Coping strategies and solution perspectives of the educational community against bullying (bullying) in urban Lima 2014-2015
Keywords:
Harassment, Adolescence, Educative communityAbstract
Bullying is a psychosocial problem at a national level as in other countries, which affects many adolescents and also children. The harassment itself is when the harassment is repetitive and disrupts the normal development of the school. The ethnographic approach was used, based on the naturalistic observation of the school environment. In-depth interviews, focus groups and systematic observations were applied. The general objective was to describe school bullying, coping strategies and the solution prospects used by the educational community (parents, teachers and students) against it. The strategies of confrontation to harassment on the part of the educational authorities were those of minimization and avoidance of this problematic. Among the students, distance and avoidance prevailed as coping strategies. The parents considered as a strategic priority, the control and education granted in the educational institutions. The students proposed as solutions to harassment, the greater approach of their families and teachers. The prospects of students’ solution to the harassment were more numerous than those of teachers and parents.
References
Arévalo, M., Gupio, G. y Velásquez, W. (2000). Prevención de conductas violentas en adoles- centes a través de un Programa de Habilidades Sociales. Anales de Salud Mental. Instituto Nacional de Salud Mental Honorio Delgado Hideyo Noguchi. Lima: 16(1): 13-54.
Alvárez, D.; Álvarez, L.; Núñez, J. y González, P. (2010). Violencia en los centros educativos y fracaso académico. Revista Iberoamericana de Psicología y salud. 1(2) pp. 139-153.
Avilés, J. (2010). Éxito escolar y ciberbullying. Boletín de Psicología, (98): 73-85.
Benítez, J.; Fernández, M. y Berbén, A. (2005). Conocimiento y actitud del maltrato entre alumnos (Bullying) de los futiros docentes de educación infantil, primaria y secundaria. Revista de Enseñanza Universitaria. 26 (1) pp. 71-84
Carrera, M, Lameiras, M & Rodríguez, Y. (2007). Estudio del maltrato escolar entre iguales con alumnos de educación secundaria obligatoria. En: Barca A, Pelarbo M, Porto AM,
Duarte B & Almeida L, editores. IX Congreso Internacional gallego-portugués de Psicope- dagogía. Universidade da Coruña, España.
Ccoicca, T. (2010). Bullying y funcionalidad familiar en una Institución Educativa del distri- to Comas. Tesis para optar el título profesional de licenciado en psicología. Universidad Nacional Federico Villareal, Lima. Recuperado de http://www.monografias.com/traba- jos-pdf4/bullying-funcionalidad-familiar/bullying-funcionalidad-familiar.pdf
Cepeda-Cuervo, E., Pacheco P., García-Barco, L & Piraquive-Peña, C. (2008). Acoso Escolar a Estudiantes de educación básica y media. Rev Salud Pública. Bogotá. 10(4): 517-528.
Cuadrado I, Fernández I & Ramos J. (2010). Enseñar y aprender a convivir en los centros educativos: Análisis de la realidad educativa y programas de intervención. Recuperado de: http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/30266/00920100008879.pd- f?sequence=1
Del Moral, G., Suárez, C. & Musitu, G (2013). El bullying en los centros educativos: propuestas de intervención de adolescentes, profesorado y padres. Apuntes de Psicología. 31(2):203-
Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/323
Elizalde, A. (2010). Estudio descriptivo de las estrategias de afrontamiento del bullying en profeso- rado mexicano. Electronic Journal of Research. Recuperado de http://www.siseve.pe/Seccion/ DownloadPDF
García, X, Pérez, A & Nebot, M. (2010). Factores relacionados con el acoso escolar (bullying) en los adolescentes de Barcelona. Gac Sanit. 24(2): 103-108.
Gómez, A. (2013). Bullying: el poder de la violencia. Una perspectiva cualitativa sobre acosadores y víctimas en escuelas primarias de Colima. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 18 (58) pp. 839-870
Guiso, A. & Ospina, V. (2010) Naturalización de la intimidación entre escolares: un modo de construir lo social. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 535-556.
Lazarus R, Folkman SE. (1986). Procesos cognitivos. Barcelona: Martinez Roca.
Merrell, K. W., Gueldner, B. A., Ross, S. W., & Isava, D. M. (2008). How effective are school bullying intervention programs? A meta-analysis of intervention research. School Psychology Quarterly, 23(1), pp. 26-42.
Núñez, M., Herrero, S., Herrero, S. & Aires, M. (2006). Diez referencias destacadas acerca de acoso escolar. Anuario de Psicología Clínica y de Salud. 2:35-50. Recuperada de http://insti- tucional.us.es/apcs/doc/APCS_2_esp_35-50.pdf
Oliveros, M & Barrientos, A. (2007). Incidencia y Factores de Riesgo de la Intimidación (Bullying) en un colegio particular de Lima-Perú. Rev. Perú Pediatr.; 60(3): 150-155.
Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata. Trianes, M. (2000). La convivencia en contextos escolares. Málaga: Aljibe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.