Emotional competencies as the articulating axis of academic performance
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n2a4Keywords:
Academic performance; emotional competencies; school success; educationAbstract
The purpose of this article focuses on a documentary review of the approaches of different authors and researchers on how the academic performance of students is strengthened through the development of emotional competencies. For its realization, the documentary review technique proposed by Hurtado (2008) known as Raceer is used, in this way thirty (30) theoretical sources were analyzed: Rendón and Coronel (2019), De la Rosa et al. (2019), Martín et al. (2018), Rodríguez Rosero et al. (2021), García-Ancira (2020), Bisquerra Alzina and Chao Rebolledo (2021), García and Rivera (2019), Sánchez, Rodríguez and García (2018) among others; From the study of these, a critical matrix is built with the scope of each of the authors in their various approaches (hermeneutical level), in the same way, the contrast of them is carried out (paradigmatic level), finding as a main result that The country most interested in carrying out studies on these two variables is Spain, which shows concern for developing actions that lead to the comprehensive training of students and therefore improve the quality of education and life of its inhabitants. It is concluded in this article that the development of emotional competencies are necessary to obtain a good academic performance.
References
Alzina, R. B. y Cassà, È. L. (2021). La evaluación en la educación emocional: Instrumentos y recursos. Aula abierta, 50(4), 757-766. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.757-766
Barrera, M. (2016, 02 de agosto). Investigación integral. Blog post. https://marfibamo.blogspot.com/2016/08/investigacion-integral.html
Bautista, C. R. y Cienfuegos, F. (2020). El desempeño laboral desde una perspectiva teórica [Tesis de pregrado]. http://hdl.handle.net/20.500.12840/3687
Bisquerra Alzina, R., & Chao Rebolledo, C. (2021). Educación emocional y bienestar: por una práctica científicamente fundamentada. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 9–29. https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.1.4
Bravo, S., Salvo, S., Mieres, M., Mansilla, J. y Hederich, C. (2017) Perfiles de desempeño académico: la importancia de las expectativas familiares. Perfiles latinoamericanos, 25(50), 361-386. https://doi.org/10.18504/pl2550-016-2017
Bulás Montoro, M., Ramírez Camacho, A. L. y Corona Galindo, M. G. (2020). Relevancia de las competencias emocionales en el proceso de enseñanza aprendizaje a nivel de posgrado. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(39), 57-73. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201939bulas4
Calleja, L. S., Gavira, R. B., Serra, V. Q. y García, M. D. (2019). Competencias emocionales en la formación inicial del profesorado: el aprendizaje y servicio como estrategia para su desarrollo. Bordón: Revista de pedagogía, 71(3), 185-203. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68385
Castrillón, O. D., Sarache, W. y Ruiz-Herrera, S. (2020). Predicción del rendimiento académico por medio de técnicas de inteligencia artificial. Formación universitaria, 13(1), 93-102. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100093
Cobos-Sánchez, L., Flujas-Contreras, J. M. y Gómez, I. (2019). Resultados diferenciales de la aplicación de dos programas en competencias emocionales en contexto escolar. Revista Psychology, Society & Education, 11(2), 179-192. https://doi.org/10.25115/psye.v11i2.1927
Cubillos, R. J. (2019). El significado de las competencias emocionales para educadoras de párvulos. Paideia. (62), 81-106. http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/715
Chernyshenko, O. M., Kankaraš & Drasgow, F.(2018). Social and emotional skills for student success and well-being: Conceptual framework for the OECD study on social and emotional skills. OECD Education Working Papers, 9 (173), 1-137. https://doi.org/10.1787/db1d8e59-en
Díaz-Garay, I. D. S., Narváez-Escorcia, I. T., & Armas, A. D. (2020). El proyecto de vida como competencia básica en la formación integral de estudiantes de educación media. Revista de investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 113-126.
Fernández, G. A. y Ávila, M. A. (2018). Perfil docente, bienestar y competencias emocionales para la mejora de la escuela. In Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso internacional de liderazgo y mejora de la educación. Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME). http://hdl.handle.net/10486/682948
Fernández-Poncela, A. (2019). Educación: competencias, emociones y humor, perspectivas y estudios. Educación Y Humanismo, 21(37), 51-66. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3365
Flórez, M., Aguilar, A. y Hernández, K. Salazar, J., Pinillos, J., & Pérez, C. (2017). Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación. Revista Espacios. 38(35), 39. https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/1770
García-Ancira, C. (2020). La inteligencia emocional en el desarrollo de la trayectoria académica del universitario. Revista cubana de educación superior, 39(2). http://orcid.org/0000-0002-4669-0911
García, C. L. y Rivera, M. A. (2019). Fundamentos conceptuales: Procesos y desarrollos de las competencias en educación. http://riut.ut
Guevara, B.C., Rugerio, T.J., Hermosillo, G. A. y Corona, G. (2020). Aprendizaje socioemocional en preescolar: fundamentos, revisión de investigaciones y propuestas. Revista electrónica de investigación educativa, 22. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e26.2897
Hurtado, J. (2008). Metodología de la investigación, una comprensión holística. Quiron-Sypal. Caracas, Venezuela.
Landa, B. D., Romero, R. M. y Rodríguez, W. J. (2021). Rendimiento académico de estudiantes en Educación Superior: predicciones de factores influyentes a partir de árboles de decisión. Telos. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(3), 616-639. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8133982
López, L. V., Zagal, V. E. y Lagos San Martín, N. (2020). Competencias socioemocionales en el contexto educativo: Una reflexión desde la pedagogía contemporánea. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 3(1), 149–160. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4508
Pulido Acosta, F. & Herrera Clavero, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Ciencias Psicológicas, 11(1), 29-39. http://dx.doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344
Márquez Cervantes, M. C., & Gaeta González, M. L. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en pre-adolescentes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 221–235. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.232941
Martín Pavón, M. J., Santo Sevilla, D. E. y Jenaro Río, C. (2018). Factores personales-institucionales que impactan el rendimiento académico en un posgrado en educación. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (27), 4-32.
Martínez Sánchez, A. (2019). Competencias emocionales y rendimiento académico en los estudiantes de Educación Primaria. Psychology, Society & Education, 11(1), 15-25. https://doi.org/10.25115/psye.v11i1.1874
Nuñez, M. y Villamil, M. (2017). Revisión documental: El estado actual de las investigaciones desarrolladas sobre empatía en niñas y niños en las edades comprendidas entre los 6 a 12 años de edad surgidas en países latinoamericanos de habla hispana, entre los años 2010 al primer trimestre del 2017 [Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. http://hdl.handle.net/10656/5218
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diana del Pilar Barreto Moreno, Sandra Soledad Rubiano Romero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.