Teaching inclusive artistic practices with educational communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v8i2.845

Keywords:

pedagogical-didactic competence, non-experimental design, theoretical-practical guidelines

Abstract

This research was to analyze the role of the teacher in teaching the inclusive artistic practices of students with Colombian educational communities. The positivist paradigm was developed, using the quantitative method, non-experimental, field transsectal design. The population consists of fifty-one subjects of the career Children’s Pedagogy and Special Education of the University of Pamplona (Colombia), applying a population census. The questionnaire instrument, counted of twenty-seven items, with alternatives: Always, Almost always, Sometimes, Rarely and Never, the validity was made through seven experts, a pilot test was applied to twelve subjects, with characteristics similar to the population selected in the study obtaining rkk 0.794. It highlighted the role as a builder of knowledge exercised by the teacher in the teaching of artistic practices integrating with Colombian educational communities, achieving high mastery. Pedagogical-didactic competence, have very high dominance in students, while exerting influence from other social cultures linked to the community environment of the educated, which helps to reconstruct cultural content and the discussion of community artistic experiences, has a moderate domain to achieve the entrenchment of aesthetic creation and the development of communication, community socialization, allowing to determine the role fulfilled by the teacher tends to be low-mastery. Theoretical-practical guidelines were established for the teaching of student-integrating artistic practices with Colombian educational communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cardozo Rincón, A. (2017). Estudio De Caso: La Escuela De Formación Artística De La Asociación De Artes Escénicas [Facultad de Ciencias y Educación, Universidad Distrital Francisco José De Caldas, Colombia]. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/5797

Consejo Nal. de la Cultura y Las Artes, Chile. (2016). Porque enseñar arte y cómo hacerlo. Ograma impresores. http://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2016/02/cuaderno2_web.pdf

Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa. Ars Gráfica Editores.

Delors, J., & Gradolí, A. (2015). La educacion encierra un tesoro [Resumen del Informe a la UNESCO]. UNESCO.

DNP. (2014). Bases del Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018. Departamento Nacional de Planeación. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND%202014-2018%20Tomo%201%20internet.pdf

Donoso, S. (2018). Nuevo rol del docente, nuevos desafíos a la docencia. Calidad en la Educación, (15), 1-11. https://doi.org/10.31619/caledu.n15.445

García Gómez, L., & Arroyo González, M. (2017). La formación del profesorado en Educación Intercultural: Un repaso sobre su formación inicial y permanente. Revista de Educación Inclusiva, 7(2). 127-142. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/153

Gómez, A., & Velasco, A. (2012). Trabajo por Proyectos en Expresión Plástica. Educación Infantil. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/1128/TFG-B.59.pdf;jsessionid=F81BCE1E87A0FB486916276EC469F62D?sequence=1

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. http://www.e-libro.com/ayuda

Hurtado, J. (2012). Metodología de la investigación, guía para la comprensión holística de la ciencia. Ediciones Quirón.

Mineducación. (1998). Decreto 0272 de Febrero 11 de 1998 - Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-86202.html.

Moraga Rojas, M. (2015). Las competencias del docente: Su rol transformador [Universidad de Chile]. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/142118/Macarena%20%2017-11-15.pdf?sequence=1

Motta, L. (2016). La imagen y su función didáctica en la educación artística. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 56, 157-175.

Ohler, J. (2018). Arte: La cuarta competencia básica en esta era digital. Eduteka. http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/Profesor16

Patiño España, D. (2015). Del pensamiento creativo a la formación en valores, Taller artitico sentir-hacer, pensar-crear. [Universidad Distrital Francisco José De Caldas]. http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/2935/1/Pati%C3%B1oEspa%C3%B1aDianaPaola2016.pdf

Posada, S. (2017). La actitud del docente frente a la gestión y desarrollo curricular y su incidencia en la formación. https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstream/10819/3771/1/Actitud_Docente_Gestion_Posada_2017.pdf

Rodríguez Peñuela, J. (2017). La pedagogía artística en la institución educativa municipal campestre nuevo horizonte zona rural de Fusagasugá: Construcción del yo, buscando mi ser. http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/5674/1/RodriguezPe%C3%B1uelaJohnAlexander2017.pdf

Rodríguez, A., Romero, M., & Gómez, D. (2016). La formación en ciudadanía en escenarios de educación inicial: Una experiencia con madres comunitarias. Panorama, 10(18), 102-119.

Published

2021-07-30

How to Cite

Jiménez-Pitre, I. ., Jaramillo Ramírez, O. L. ., & Molina-Bolívar, G. . (2021). Teaching inclusive artistic practices with educational communities. Espergesia, 8(2), 32–41. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v8i2.845