Labor competencies and labor market insertion in higher technical education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/regunt.v2i1.03

Keywords:

job skills, job placement, employability

Abstract

This article had the objective of finding the relationship between labor competencies and labor insertion in technical education students, for this purpose a non-experimental design was used basic type correlational level, it was cross-sectional, the questionnaire was used as an instrument and Google forms as a means to carry out the survey, for reliability Crombach’s Alpha was used and for reliability to specialist instrument validators, for data analysis and processing SPSS Stadistic 2 6 was used and for the search and processing of information it was searched or through the databases of Scopus, Web Of Science (WOS), Scielo, Dialnet and other bases of different universities, and for the collection of information the Mendeley tool was used which facilitated the referencing and style of the research that gave the following results; there is a correlation of low level between the two variables in mention with a Rho (0.357) which indicates that we still need to strengthen the competencies in the students and the achievement of this would benefit a better labor insertion.

References

Alfonso, A. S. (2016). Administración de recursos humanos y su proceso organizacional (I. González (ed.); Primera). http://eprints.uanl.mx/13425/1/Alfonso Amador Sotomayor - Administración de recursos humanos - Su proceso organizacional 2016.pdf

Barriales, A. L. F., Lara-Herrera, J., & Reyes-Del-Carmen, H. (2020). On the relationship between works skills and the technical knowledge of engineering students. Proceedings of the LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education and Technology. https://doi.org/10.18687/LACCEI2020.1.1.262

Becerra, A. M., & Serna, K. La. (2010). Las competencias que demanda el mercado laboral de los profesionales del campo económico-empresarial en la actualidad (pp. 1–72). https://repositorio.up.edu.pe/handle/11354/358

Carvajal-lavijo, O. (2021). Competencias digitales claves para mejorar la empleabilidad de aprendices del SENA con discapacidad. Informador Técnico, 85(2), 246–256. https://doi.org/10.23850/22565035.3797

Cotton, K. (1997). Developing employability skills. School Improvement Research Series, 15(1987), 1–24. https://educationnorthwest.org/sites/default/files/DevelopingEmployabilitySkills.pdf

Díaz, Á. (2014). Construcción de programas de estudio en la perspectiva del enfoque de desarrollo de competencias. Perfiles Educativos, 36(143), 1–21. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70614-2

Fierro, F. A. (2017). Las competencias laborales en el sector público un análisis desde las escuelas de las competencias laborales. Administración & Desarrollo, 47(2), 92–108. https://doi.org/10.22431/25005227.366

Hill, C. M. (2020). Book Review: The Credential Society: An Historical Sociology of Education and Stratification . Teaching Sociology, 48(1), 68–70. https://doi.org/10.1177/0092055x19890641

Chiavenato, I. (2009a). Comportamiento organizacional la dinámica del éxito en las organizaciones (M. C. Jesús (ed.); SEGUNDA ED).

Chiavenato, I. (2009b). Gestion del talento humano (Tercera ed).

Koontz, H., Weihrich, H., & Cannice, M. (2012). Administración una perspectiva global y empresarial (M. C. Jesús (ed.); Catorceava).

Lucas, B. C. De, Pieper, M., Arco-tirado, J. L. (2021). Voluntariado , certificación de competencias y empleabilidad : evaluación del programa vol + volunteering , competence certification and employability : vol + program evaluation. Methaodos.Revista de Ciencias Sociales, 2021, 9 (2): 232-243, 9(2), 232–243. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17502/mrcs.v9i2.489 Beatriz

Martínez-Rodríguez, F. M. (2009). El proceso de inserción laboral: Implicaciones educativas para la mejora de la empleabilidad. Revista Complutense de Educación, 20(2), 455–471.

Mercer. (2020). Global talent trends 2020 Report Spanish. In MERCER.

Mertens, L. (1996). Competencia laboral: sistemas, surgimiento y modelos Oficina Internacional del Trabajo. https://repositorio.sena.edu.co/handle/11404/3627

Muñoz, C. (2016). Metodología de la investigación (Primera ED, Vol. 148).

Neill, D., & Cortez, L. (2018). Procesos y fundamentos de la investigación científica. In Ediciones UTMACH (Primera, Vol. 1). http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12498/1/Procesos-y-FundamentosDeLainvestiagcionCientifica.pdf

Oit. (2020). Manual de orientaciones metodológicas para la realización de actividades de aprendizaje para el desarrollo de competencias de empleabilidad publicaciones, cinterfor, M, empleabilidad y orientaciones. Centro Interamericano Para El Desarrollo Del Conocimiento En La Formación Profesional. https://www.oitcinterfor.org/?q=taxonomy/term/3406#:~:text=Se refiere

Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572–580. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v34n4/v34n4a09.pdf

Pedro, S., Guadalupe, B., & Loor, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 2, 127–137. http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/issue/view/17

Pelayo, M. B. (2012). Factores condicionantes para la inserción laboral.Pelayo, M. B. (2012). Factores condicionantes para la inserción laboral. Capital Social y Competencias Profesionales, 101.oral. Capital Social y Competencias Profesionales, 101.

Quintero, J. (2010). Competencias laborales. Aproximación al estado del arte y su concepto. Duazary, 7(2), 274–281. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4788198

Rababah, E. Q. (2021). From theory to practice: Constructivist learning practices among Jordanian kindergarten teachers. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(2), 612–626. https://doi.org/10.18844/CJES.V16I2.5639

Reinecke, G. (2020). Coyuntura Laboral en América Latina y el Caribe. El Trabajo en Tiempos de Pandemia: Desafíos frente a la Enfermedad por COVID-19. Comisión Económica Para América Latina y El Caribe, 60. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45557-coyuntura-laboral-america-latina-caribe-trabajo-tiempos-pandemia-desafios-frente

Sánchez, L., & Escalante, S. (2020). Competencia Sociolaboral en Relación al Nivel Formativo y Laboral del Alumnado de Formación Profesional de Ceuta. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias Del Deporte, 9, 69–80. https://doi.org/10.6018/sportk.454191

Sánchez Rodríguez, A., Martínez Vivar, R., & Moreno Lázaro, J. (2017). Gestión por Competencias Laborales en el Contexto del Proceso de Cambios Políticos y Económicos en Cuba. 170 Rev. Innovar Vol. 27, Núm. 66, Octubre y Diciembre, 27(66), 169–184. https://doi.org/10.15446/innovar.v27n66.66811

Valencia, M. E. (2005). Las competencias laborales ¿La estrategia laboral para la competitividad de las organizaciones. Estudios Gerenciales, unknown(96), 31–55.

Published

2023-03-16

How to Cite

Cueva Quezada, N. I. ., De Piérola García, V. M. ., Castillo Silva, D. E. ., Armas Muñoz, E. M. ., Morales Mijahuanca, M. E. ., & Gonzales Dongo, A. J. . (2023). Labor competencies and labor market insertion in higher technical education students. Regunt, 2(1), 29–42. https://doi.org/10.18050/regunt.v2i1.03