Emotional competencies as the articulating axis of academic performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n2a4

Keywords:

Academic performance; emotional competencies; school success; education

Abstract

The purpose of this article focuses on a documentary review of the approaches of different authors and researchers on how the academic performance of students is strengthened through the development of emotional competencies. For its realization, the documentary review technique proposed by Hurtado (2008) known as Raceer is used, in this way thirty (30) theoretical sources were analyzed: Rendón and Coronel (2019), De la Rosa et al. (2019), Martín et al. (2018), Rodríguez Rosero et al. (2021), García-Ancira (2020), Bisquerra Alzina and Chao Rebolledo (2021), García and Rivera (2019), Sánchez, Rodríguez and García (2018) among others; From the study of these, a critical matrix is built with the scope of each of the authors in their various approaches (hermeneutical level), in the same way, the contrast of them is carried out (paradigmatic level), finding as a main result that The country most interested in carrying out studies on these two variables is Spain, which shows concern for developing actions that lead to the comprehensive training of students and therefore improve the quality of education and life of its inhabitants. It is concluded in this article that the development of emotional competencies are necessary to obtain a good academic performance.

References

Alzina, R. B. y Cassà, È. L. (2021). La evaluación en la educación emocional: Instrumentos y recursos. Aula abierta, 50(4), 757-766. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.757-766

Barrera, M. (2016, 02 de agosto). Investigación integral. Blog post. https://marfibamo.blogspot.com/2016/08/investigacion-integral.html

Bautista, C. R. y Cienfuegos, F. (2020). El desempeño laboral desde una perspectiva teórica [Tesis de pregrado]. http://hdl.handle.net/20.500.12840/3687

Bisquerra Alzina, R., & Chao Rebolledo, C. (2021). Educación emocional y bienestar: por una práctica científicamente fundamentada. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 9–29. https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.1.4

Bravo, S., Salvo, S., Mieres, M., Mansilla, J. y Hederich, C. (2017) Perfiles de desempeño académico: la importancia de las expectativas familiares. Perfiles latinoamericanos, 25(50), 361-386. https://doi.org/10.18504/pl2550-016-2017

Bulás Montoro, M., Ramírez Camacho, A. L. y Corona Galindo, M. G. (2020). Relevancia de las competencias emocionales en el proceso de enseñanza aprendizaje a nivel de posgrado. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(39), 57-73. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201939bulas4

Calleja, L. S., Gavira, R. B., Serra, V. Q. y García, M. D. (2019). Competencias emocionales en la formación inicial del profesorado: el aprendizaje y servicio como estrategia para su desarrollo. Bordón: Revista de pedagogía, 71(3), 185-203. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68385

Castrillón, O. D., Sarache, W. y Ruiz-Herrera, S. (2020). Predicción del rendimiento académico por medio de técnicas de inteligencia artificial. Formación universitaria, 13(1), 93-102. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100093

Cobos-Sánchez, L., Flujas-Contreras, J. M. y Gómez, I. (2019). Resultados diferenciales de la aplicación de dos programas en competencias emocionales en contexto escolar. Revista Psychology, Society & Education, 11(2), 179-192. https://doi.org/10.25115/psye.v11i2.1927

Cubillos, R. J. (2019). El significado de las competencias emocionales para educadoras de párvulos. Paideia. (62), 81-106. http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/715

Chernyshenko, O. M., Kankaraš & Drasgow, F.(2018). Social and emotional skills for student success and well-being: Conceptual framework for the OECD study on social and emotional skills. OECD Education Working Papers, 9 (173), 1-137. https://doi.org/10.1787/db1d8e59-en

Díaz-Garay, I. D. S., Narváez-Escorcia, I. T., & Armas, A. D. (2020). El proyecto de vida como competencia básica en la formación integral de estudiantes de educación media. Revista de investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 113-126.

Fernández, G. A. y Ávila, M. A. (2018). Perfil docente, bienestar y competencias emocionales para la mejora de la escuela. In Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso internacional de liderazgo y mejora de la educación. Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME). http://hdl.handle.net/10486/682948

Fernández-Poncela, A. (2019). Educación: competencias, emociones y humor, perspectivas y estudios. Educación Y Humanismo, 21(37), 51-66. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3365

Flórez, M., Aguilar, A. y Hernández, K. Salazar, J., Pinillos, J., & Pérez, C. (2017). Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación. Revista Espacios. 38(35), 39. https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/1770

García-Ancira, C. (2020). La inteligencia emocional en el desarrollo de la trayectoria académica del universitario. Revista cubana de educación superior, 39(2). http://orcid.org/0000-0002-4669-0911

García, C. L. y Rivera, M. A. (2019). Fundamentos conceptuales: Procesos y desarrollos de las competencias en educación. http://riut.ut

Guevara, B.C., Rugerio, T.J., Hermosillo, G. A. y Corona, G. (2020). Aprendizaje socioemocional en preescolar: fundamentos, revisión de investigaciones y propuestas. Revista electrónica de investigación educativa, 22. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e26.2897

Hurtado, J. (2008). Metodología de la investigación, una comprensión holística. Quiron-Sypal. Caracas, Venezuela.

Landa, B. D., Romero, R. M. y Rodríguez, W. J. (2021). Rendimiento académico de estudiantes en Educación Superior: predicciones de factores influyentes a partir de árboles de decisión. Telos. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(3), 616-639. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8133982

López, L. V., Zagal, V. E. y Lagos San Martín, N. (2020). Competencias socioemocionales en el contexto educativo: Una reflexión desde la pedagogía contemporánea. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 3(1), 149–160. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4508

Pulido Acosta, F. & Herrera Clavero, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Ciencias Psicológicas, 11(1), 29-39. http://dx.doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344

Márquez Cervantes, M. C., & Gaeta González, M. L. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en pre-adolescentes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 221–235. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.232941

Martín Pavón, M. J., Santo Sevilla, D. E. y Jenaro Río, C. (2018). Factores personales-institucionales que impactan el rendimiento académico en un posgrado en educación. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (27), 4-32.

Martínez Sánchez, A. (2019). Competencias emocionales y rendimiento académico en los estudiantes de Educación Primaria. Psychology, Society & Education, 11(1), 15-25. https://doi.org/10.25115/psye.v11i1.1874

Nuñez, M. y Villamil, M. (2017). Revisión documental: El estado actual de las investigaciones desarrolladas sobre empatía en niñas y niños en las edades comprendidas entre los 6 a 12 años de edad surgidas en países latinoamericanos de habla hispana, entre los años 2010 al primer trimestre del 2017 [Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. http://hdl.handle.net/10656/5218

Published

2023-12-30

How to Cite

Barreto Moreno, D. del P. ., & Rubiano Romero, S. S. . (2023). Emotional competencies as the articulating axis of academic performance. UCV-Scientia, 15(2), 36–51. https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n2a4

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.