The Virtual Platform and student academic performance during the pandemic: A systematic review
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v14n1a6Keywords:
Virtual platform, academic performance, students, Covid19 pandemic, systematic reviewAbstract
The article presented is a systematic review to be able to answer questions such as: What are the reflections on the implementation of virtual platforms during the COVID-19 pandemic? and What role do virtual platforms play in student academic performance?, with the objective: to determine the role of virtual platforms in student academic performance during the pandemic. Material and method: this study is a systematic review of 16 articles that presents a qualitative approach, with a non-experimental, bibliographic methodology. To collect the information, the search process was carried out in two phases for data coding, the PRISMA flow diagram was performed. Conclusions: Virtual platforms must be created according to the student’s needs to facilitate the teaching and learning process with an inclusive approach. 34% of students resist change since the virtual environment is colder, adapting to this new form of learning being slower. 81% of students affirm that there is frequently a bad internet signal, making the teaching and learning process difficult.
References
Cabanillas García, J. L., Veríssimo Catarreira, S. M., & Luengo González, R. (2020). Contrast in the perception of the use of a virtual platform to improve the teaching and learning of mathematics. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 1(38), 33–47. https://doi.org/10.17013/risti.38.33-47
Cáceres, K. F. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 38–44. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.284
Carrizo, D., & Moller, C. (2018). Estructuras metodológicas de revisiones sistemáticas de literatura en Ingeniería de Software : un estudio de mapeo sistemático Methodological structures of systematic literature review in software. Ingeniare, 26(1), 45–54. https://www.scielo.cl/pdf/ingeniare/v26s1/0718-3305-ingeniare-26-00045.pdf
Castrillón, O. D., Sarache, W., & Ruiz-Herrera, S. (2020). Predicción del rendimiento académico por medio de técnicas de inteligencia artificial. Formación Universitaria, 13(1), 93–102. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000100093
Chávez, M., Rivera, V., & Haro, G. (2021). Percepción De La Educación Virtual En Instituciones De Educación Superior 2020 - 2020. Revista de Investigación Enlace Universitario, 20(1), 8–21. https://doi.org/10.33789/enlace.20.1.81
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Virtual education for all: Systematic review. Education in the Knowledge Society, 21, 1–13. https://doi.org/10.14201/eks.20327
Ferrer Serrano, M., Lozano Blasco, R., Latorre Martínez, M. P., & Quilez Robres, A. (2020). E-LEARNING DURANTE LA PANDEMIDA COVID-19 Ferrer-Serrano,. Tecnologías Educativas y Estrategias Didácticas, 1(1), 36–45. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/20345
Flores Ramírez, M. L., Lindao Ramírez, Y. M., & Rojas Valladares, L. (2021). Dificultades en el entorno virtual de los estudiantes. Memorias, 53(9), 28–35. https://fenixfundacion.org/wp-content/uploads/2021/02/REVISTA-EDUCACION-IV-CONGRESO-isbn-ok.pdf#page=166
Galindo, V., De la Torre, C., & Vera, H. (2020). Influencia Del Uso De Un Entorno Virtual En El Rendimiento Académico De Estudiantes De Odontología, Cusco. Situa, 23(1), 27–34. https://doi.org/10.51343/si.v23i1.209
García, S. (2017). Alfabetización Digital. Razón y Palabra, 21(98), 66–81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6334763
Guzzetti Marecos, C. P. (2020). Plataforma virtual : una herramienta didáctica para el Proceso de Virtual platform : a didactic tool for the Teaching-Learning Process. Revista Multidiciplinar Ciencia Latina, 4(2), 860–877. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/122/104
Jácobo Morales, D. (2020). Educación y Pandemia. Educación y Pandemia, 6(3), 35–43. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.416
Laura, K., Clavitea, M., Morales, K., & Aza, P. (2021). Aplicación Quizizz y comprensión de textos en inglés con el contenido de la plataforma educativa “Aprendo en Casa.” Revista Innova Educación, 3(1), 151–159. http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/223
Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1–16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Mora, J., Garófalo, R., & Zapata, S. (2021). Las Tecnologías de la Información y comunicación y el uso de las plataformas virtuales en Ecuador. Revista Clake Education, 2(1), 22. http://www.revistaclakeeducation.com/ojs/index.php/Multidisciplinaria/article/view/69
Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., & Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 11(3), 184–186. https://doi.org/10.4067/s0719-01072018000300184
Olguin Moreno, A., Vargas López, J. M., Rueda Puente, E. O., Rossetti Lopez, S. R., & Vargas Ramirez, J. M. (2018). Aspectos claves para la implementación de una plataforma virtul para cursos en Línea. EPSITEMUS, 24(1), 13–16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7934337
Reimers, F. (2021). Oportunidades educativas y la pandemia de la COVID-19 en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 9–23. https://rieoei.org/RIE/article/view/4557/4177
UNICEF. (23 de Marzo de 2020). COVID-19: Más del 95 por ciento de niños, niñas y adolescentes está fuera de las escuelas en América Latina y el Caribe. Obtenido de Unicef : https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/covid-19-mas-del-95-por-ciento-de-ninos-y-ni%C3%B1as-esta-fuera-de-las-escuelas
Zuña Macancela, E. R., Romero Berrones, W. J., Palma Vidal, J. C., & Baque Soledispa, C. J. (2020). Plataformas virtuales y fomento del aprendizaje colaborativo en estudiantes de Educación Superior. Sinergias Educativas, 5(1), 349–369. https://doi.org/10.37954/se.v5i1.71
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.