Inclusive education as an alternative for the education of sexuality in the training of the educational psychologist in Cuba
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a4Keywords:
Educación inclusiva, Formación del psicopedagogo, Educación de la sexualidad, Enfoque integral de la educación sexualAbstract
omprehensive sexual education refers to the need for its inclusive, equitable and diverse nature. The university, like the rest of the educations, is characterized by the diversity of the students and the faculty that integrate it. It constitutes a fundamental challenge to care for everyone, taking into account the individualities that characterize their personality without exclusion reasons, to achieve the effectiveness of education in this context. The objective is to argue the effectiveness of inclusive education for sexuality education. As a result, criteria are proposed for the achievement of inclusive university education and
sexuality education in the training of the educational psychologist in Cuba, taking into account the challenges and opportunities of inclusion and the need for its practice based on the acceptance of differences as potentiality.
Keywords: Inclusive education, educational psychologist tr aining, sexuality education, comprehensive approach to sex education.
References
Alejandro, K. J., Erraéz, J. L., Vargas, M. V. y Espinoza, E. E. (2018). Consideraciones sobre la educación inclusiva. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 1(3), 18-24. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA
Benitez, N., García, E., y Amayuela, G. (2020). La educación integral de la sexualidad desde habilidades psicosociales en adolescentes cubanos/ A comprehensive education of sexuality from psychosocial skills in Cuban adolescents. Transformación. 16(3), 449-464. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3397
Bravo, P. y Santos, O. (2019). Percepciones respecto a la atención a la diversidad e inclusión educativa en estudiantes universitarios. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 26(1), pp. 327-352. https://sophia.ups.edu.ec/index.php/sophia/article/view/26.2019.10
Congreso Mundial de Sexología. (1997). Derechos sexuales, Declaración del 13avo. Valencia, España. http://web.archive.org/web/http://www.diamundialsaludsexual.org/node/5
Díez, E. J. y Rodríguez, J. R. (2020). Educación para el Bien Común. Hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente. Barcelona: Ediciones OCTAEDRO, S.L.
Echeita, G., Martín, E., Simón, C. y Sandoval, M. (2016). La educación escolar como proyecto social. Curso Equidad: Educación de calidad para todos.
Fuentes, H. (2008). La formación de los profesionales en la contemporaneidad. Concepción científica holística configuracional en la Educación Superior. C.E. E. S. “Manuel F. Gran” Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
González, A. y Castellanos, B. (2006). Sexualidad y géneros. Alternativa para su educación ante los retos del siglo XXI. La Habana: Ciencias Médicas.
Iglesias, A. y Martín, Y. (2020). La producción científica en educación inclusiva: avances y desafíos. Revista Colombiana de Educación, 78, 383-418. http://doi.org/10.17227/rce.num78-9885
López, A. L. (2018). La escuela inclusiva: el derecho a la equidad y la excelencia educativa. Universidad del País Vasco: Euskal Herriko Unibertsitatea.
Martí, J. (1995). La Edad de Oro. La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del Profesional. En Plan de Estudio E Carrera de Licenciatura en Educación Pedagogía-Psicología. La Habana: MES. http://www.mes.gob.cu
Ministerio de Educación. (2012). Resolución ministerial 139/2011: Programa de educación de la sexualidad con enfoque de género y derechos sexuales en el sistema nacional de educación. La Habana, Cuba.
Mosqueda, L. (2020). Educación sexual: camino a la prevención del embarazo precoz. Revista EduSol, 20 (72). 161-175. http://edusol.cug.co.cu
Ocampo, A. (2019). Cuadernos de Educación Inclusiva. Vol. III. Repensando la justicia social y la educación inclusiva. Chile: CELEI.
Ocampo, J.C. (2018). Discapacidad, Inclusión y Educación Superior en Ecuador: El Caso de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 97-114. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782018000200097&script=sci_abstract
Organización de Naciones Unidas. (2015). Agenda 2030 y Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). http://www.sela.org/media/2262361/agenda-2030-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible.pdf
Pupo, Y. (2017). Modelo pedagógico de autocuidado de la sexualidad en estudiantes de carreras pedagógicas [Tesis doctoral]. Universidad de Granma.
Reyes, A.C., Barrera, I., Castillo, N. y Llivina, M. J. (2019). La educación integral de la sexualidad con enfoque profesional en la formación de docentes. Mendive, 17(2), 276-292. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1562
Reyes, A.C., Barrera, I. y Castillo, N. (2021). La educación integral de la sexualidad con enfoque profesional pedagógico. Estrategia para su implementación. Congreso Internacional Pedagogía 2021. La Habana, Cuba. https://www.google.com/url?q=https://trabajos.pedagogiacuba.com/trabajos/21Ariel%2520Caridad%2520Reyes%2520Torres%2520Pedagog%25C3%25ADa%25202021UPR.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwijlKXbmKXzAhUOQjABHbZqC_kQFnoECAkQAg&usg=AOvVaw2Gu8p7jKtpFshu_8WjbbhJ
Roca, A. A. (2015). Educación integral de la sexualidad con enfoque de género y de derechos en el sistema educacional. VIII Ciclo de cooperación entre el MINED y el UNFPA (2014-2018). Gestión de programas y proyectos. La Habana: MINED.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.