Graphic-plastic techniques in early childhood to stimulate manual eye coordination: a pedagogical alternative
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5Keywords:
Óculo-manual, Técnicas, Gráfico plásticasAbstract
The present investigation proposed to determine the influence of graphic-plastic techniques in the stimulation of manual eye coordination in three-year-old boys and girls, the Líder School Educational Institution, Chiclayo. The type of research was applied, the descriptive pre-experimental design, the sample consisted of 4 students of three years of Initial level, the observation technique was used and the instrument was a checklist taking into account the dimensions and test indicators, it was prepared by De la Cruz Quispe Roxana and Jurado Pari Victorina (2017) submitted by three teachers; Lic. Pérez Liliana, Lic. Laurente Jucina and Lic. Vanessa Melchor trainers at MINEDU (2017). The products obtained with the pre-test tell us that 25% ´presents a regular level and 75% a beginning level in terms of manual eye coordination; the results obtained are equivalent to 100%, the students demonstrated the improvement in manual ocular stimulation, reaching the conclusion that, the application of the plastic graphic activities workshop, responded in a significant and efficient way to the stimulation of manual ocular coordination of the boys and girls of three years the Educational Institution Leader School, developed with strategic activities to
achieve the pertinent and suitable handling when manipulating objects.
Keywords: Oculo-manual, techniques, plastic graphics.
References
Arce, M. y Vilca, J. (2017). La aplicación de técnicas con plastilina para el desarrollo de la coordinación óculo manual de los niños de 4 años de la Institución Educativa Privada Gregor Mendel de la ciudad de Juliaca-2016 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Altiplano]. Renati. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3224830
Clemente, D. (2019). Actividades de coordinación óculo manual para la estimulación desarrollo de la escritura en estudiantes de 5 años del Nivel Inicial de la I.E.I N° 16494 del Caserío de Huacacuro Distrito de Chirinos [Tesis de bachillerato, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio Institucional Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12893/3645/BC-TES-TMP-2371.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mamani, G. (2019). La influencia de las técnicas gráfico-plásticas en el desarrollo de la motricidad fina en los niños y niñas de 4 y 5 años de edad de la institución educativa inicial Nº 1225 de la comunidad de Uchullucllo-Pitumarca [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Repositorio Institucional Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/9750/EDSflchy.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Becerra, E. y Cubas, K. (2019). Aplicación de actividades motrices para fortalecer la coordinación óculo–manual en niños de 3 años del nivel inicial [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio Institucional Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12893/3308/BC-TES-TMP-2101.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cañada, L. (2019). Apuntes sobre arte y educación. Una mirada sobre las experiencias pedagógicas impulsadas por Mirtha Dermisache: el taller de Acciones Creativas y las Jornadas del Color y de la Forma. http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=77ac6ceb-74bd-4590-8fdb-D1475d90b993%40pdc-V-Sessmgr03
Carbajal, K. (2018). Técnicas Gráfico Plásticas para desarrollar la coordinación visomanual en niños y niñas de 5 años de edad de la Institución Educativa Inicial N° 014 “Estrellitas de María” distrito de José Leonardo Ortiz. Chiclayo -2017. Dialnet, 9(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7110803
Cárdenas, A., y Gaspar, Y. (2019). Las técnicas gráfico plásticas para desarrollar la coordinación óculo manual en niños y niñas de 4 años en la I.E.I. Nº 142 Santa Ana Huancavelica [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio Universidad Nacional de Huancavelica. https://repositorio.unh.edu.pe/items/f8d9e60d-cb74-4a55-b2d3-fa9781070641
Chumacero, H. (2018). Coordinación óculo manual en los estudiantes de 5 años de la institución educativa 005 Rosa Amelia Castillo Elías Piura 2018 [Tesis de bachillerato, Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote] repositorio Institucional ULADECH. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/18107
Clemente, D. (2019). Actividades de coordinación óculo manual para la estimulación desarrollo de la escritura en estudiantes de 5 años del Nivel Inicial de la I.E.I N°16494 del caserío de Huacacuro distrito de Chirinos [Tesis de bachillerato, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio Institucional Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/3645
García, M (2019). La importancia del dibujo en el desarrollo infantil. HYPERLINK http://www.kidactica.com/rincon-pedagogico/publicaciones/la-importancia-del-dibujo-en-el-desarrollo-infantil http://www.kidactica.com/rincon-pedagogico/publicaciones/la-importancia-del-dibujo-en-el-desarrollo-infantil
Golomb, C. (2020). Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development Estados Unidos. Reference Module in Neuroscienc and BiobehavioralPsychology, 67-81. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128093245218105
Gónzales, D. y Niechwiej, E. (2016). The effects of monocular viewing on hand-eye coordination during sequential grasping and placing movements [Los efectos de la visión monocular en la coordinación mano-ojo durante los movimientos secuenciales de agarrar y colocar]. Vision Research, 128, 30-38. https://doi.org/10.1016/j.visres.2016.08.006
Downloads
Published
Versions
- 2022-07-10 (2)
- 2022-07-10 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.