Inclusive learning in education: bibliometric analysis
DOI:
https://doi.org/10.18050/eduser.v10n1a6Keywords:
learning, education, inclusionAbstract
Inclusive learning in education is a crucial global issue due to its social and economic implications. This study presents a bibliometric analysis of the evolution and trends in this field, using the Scopus database. From 2015 to 2023, interest in the topic has grown exponentially, with peaks in 2020 and 2022.The United States of America leads the research, with 37 publications. The most cited papers include authors such as Lewis, K.L., Stout, J.G., Finkelstein, N.D., Cohen, G.L., Ito, T.A., Smith, J.L., Brown, E.R., Thoman, D.B., Deemer, E.D., Burgstahler, S., Hewett, R., Douglas, G., McLinden, M., Keil, S., Roberts, W.M., Newcombe, D.J., and Davids, K. According to Lotka's Law, 17 of these authors are considered the most prolific in the field. Bradford's Law highlights BMC Medical Education, Education Sciences, European Journal of Special Needs Education, Social Inclusion, and Academic Medicine as the journals with the most articles on the topic. The authors with the most co-authorships are Douglas, G; Hewett, R; and Mclinden, M. The most recurrent keywords are inclusive learning environment, inclusion, human experiment, and equity, reflecting the current lines of research in this field. In conclusion, despite significant advances in inclusive learning and educational reforms to foster equity, they still face limitations and lack of effective adaptations globally.
References
Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva: Mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación educativa, 6(9), 41–51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7449796
Bartolome, D., Martinez, L., y Garcia, V. V. (2021). La inclusión en la educación superior ecuatoriana: Algunas iniciativas. Espacios, 42(09), 57–68. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n09p05
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación Administración Economía, humanidades y ciencias sociales. (3a ed.). Pearson Education.
Burgstahler, S. (2015). Opening Doors or Slamming Them Shut? Online Learning Practices and Students with Disabilities. Social Inclusion, 3(6), 69–79. https://doi.org/10.17645/si.v3i6.420
Cabrera, J. M., Sánchez, I. I., y Rojas, F. (2016). Uso de objetos virtuales de aprendizaje OVAs como estrategia de enseñanza – Aprendizaje Inclusivo y Complementario para los cursos teórico–prácticos. Revista Educación En Ingeniería, 11(22), 4–12. https://doi.org/10.26507/rei.v11n22.602
Calvo, D., Sotelino, A., y Rodríguez, J. E. (2019). Aprendizaje-Servicio e inclusión en educación primaria. Una visión desde la Educación Física. Revisión sistemática. Retos, 36, 611–617. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68972
Castillo-Acobo, R. Y., Berríos, H. Q., Arias-Gonzáles, J. L., y Guzmán, C. J. A. (2022). Consideraciones de los docentes sobre las barreras de la educación inclusiva. Revista De Filosofía, 39. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7315432
Clavijo, R. G., y Bautista-Cerro, M. J. (2019). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad, 15(1), 113–124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Díaz, S., y Moliner, O. (2020). Redefiniendo la Educación Musical Inclusiva: Una revisión teórica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 17, 21–31. https://doi.org/10.5209/reciem.69092
García, M. E., y Vegas, H. (2019). La importancia de la formación integral en los procesos de inclusión de estudiantes con discapacidad cognitiva. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 46–57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047162
González-Montesino, R. H., y Espada, R. M. (2020). Espacios universitarios de aprendizaje inclusivos, bilingües y multimodales: El caso del alumnado sordo signante. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(25), 70–83. https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.1519
Grau Rubio, C. (1998). Educación especial: De la integración escolar a la escuela inclusiva. Editorial Promolibro. https://roderic.uv.es/handle/10550/41421
Hewett, R., Douglas, G., McLinden, M., & Keil, S. (2017). Developing an inclusive learning environment for students with visual impairment in higher education: Progressive mutual accommodation and learner experiences in the United Kingdom. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 89–109. https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1254971
Juárez, J. M., Comboni, S., y Garnique, F. (2010). De la educación especial a la educación inclusiva. Argumentos (México, D.F.), 23(62), 41-83. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-57952010000100003&lng=es&tlng=es.
León, T. C., y Lobos Gormaz, A. (2019). Profesores Nóveles de Enseñanza Básica: Dilemas, Estrategias y Obstáculos para Abordar los Desafíos de una Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(1), 37–53. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100037
Lewis, K. L., Stout, J. G., Finkelstein, N. D., Pollock, S. J., Miyake, A., Cohen, G. L., & Ito, T. A. (2017). Fitting in to Move Forward: Belonging, Gender, and Persistence in the Physical Sciences, Technology, Engineering, and Mathematics (pSTEM). Psychology of Women Quarterly, 41(4), 420–436. https://doi.org/10.1177/0361684317720186
Manset, G., & Semmel, M. I. (1997). Are inclusive programs for students with mild disabilities effective? A comparative review of model programs. The Journal of Special Education, 31(2), 155–180. https://doi.org/10.1177/002246699703100201
Mejillones, R. K. (2023). Sensibilidad docente para la enseñanza aprendizaje de estudiantes con necesidades educativas especiales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 13169–13179. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4321
Orduña-Malea, E., y Costas, R. (2021). Uso de objetos virtuales de aprendizaje OVAs como estrategia de enseñanza – Aprendizaje Inclusivo y Complementario para los cursos teórico–prácticos. Scientometrics, 126(9), 8153–8186. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04082-y
Parra, C. (2010). Educación inclusiva: Un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, 8, 73–84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3777544
Paz-Maldonado, E. (2020a). Inclusión educativa del alumnado en situación de discapacidad en la educación superior: Una revisión sistemática. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 123–146. https://doi.org/10.14201/teri.20266
Paz-Maldonado, E. (2020b). Una Aproximación Teórica sobre la Educación Inclusiva en Honduras: Avances, Obstáculos y Desafíos. Revista Brasileira de Educação Especial, 26(3), 371–386. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0049
Peña, M. (2005). El ambiente de aprendizaje inclusivo en el aula. Una mirada a la colaboración entre pares en dos grupos integradores de primaria regular. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 817–822. https://www.redalyc.org/pdf/551/55130175.pdf
Perianes-Rodriguez, A., Waltman, L., & Van Eck, N. J. (2016). Constructing bibliometric networks: A comparison between full and fractional counting. Journal of informetrics, 10(4), 1178–1195. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.10.006
Price, D. D. S. (1976). A general theory of bibliometric and other cumulative advantage processes. Journal of the American Society for Information Science. American Society for Information Science, 27(5), 292–306. https://doi.org/10.1002/asi.4630270505
Rajadell, N., Violant, V., y Bordas, I. (2012). Una semana de cine formativo como estrategia de simulación para un aprendizaje inclusivo desde la transdisciplinariedad y la globalidad. Quaderns Digitals, 71(1), 1–17.
Reynolds, W. M., & Miller, K. L. (1985). Depression and learned helplessness in mentally retarded and nonmentally retarded adolescents: An initial investigation. Applied Research in Mental Retardation, 6(3), 295–306. https://doi.org/10.1016/0270-3092(85)90003-7
Roberts, W. M., Newcombe, D. J., & Davids, K. (2019). Application of a Constraints-Led Approach to pedagogy in schools: Embarking on a journey to nurture Physical Literacy in primary physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(2), 162–175. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1552675
Rodríguez, K. A. R., Franco, M. del C. G., Pin, S. N. D., Sierra, F. D. F., Rodríguez, R., Amarilis, K., Franco, G., del Carmen, M., Pin, D., y Narcisa, S. (2023). Impacto de las Plataformas Educativas como Herramienta de Diseño del Modelo Curricular de Aprendizaje Inclusivo. En X. C. y. F. R. Jhenny Cayambe (Ed.), Ciencia, Innovación y Tecnología. Centro de Publicaciones PUCE. https://www.pucesi.edu.ec/webs2/wp-content/uploads/2020/10/LIBRO-INVESTIGACIO%CC%81N.pdf
Rodríguez, M. P. (2017). Educación Inclusiva, ¿Es posible desde la Educación Especial? Revista de Educación Inclusiva, 9(2). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/50
Rosas, R., Espinoza, V., Hohlberg, E., y Infante, S. (2021). ¿Es Siempre Exitosa la Inclusión Educativa? Resultados Comparativos del Sistema Regular y Especial. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 55–73. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000100055
Serrano, O. R., Espinoza, E. E., y Espinoza, E. E. (2019). La inclusión en la enseñanza básica ecuatoriana. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 69–74. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/129
Smith, J. L., Brown, E. R., Thoman, D. B., & Deemer, E. D. (2015). Losing its expected communal value: How stereotype threat undermines women’s identity as research scientists. Social Psychology of Education, 18(3), 443–466. https://doi.org/10.1007/s11218-015-9296-8
Stainback, S., & Stainback, W. (1984). Quantitative and Qualitative Methodologies: Competitive or Complementary? A Response to Simpson and Eaves. Exceptional Children, 51(4), 330–334. https://psycnet.apa.org/record/1985-15897-001
Susinos-Rada, T., Calvo-Salvador, A., Rodríguez-Hoyos, C., & Saiz-Linares, Á. (2019). ICT for Inclusion. A Student Voice Research Project in Spain. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 39–54. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.iisv
Urbizagastegui, R. (1996). Una revisión crítica de la Ley de Bradford. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 10(20). https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.1996.20.3835
Urbizagastegui, R. (1999). La ley de Lotka y la literatura de bibliometría. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 13(27). https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.1999.27.3913
Urbizagástegui, R., & Restrepo, C. (2011). La ley de Zipf y el punto de transición de Goffman en la indización automática. Investigación Bibliotecológica, 25(54), 71–92. https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2011.54.27482
Valdez-Maguiña, G., y Cartolin-Príncipe, R. (2019). Desafíos de la inclusión escolar del niño con autismo. Revista Médica Herediana, 30(1), 60. http://dx.doi.org/10.20453/rmh.v30i1.3477
Villegas, B. (2003). Rápida y pertinente búsqueda por internet mediante operadores booleanos. Revista de La Facultad de Ciencias Pontificia Universidad Javeriana, 8(julio-diciembre). https://www.redalyc.org/pdf/499/49900808.pdf
Viloria, M. E. (2016). La integración escolar del alumnado con necesidades educativas especiales en el municipio Caroní de Venezuela [Universitat de Guariona]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/394056/tmevc1de1.pdf?sequence=5
Zhu, J., & Liu, W. (2020). A tale of two databases: The use of Web of Science and Scopus in academic papers. Scientometrics, 123(1), 321–335. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03387-8