Rural teaching practice. A didactic improvement program in Yurimaguas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/eduser.v9n1a6

Keywords:

Teaching practice, didactics, teaching, learning, rural teacher

Abstract

Teaching practice in rural areas has constituted a pedagogical challenge in recent years, however, it has revealed problems related to the commitment and identity of teachers in innovating their educational practice. The objective of the study was to design a Didactics in Action program to improve rural teaching practice in Yurimaguas, 2021. A qualitative investigation was carried out and the participation of primary level teachers could be counted on, who were interviewed without any inconvenience. The results showed that there is teacher indifference to updating, which implied the urgent need to formulate improvement proposals that addressed the identified problem. It was concluded that rural teaching practice is in a process of change that involves theoretical, methodological, digital, and investigative aspects that will serve as support in the development of students' learning.

Author Biography

Hugo Guzmán Valles, Unidad de Gestión Educativa Local de Alto Amazonas - Yurimaguas

Hugo Guzmán Valles (1971) es Profesor de Educación Primaria por el Instituto de Educación Superior Pedagógico Público “Mons. Elías Olázar” de Yurimaguas. Hizo una segunda especialidad en Gestión Escolar con Liderazgo Pedagógico en la Universidad Marcelino Champagnat. Obtuvo una Maestría en Gestión de la Educación en la Universidad San Ignacio de Loyola.
Fue docente y director de instituciones educativas rurales. Actualmente, se desempeña como director de la Unidad de Gestión Educativa Local de Alto Amazonas - Yurimaguas.

References

Álvarez, C., y García, F. (2021). Brecha digital y nuevas formas académicas en la escuela rural española durante el confinamiento, Educar, 57(2). 397-411. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1250

Annesi, G., y Acosta, J. (2021). La educación rural en tiempos de COVID-19: experiencias de continuidad pedagógica en las escuelas primarias de Maipú, provincia de Buenos Aires, Argentina. Revista iberoamericana de educación, 86(1), 43-59. https://hdl.handle.net/11162/229747

Arrunátegui, G. (2021). Una aproximación a la violencia en escuelas primarias multigrado de zonas rurales de Piura, Cajamarca y Loreto. Grade. https://hdl.handle.net/20.500.12820/607

Balbontin, R., y Rojas, N. (2020). Percepciones sobre la identidad del profesor rural en la Región del Ñuble, Chile. Revista Educación las Américas,10, 1-14. https://doi.org/10.35811/rea.v10i0.91

Carhuancho, I., Sicheri, L., Nolazco, F., Guerrero, M.A., y Casana, K. (2019). Metodología de la investigación holística. UIDE. https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3893

Cépeda, N., Castro, D., y Lamas, P. (2019). Concepciones de interculturalidad y práctica en aula: estudio con maestros de comunidades shipibas en el Perú. Revista Educación, 54, 61-86. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.004

Cifuentes, J., y Cárdenas, H. (2020). Mejoramiento de las prácticas de enseñanza en directivos y profesores de contextos rurales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 61,122-149. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1202

Consejo Nacional de Educación (2020). Proyecto Educativo Nacional al 2036: el reto de la ciudadanía plena. CNE - Perú. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/peru_-_proyecto-educativo-nacional-al-2036.pdf

Daar, G. F., & Nasar, I. (2021). Teachers challenges in the learning process during the covid-19 pandemic in rural areas. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, 8(2), 186-193. https://doi.org/0.17977/um031v8i22021p186

De Franco, M., & Solórzano, J. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: análisis teórico. Mundo Recursivo, 3(1), 1-24. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38

Del Mastro, C. (2020). Políticas públicas de formación inicial docente en el Perú. Formación Docente, Belo Horizonte, 12(23), 83-98. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v%vi%i.282

Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2, 105-117. https://www.redalyc.org/pdf/155/15550207.pdf

Eguren, M. y De Belaunde, C. (2019). No era vocación, era necesidad. Motivaciones para ser docente en el Perú. [Libro electrónico]. http://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/9

Fernández, J., y Cárcamo, H. (2021). Relación familia-escuela: significados de los docentes rurales sobre la participación de las familias. Propósitos y Representaciones, 9(2), e636. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n2.636

Ferrada, D., Villena, A., y Turra, O. (2015). Transformar la formación. Las voces del profesorado. RIL Editores

Figueroa, A. (2020). Vinculación de conocimientos locales a la práctica pedagógica en contextos rurales. Educación y Educadores, 23(3), 379-401. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.2

Flores, F., Vásquez, C., y Campos, H. (2021). La formación pedagógica del docente rural con el apoyo de las tecnologías como una herramienta de enseñanza-aprendizaje en el aula. CONDUCIR. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11 (22), e043. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.895

Forero, L. (2021). Escuela nueva una revisión descriptiva de su evolución en la educación rural. Revista Seres y Saberes, 9(1), 38-43. https://revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/view/2426

Galván, L. (2020). Educación rural en América Latina Escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(2), 48–69. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598

Galvis, I. (2021). Incidencia del conflicto armado en la educación rural en Colombia. Conocimiento Semilla, (6), 60–78. https://publicaciones.unaula.edu.co/index.php/semilla/article/view/1093

Garrido, M. (2020). Educar en tiempos de pandemia: acentuación de las desigualdades en el sistema educativo chileno. Caminhos da Educação: diálogos, culturas e diversidades, 2(2), 43-68. https://doi.org/10.26694/caedu.v2i2.11241

Giró, J., y Cabello, S. (2016). Instalados en la queja: El profesorado ante la participación de las familias en las escuelas. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(3), 334-345. https://doi.org/10.7203/RASE.9.3.8982

Guzmán, C. (2021). Las brechas entre la política educativa y las prácticas de los actores escolares en el contexto de la pandemia: el caso de los bachilleratos rurales en México. Revista iberoamericana de educación, 86(1), 153-168. https://hdl.handle.net/11162/230349

Guzmán, H. (2021). Programa “Didáctica en acción” para mejorar la práctica pedagógica del docente rural de primaria, Ugel Alto Amazonas – Yurimaguas, 2020 [Tesis de Maestría. Universidad San Ignacio de Loyola. Lima]. https://hdl.handle.net/20.500.14005/11921

Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. Editorial Mc Graw Hill Education

Juárez, D., Vargas, P. y Vera, J. (2015). Condiciones de trabajo y prácticas didácticas de profesores que atienden escuelas primarias rurales en México. Revista Senderos Pedagógicos, 6, 15-27. https://doi.org/10.53995/rsp.v6i6.341

Llanos, F., y Tapia, J. (2020). Las actividades de enseñanza y evaluación en las aulas multigradorurales. Grade. https://hdl.handle.net/20.500.12820/571

Marcelo, C., y Vaillant, D. (2018). Hacia una formación disruptiva de docentes. 10 claves para el cambio. Narcea de Ediciones

Morado, M. F. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje complejos e innovadores: Una experiencia de creación participativa desde el paradigma emergente. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.18

Noguera, C. y Marín, D. (2017). Saberes, normas y sujetos: cuestiones sobre la práctica pedagógica. Educar em Revista, 66, 37-56. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53866

Ocampo, A. (2018). Jóvenes rurales y virtualidad: un acercamiento a sus subjetividades desde las redes sociales [Tesis de Maestría. Universidad de Manizales. Colombia]. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/4276

Padilla, B., Armellini, A., & Traxler, J. (2021). The forgotten ones: How rural teachers in Mexico are facing the Covid-19 pandemic. Online Learning, 25(1), 253-268. https://eric.ed.gov/?id=EJ1287126

Ramírez, A. (2015). Valoración del perfil docente rural desde el proceso formativo y la práctica educativa. Revista Educativa Educare, 19(3), 1-26. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194140994006.pdf

Reátegui, L. (2021). "Los unidocentes somos todo". La experiencia emocional de docentes rurales en Perú. Propuesta educativa, (55), 140-152. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1995-77852021000100140&lng=es&tlng=es.

Reimers, F.M. y Chung, C.K. (2020). Preparar a los maestros para educar integralmente a los estudiantes. Un estudio comparativo internacional. Universidad de Alicante. Representaciones, 7(1), 201-229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Rivera, Á., y Vergara, M. (2021). La escuela rural frente a la expansión urbana: conflictos y oportunidades. Educación y Educadores, 24 (1), 71 -90. https://doi.org/10.5294/educ.2021.24.1.4

Roselli, N. D. (2011). Teoría del aprendizaje colaborativo y teoría de la representación social: convergencias y posibles articulaciones. Revista colombiana de Ciencias Sociales, 2, 173- 191. https://www.redalyc.org/pdf/4978/497856287004.pdf

Sagástegui, D. (2004). Una apuesta por la cultura: el aprendizaje situado. Revista Electrónica Sinéctica, 24, 30-39. https://www.redalyc.org/pdf/998/99815918005.pdf

Salas, M. (2019). Memorias y prácticas docentes sobre el conflicto armado interno en una IE rural en Pangoa [Tesis de Maestría. Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/15335

Samper, M. (2021). Artículo docente: Abordajes conceptuales del territorio en perspectiva Latinoamericana. Revista Perspectivas Del Desarrollo, 6(1), 72–108. https://doi.org/10.5377/rpdd.v6i1.12430

Sánchez, Ál. (2021). Praxeología y virtualidad en las zonas rurales. Algunas reflexiones. Revista Eduweb, 15(2), 69–76. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2021.15.02.6

Sánchez, D. (2006). Encinas maestro del Perú profundo. Derrama magisterial

Sandoval, E. (2021). La profesionalidad docente rural chilena: implicaciones socioeducativas de un desarrollo generativo trascendente. Praxis Pedagógica, 21(29), 61–90. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.29.2021.61-90

Sartorello, S., y Peña, J. (2018). Diálogo de saberes en la vinculación comunitaria: Aportes desde las experiencias y comprensiones de los estudiantes de la Universidad Intercultural de Chiapas. Revista CPU-e, 27, 145-178. https://cpue.uv.mx/index.php/ cpue/article/view/2561

Segovia, S., Fuster, D., y Ocaña, Y. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú. Revista Electrónica Educare, 24 (2), 411-436. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.20

Stenman, S., & Pettersson, F. (2020). Remote teaching for equal and inclusive education in rural areas An analysis of teachers’ perspectives on remote teaching, International Journal of Information and Learning Technology, 37(3), 87-98. https://doi.org/10.1108/IJILT-10-2019-0096

Vezub, L. (2016). Los saberes docentes en la formación inicial. La perspectiva de los formadores. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 53, 1-14. https://doi.org/10.7764/PEL.53.1.2016.9

Vigotsky, L. (1996). Teoría Sociocultural. Ediciones Azatlan

Vite, A. (2019). La práctica educativa de profesores en escuelas rurales. La homogeneización imposible. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 49(1), 185-208. https://www.redalyc.org/journal/270/27058155002/27058155002.pdf

Yasnitsky, A. (2018). Vygotsky: An Intellectual Biography. Routledge

Zambrano, A. (2020). Buenas prácticas pedagógicas y proyectos pedagógicos productivos. una experiencia en las instituciones educativas oficiales rurales del departamento del valle del cauca (Colombia) Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 15, (2), 11-30. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.2

Published

2022-06-30

How to Cite

Guzmán Valles, H. (2022). Rural teaching practice. A didactic improvement program in Yurimaguas. REVISTA EDUSER, 9(1), 61–71. https://doi.org/10.18050/eduser.v9n1a6

Issue

Section

Research Articles