Management of technological resources and the teaching and learning process. Correlational study in the city of Lima, Peru
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n1a2Keywords:
teaching, learning, technological resources, evaluation.Abstract
The objective of this research was to establish the relationship between technological resource management (TRM) and teaching-learning in first grade students of regular basic education in a public educational institution in Lima. The type of study was basic with simple correlational designs. Two instruments with an ordinal scale were used, which were previously submitted to the judgment of experts; the results show a positive correlation between the variables under study. Likewise, the sample consisted of 93 students. It was concluded that there is a positive relationship between GRT and teaching-learning (Rho = .852).
References
Alonso, L., Cruz, M., & Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz, 19(2), 1-10. https://www.redalyc.org/journal/5891/589164533003/589164533003.pdf
Anchundia Delgado, F. (2019). La gestión de las competencias informacionales en la formación del conocimiento: fundamentos para un proceso de aprendizaje competente. Revista ReHuSo, 4(2), 82-93. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/2298
Barberan, J., Solorzano, S., & López, Y. (2019). La dirección científica y metodológica del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Opuntiva Brava, XXII(1), 1-12, de http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/984/1170
Garbanzo Vargas, G. (2016). Procesos de gestión de recursos tecnológicos, un reto para la educación virtual. Revista Educación, 26(4), 1-22, de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/22534
Guerra, C (2021). Proceso de enseñanza – aprendizaje y su relación con la gestión de recursos tecnológicos en instituciones educativas georreferenciadas en la ciudad de Iquitos 2019. [Tesis de Ingeniería] Universidad Científica del Perú. http://repositorio.ucp.edu.pe/bitstream/handle/UCP/1209/GUERRA%20RIOS %20CARLOS%20ADRIAN%20-%20TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Guerra, C (2021). Proceso de enseñanza – aprendizaje y su relación con la gestión de recursos tecnológicos en instituciones educativas georreferenciadas en la ciudad de Iquitos 2019. [Tesis de Ingeniería] Universidad Científica del Perú. http://repositorio.ucp.edu.pe/bitstream/handle/UCP/1209/GUERRA%20RIOS %20CARLOS%20ADRIAN%20-%20TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez Gordon, S., & Luján Mora, S. (2017). Innovaciones tecnológicas en la enseñanza a gran escala: cinco raíces de cursos masivos abiertos en línea. Revista Sage Journals, 56(5), 623-644.
Vargas Murillo, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Revista SciElo. 58(1) 1-7. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1652- 67762017000100011&script=sci_arttext
Venegas C. (2017) Valoración del uso de recursos digitales como apoyo a la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en Educación Primaria. Facultad de Educación. [Tesis de Maestría] Universidad de Salamanca. https://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/1411/TP%20- %20UNH%20MAT.COM.INF.%200004.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cacheiro María, Sanchez Cristhina, Gonzalez Jesus. (2016). RECURSOS TECNOLÓGICOS EN CONTEXTOS EDUCATIVOS. Madrid - España: Editorial UNED. doi:8436270851, 9788436270853
Chavarría, J. V. (2009). Tesis. La tecnología en el proceso educativo. San José. Obtenido de http://repositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/120809/988/1/La%20tecnolog ia%20en%20el%20proceso%20educativo%20.pdf
Flores, Francys, Lazo, Yorling, Palacios, Elieth. (2015). Uso de las TIC en el proceso de enseñanza- aprendizaje de las Ciencias Naturales en el sexto grado de la escuela José Benito Escobar del municipio de Estelí en el segundo semestre del año 2014. Nicaragua.
Hernández Requena, S. (octubre de 2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje. Revista de la Universidad del Conocimiento, 26-35. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=780/78011201008
Hernandez; Fernandez; Baptista. (2014). Metodologia de la Investigación Sexta Edisión. México D.F: Industria Editorial Mexicana. doi:978-607-15-0291-9
Hung, E. S., Diazgranados, F. I., Cobos, J. V., & Ordóñez, M. P. (2015). Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia. (E. S. Hung, Ed.) Barranquilla - Colombia: Universidad del Norte. doi:ISBN 978-958-741-6329
Castellanos Domínguez, O. F. (2007). Gestión tecnológica: de un enfoque tradicional a la inteligencia. Bogotá D.C., Colombia, Editorial Universidad Nacional de Colombia. 286 p.
Luis Miguel Manene. (09 de septiembre de 2010). CONOCIMIENTO, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN. Obtenido de CONOCIMIENTO, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN.: http://www.luismiguelmanene.com/2010/09/09/el-conocimiento-latecnologia-y-la-innovacion/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fredy Luis Espinoza Barrios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.