Didactic conception of online postgraduate training. Experience in cuban university
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a3Keywords:
Entornos virtuales de aprendizaje, Plataforma Moodle, Educación a distancia, Superación profesional, Fundamentos didácticosAbstract
he work presents the research developed at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Cuba, to face the existing limitations in the creation of virtual learning environments online for the continuing education of professionals and had as objective: the elaboration of a didactic conception for an online postgraduate training on the publication of articles in scientific journals considering the technological possibilities of the Moodle platform installed in the institution. The methodological design followed was fundamentally framed within the action -research and systematization approach, although other theoretical and empirical methods were used during the three stages covered by the investigation. The didactic conception of online training was built throughout the investigative process and its functionality was verified during the process itself, achieving positive results in its implementation.
Keywords: Vir tual lear ning envir onments, Moodle platform, distance education, professional improvement, didactic fundamentals.
References
Adell, J. (2004). Nuevas tecnologías en la formación presencial: del curso online a las comunidades de aprendizaje. Revista Qurriculum, 57-76. https://elbonia.cent.uji.es/jordi/wp-content/uploads/docs/Qurriculum_2004.pdf
Álvarez, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. (3°. ed.). Editorial Pueblo y Educación.
Asencio, E. e Ibarra, N. (2018). Experiencia en la preparación de investigadores como autores y revisores de artículos científicos. Revista Biblios, 70 (44-59). https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/485
Castilla, L., Chávez, M., Ramos, J., y Bravo, T. (2014). Alternativa orientadora en alfabetización informacional para estudiantes universitarios desde la biblioteca. Información, Cultura y Sociedad, (30), 105-126. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=zbh&AN=96906432&lang=es&site=ehost-live
Catts, R., y Lau, J. (2009). Hacia unos indicadores de Alfabetización Informacional. http://www.peri.net.ni/pdf/docALFIN2014/seminario.pdf
Colmenares, M. y Piñero M. L. (2008). La investigación acción: una metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Revista Laurus, 14 (27), 96-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892006
Cruz, K. A. (2015). La formación inicial de investigadores. Raximhai, 11(4), 91-100. http://raximhai.com.mx/Portal/index.php
Cuesta, I. I., y Alegre, J. M. (2011). Uso de la plataforma moodle como herramienta para la evaluación continua de estudiantes en el espacio europeo de educación superior. Vivat Academia, (117), 417-428. http://www.redalyc.org/pdf/5257/525752959033.pdf
Danilov, M. A. y Skatkin, M.N. (1981). Didáctica de la escuela media. La Habana: Editorial de libros para la educación.
Dans, E. (2009). Educación online: plataformas educativas y el dilema de la apertura. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6(1), 22-29. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/3234/1/dans.pdf
Hernández, N., y Muñoz, P. C. (2012). Trabajo colaborativo en entornos e-learning y desarrollo de competencias transversales de trabajo en equipo: Análisis del caso del Máster en gestión de Proyectos en Cooperación Internacional, CSEU La Salle. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 10(2), 411-434. http://redaberta.usc.es/redu
Ibarra, N. y Asencio, E. (2015). Sistematización de experiencias en la publicación de la Revista Varela. Revista de Ciencias de la Información. 46 (2), mayo-agosto. http://cinfo.idict.cu/index.php/cinfo/article/view/606
Iglesias, A. (2012). Feedback y feedforward a través de los foros. Experiencia en un curso online de la universidad de Salamanca. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(1), 459-477. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201024387016
INASP-LATINDEX. (2017). Curso de habilidades en la escritura científica. http://moodle.inasp.info
Jara, O. (2001). Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. CEP Centro de Estudios y Publicaciones Alforja Costa Rica. Presentación realizada en el mes de abril 2001, Cochabamba, Bolivia. http://intranet.catie.ac.cr/intranet/posgrado/Met%20Cual%20Inv%20accion/2008/Semana%208/335%20DESAFIOS%20Y%20DILEMAS%20SISTEMATIZACON.pdf
Mababu, R. (2003). Entorno virtual de aprendizaje. Las plataformas de e-learning en el contexto de la sociedad de la información. Red Digital 3. http://reddigital.cnice.mecd.es
Martínez, D. (2007). La planificación como estrategia en las bibliotecas de la UPC. El profesional de la información, 16(4), 344-353. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asr&AN=26536638&lang=es&site=ehost-live
Martín, B., y Rodríguez, D. (2012). La evaluación de la formación universitaria semipresencial y en línea en el contexto del EEES mediante el uso de los informes de actividad de la plataforma moodle. RIED 15(1), 159-178. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/782/692
Miratía, O. J. (2010). Moodle como Apoyo a la Actividad Presencial en Cursos de Postgrado. Experiencia de Formación de Docentes mexicanos. Docencia Universitaria, 11(1),59-87. http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/sadpro/Documentos/docencia_vol11_n1_2010/6_art._Omar_miratia.pdf
MIRIADAX. (2018). Tendencias emergentes en investigación educativa. Curso MOOC. Universidad de La Laguna. https://miriadax.net
OEI (2011). Metas educativas 2021. http://www.oei.org
Pinto, M., Sales, D., y Martínez-Osorio, P. (2009). El personal de la biblioteca universitaria y la alfabetización informacional: de la autopercepción a las realidades y retos formativos. Revista Española de Documentación Científica, 32(1), 60-80, https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/453
Pozo, J. (1999). Aprendizaje de contenidos y desarrollo de capacidades en la Educación Secundaria. En Psicología de la instrucción. Editorial Harson.
Rodríguez, M. A. (2011). La sistematización como resultado científico en la investigación educativa. ¿Sistematizar la sistematización? En Investigación interdisciplinaria en las Ciencias Pedagógicas. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Salmerón, H., Rodríguez, S., y Gutiérrez, C. (2010). Metodologías que optimizan la comunicación en entornos de aprendizaje virtual. Revista Comunicar, 17(34), 163-171. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=34&articulo=34-2010-19
Saborido, J. R. (2018). La Universidad y la agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de la reforma universitaria de Córdoba. Visión desde Cuba. Conferencia Inaugural dictada en el Congreso Internacional de Educación Superior. Evento Universidad 2018. La Habana. Cuba.
Silva, J. (2009). Formación docente en un espacio virtual de aprendizaje: Una experiencia concreta en el contexto chileno. Revista Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201021084009.pdf
Suárez, C. (2007). La dimensión pedagógica del Modelo de formación B-learning. Signo Educativo, 1-12. https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/138930/189974
Suarez, C. (2012). Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación. http://campus.usal.es
Santana L. et al. (2017). Curso de aulas virtuales. https://moodle.uclv.edu.cu
Talízina N. (1985). Conferencias sobre los fundamentos de la Enseñanza Superior. La Habana: Departamento de estudios para el perfeccionamiento de la E.S.
Uribe, A. (2013). El Programa de ALFIN del Sistema de Bibliotecas de la Universidad de Antioquia ahora es: "Cultura Informacional". http://alfincolombia.blogspot.com/2013/01/otras-publicaciones-recientes.html
Valenzuela, B., y Pérez, M. V. (2013). Aprendizaje autorregulado a través de la plataforma virtual Moodle. Educación y Educadores, 16(1), 66-79. https://www.redalyc.org/pdf/834/83428614009.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.