Education under the virtual modality and teacher performance in the context of Covid- 19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v14n2a07

Keywords:

Online learning, computer-assisted instruction, distance education, teacher competencies, teacher accountability

Abstract

The purpose of this research was to determine the relationship between education under the modality and the performance of teachers at a public university in Lima, Peru. The study was carried out through a quantitative approach, of a basic type, with a hypothetical deductive method and a descriptive correlational design. A sample of 127 higher education students, who are in intermediate cycles, was considered; The instruments used considered the dimensions: resources, virtual advice, virtual dynamics, competencies to develop (for measuring virtual education), plan and organize, management of the teaching process, and teacher commitment (to collect data for the teacher performance variable). The descriptive results show a regular level in both variables and the general conclusion reveals the existence of a significant correlation between the variables considered (Rho. .987 and Sig. .020).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, P. et al. (2022). Educación virtual vs educación presencial. Ventajas y desventajas para los estudiantes en universidades públicas: Caso UG. Polo del Conocimiento, 7, (7) p. 843-860. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4259

Andrade, I. P. (2022). Revisión sobre el uso de las TIC ́ S en la Ciencia.Revista Latinoamericana de Educación Científica, Crítica y Emancipadora,1(2), 01-18.URL https://revistaladecin.com/index.php/LadECiN/article/view/93/49

Armesto, M., Vallejos R., y Valdivia, E. (2021). Revisión sistemática sobre la educación remota universitaria latinoamericana en pandemia. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 10(4), 63-87. https://doi. org/10.17993/3ctic.2021.104.63-87 Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación. Pearson.

Díaz Suárez, G. I. (2022). Desempeño docente y educación virtual en la institución educativa 10626, Ferreñafe. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/79351

García, L. (2023). Las TIC en educación física a nivel universitario en la coyuntura actual. Polo del Conocimiento, [S.l.], 8(1), 543-566 . https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/5089/12358

Gutierrez, E. & Sánchez, A. (2022). Clima escolar y trabajo colegiado en una modalidad virtual en una institución educativa pública. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 168-182. http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.009

Henríquez, P., López, G., Camacho, N., & Hurtado, S. (2022). Evaluación de la docencia en tiempos de pandemia: opiniones estudiantiles en tres universidades públicas mexicanas. Archivos de análisis de políticas educativas , 30 , (164). https://doi.org/10.14507/epaa.30.7393

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill I.

Huamán, E. L. M., Benites, E. D. F., & Morales, R. A. Q. (2022). Innovación educativa y práctica pedagógica docente en instituciones educativas rurales en el Perú en tiempos de pandemia. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 24(1), 62-78. https://doi.org/10.36390/telos241.05

Lupaca, M. I., Vivar-Bravo, J., Vivar-Bravo, C., Fernandez-Perez, Y., Vicente Huapaya, C. E., Camán Vigo, R., ... & Carbajal, O. J. (2022). Inteligencia emocional y educación virtual en estudiantes de secundaria de la IE 3022 Lima, 2021. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1533-1542. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.432

Mascarell Palau, S. D. (2021). Evolución de la docencia con TIC en el área de la Expresión Plástica y Visual de la Facultad de Magisterio de la Universitat de València, entre 1980 –2010: Convergencias hasta 2020. ARTSEDUCA, (31), 237 -250. https://doi.org/10.6035/artseduca.5973

Montalvo, V. M., Villena , M. P., & Franco, G. K. . (2022). Competencias digitales en docentes del Perú. Alpha Centauri, 3(2), 14–21. https://doi.org/10.47422/ac.v3i2.75

Parra Ocampo, P. J., & MejiaNarro, E. (2022). El impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3).http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000300007&lng=es&tlng=en

Piñón, L. C., Sapién, A. L., Gutiérrez, M. D. C., & Bordas, J. L. (2022). Uso de tecnologías de información y comunicación: desempeño docente universitario en la virtualidad durante tiempos de pandemia. Formación universitaria, 15(5), 15-26. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000500015

Salas Bazalar, M. R., Andrade Díaz, E. M., Pacheco Saavedra, A., & Oblitas Pauccar, R. (2022). Las TIC en la ruralidad de la educación peruana: Una revisión sistemática. Alpha Centauri, 3(3), 18–26. https://doi.org/10.47422/ac.v3i3.85

Ramos, J. F. C., Álvarez, A. Á., & Torrent, C. D. E. (2022). Actitud hacia Integración de TIC en Educación Física durante crisis sanitaria COVID-19: Estudio exploratorio en el contexto chileno. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (46), 43-52.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8542338

Rojas, R. y Cachay, H. (2021). Desempeño docente ante la enseñanza virtual en escenarios pandémicos. https://www.researchgate.net/publication/348703580_La_Continuidad_pedagogica_en_educacion_superior_en_tiempos_de_la_pandemia

Ruíz Rafael, J. L., Albino Espada, J. R., & Medina Sotelo, C. G. (2022). Apertura a la nueva normalidad, replanteando las políticas públicas para la educación básica en el Perú frente al covid-19. Alpha Centauri, 3(4), 49–56. https://doi.org/10.47422/ac.v3i4.135

Santana-Tavera , K. (2022). El Uso de las TICen la Educación. Vida Científica Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 4, 10(19), 5-8. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/view/8388

Silva, O. E. V. (2021). Las TIC y su aplicación en la educación inicial en tiempos de pandemia. Social Innova Sciences, 2(4), 68-79. 2 (4). Social Innova Sciences Revista de Ciencia Sociales. https://doi.org/10.58720/sis.v2i4.71

Toala Vélez, F., & Cevallos Zambrano, D. P. (2022). Uso de las TIC en la educación virtual del bachillerato: Un estudio de caso. Revista EDUCARE -UPEL-IPB -Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(2), 261–286. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1719

Torres Vargas, W. P. ., Jimbo Santana, P. R. ., Agurto Gómez, D. A. ., Rivadeneira Enríquez, M. M. ., & Aponte Gutiérrez, T. L. . (2022). Impacto de la educación virtual en los estudiantes de la modalidad presencial de la carrera de Administración Pública debido a la pandemia de Covid-19.SATHIRI, 17(1), 81–101. https://doi.org/10.32645/13906925.1104

Vaillant, D., Rodríguez-Zidán, E., & Questa-Torterolo, M. (2022). Pandemia y percepciones docentes acerca de la enseñanza remota de emergencia: El caso de Uruguay. Revista Electrónica Educare, 26(1), 64-84.http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.4

Vaca, F. L. J., Guevara, J. E. C., Escudero, I. C. V., & Novillo, J. L. N. (2021). Rol del docente para la educación virtual en tiempos de pandemia: Retos y oportunidades. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(11), 30-45. 10.23857/pc.v6i11.3248

Valdez, E. (2018). La educación virtual y la satisfacción del estudiante en los cursos virtuales del Instituto Nacional Materno Perinatal 2017. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/21504/Valdez_BEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2022-12-30

How to Cite

Escuza Mesías, C. D. ., Chávez Alván, L. M. ., & Alarcón Díaz, M. A. (2022). Education under the virtual modality and teacher performance in the context of Covid- 19. UCV-Scientia, 14(2), 79–88. https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v14n2a07

Issue

Section

Research Articles