10.22267/rus.212301.211
Bravo, R. (2021). La declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas.
Carmona-Halty, M., Shaufeli, W., y Salanova, M. (2019). The Utrecht Work Engagement Scale for Students (UWES–9S): Factorial Validity, Reliability, and Measurement Invariance in a Chilean Sample of Undergraduate University Students. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01017
Comella, A., Casa-Baroy, J.C., Comella-Compan, A., Galbany-Estragués, P. y Pujol,R. (2021). Burnout y rendimiento académico: efecto de la combinación de la actividad laboral remunerada e iniciar los estudios de grado universitario. Retos, 41, 844-853. 1579-1726. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index
Closon, L. y Butillier, R. (2017). Perfectionism, academic engagement, and procrastination among undergraduates: The moderating role of honors student status. Learning and Individual Differences, 57, 157-162. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.04.010
Chacón-Zagalaz, J., Lara-Sanchez, A., Zagalaz-Sanchez, M., Lopez-Manrrique, I. y Gonzales, C. (2018) Propiedades psicométricas de la Utrecht Work Engagement Scale en estudiantes de educación. Suma Psicológica, 25, 113-121. http://dx.doi.org/10.14349/sumapsi.2018.v25.n2.3
Dominguez-Lara, Sánchez-Villena, Fernández-Arata (2020). Propiedades psicométricas de la UWES-9S en estudiantes universitarios peruanos. Acta Colombiana, 23(2), 1-17. http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2020.23.2.2
Instituto Nacional de Estadística y Geografía INEGI (23 de marzo del 2021). INEGI presenta resultados de la Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED) 2020 [Comunicado de Prensa Núm. 185/21]. https://www.inegi.org.mx/app/saladeprensa/noticia.html?id=6427
Instituto Nacional de Estadística e Informática [INEI] (2020). Educación Universitaria. https://www1.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/university-tuition/
Kilo, E. (08 de abril del 2021). Video: Foro virtual “Desafíos de la educación 2021”. Vanguardia. https://www.vanguardia.com/area-metropolitana/bucaramanga/video-foro-virtual-desafios-de-la-educacion-2021-MM3608068
Linares-Espino, E., Hernandez, V., Dominguez-Scrig, J., Fernandez-Pello, S., Hevia, V., Mayor, J., Padilla-Fernandez, B. y Ribal, M. (2018). Methodology of a systematic review. Actas Urológicas Españolas, 42(8),499-506. https://doi.org/10.1016/j.acuro.2018.01.010
Martínez, I., Meneghel, I. y Peñalver, J. (2019). Does Gender Affect Coping Strategies Leading to Well-Being and Improved Academic Performance. Revista de psicodidáctica, 24(2), 111-119. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.01.003
Ministerio de Educación [MINEDU] (2021). https://www.gob.pe/minedu
Perez-Fuentes, M., Gazquez-Linares, J., Molero-Jurado, M., Martos-Martinez, A., Barragan-Martín, A. y Simón-Marquez, M. (2021). Student burnout and engagement: Relationship with adolescent use of alcohol and attitudes towards authority. Health Psychology, 21(2). DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2021.100225
Perez-Lopéz, E., Vasquez-Atochero, A. y Cambero-Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
Rodas,A., Nave, F., Cáceres, A., Guerra, S. y Arroyo, G. (2016) Visibilidad en Latindex, DOAJ y Scopus de las revistas científicas publicadas por universidades miembros del CSUCA. La Universidad, 30, 69-74. ISSN: 0041-8242
Rodriguez, M y Antino, A. (2021). El uso del teléfono móvil en clase y su efecto sobre el engagement académico y el agotamiento: Un estudio de diario en estudiantes universitarios.European Journal of Child Development Education and Psychopathology, 14(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.32457/ejep.v14i1.1401
Serrano, C., Andru, Y., Murgui, S. y Martinez, P. (2019). Psychometric Properties of Spanish Version Student Utrecht Work Engagement Scale (UWES–S–9) in High-school Students. The Spanish Journal of Psychology, 22 (21), 1–9. https://doi.org/10.1017/sjp.2019.25
Shaufeli, W., Carmona-Halty, M. y Salanova, M. (2006). Escala de compromiso laboral de estudiantes de Utrecht (UWES-9S): validez factorial, confiabilidad e invarianza de medición en una muestra chilena de estudiantes universitarios de pregrado. Frontiers in Psychology, 10(1017), 1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01017
Vegas-Torres, M. (s.f.). Lecciones y desafíos hacia el 2021: artículo de Martín Vegas. Consultado el 12 de abril del 2021. https://www.edugestores.pe/lecciones-y-desafios-hacia-el-2021-articulo-de-martin-vegas/
Usán-Supervía, P., Salavera-Bordás, C., Mejías-Abad, J., Merino-Orozco, A. y Jarie-Laurane, L. (2019). Relaciones de la inteligencia emocional, Burnout y compromiso académico con el rendimiento escolar de estudiantes adolescentes. Archivos de Medicina, 19(2), 197-207. DOI: https://doi.org/10.30554/archmed.19.2.3256.2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.