The Virtual Platform and student academic performance during the pandemic: A systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v14n1a6

Keywords:

Virtual platform, academic performance, students, Covid19 pandemic, systematic review

Abstract

The article presented is a systematic review to be able to answer questions such as: What are the reflections on the implementation of virtual platforms during the COVID-19 pandemic? and What role do virtual platforms play in student academic performance?, with the objective: to determine the role of virtual platforms in student academic performance during the pandemic. Material and method: this study is a systematic review of 16 articles that presents a qualitative approach, with a non-experimental, bibliographic methodology. To collect the information, the search process was carried out in two phases for data coding, the PRISMA flow diagram was performed. Conclusions: Virtual platforms must be created according to the student’s needs to facilitate the teaching and learning process with an inclusive approach. 34% of students resist change since the virtual environment is colder, adapting to this new form of learning being slower. 81% of students affirm that there is frequently a bad internet signal, making the teaching and learning process difficult.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabanillas García, J. L., Veríssimo Catarreira, S. M., & Luengo González, R. (2020). Contrast in the perception of the use of a virtual platform to improve the teaching and learning of mathematics. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 1(38), 33–47. https://doi.org/10.17013/risti.38.33-47

Cáceres, K. F. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 38–44. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.284

Carrizo, D., & Moller, C. (2018). Estructuras metodológicas de revisiones sistemáticas de literatura en Ingeniería de Software : un estudio de mapeo sistemático Methodological structures of systematic literature review in software. Ingeniare, 26(1), 45–54. https://www.scielo.cl/pdf/ingeniare/v26s1/0718-3305-ingeniare-26-00045.pdf

Castrillón, O. D., Sarache, W., & Ruiz-Herrera, S. (2020). Predicción del rendimiento académico por medio de técnicas de inteligencia artificial. Formación Universitaria, 13(1), 93–102. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000100093

Chávez, M., Rivera, V., & Haro, G. (2021). Percepción De La Educación Virtual En Instituciones De Educación Superior 2020 - 2020. Revista de Investigación Enlace Universitario, 20(1), 8–21. https://doi.org/10.33789/enlace.20.1.81

Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Virtual education for all: Systematic review. Education in the Knowledge Society, 21, 1–13. https://doi.org/10.14201/eks.20327

Ferrer Serrano, M., Lozano Blasco, R., Latorre Martínez, M. P., & Quilez Robres, A. (2020). E-LEARNING DURANTE LA PANDEMIDA COVID-19 Ferrer-Serrano,. Tecnologías Educativas y Estrategias Didácticas, 1(1), 36–45. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/20345

Flores Ramírez, M. L., Lindao Ramírez, Y. M., & Rojas Valladares, L. (2021). Dificultades en el entorno virtual de los estudiantes. Memorias, 53(9), 28–35. https://fenixfundacion.org/wp-content/uploads/2021/02/REVISTA-EDUCACION-IV-CONGRESO-isbn-ok.pdf#page=166

Galindo, V., De la Torre, C., & Vera, H. (2020). Influencia Del Uso De Un Entorno Virtual En El Rendimiento Académico De Estudiantes De Odontología, Cusco. Situa, 23(1), 27–34. https://doi.org/10.51343/si.v23i1.209

García, S. (2017). Alfabetización Digital. Razón y Palabra, 21(98), 66–81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6334763

Guzzetti Marecos, C. P. (2020). Plataforma virtual : una herramienta didáctica para el Proceso de Virtual platform : a didactic tool for the Teaching-Learning Process. Revista Multidiciplinar Ciencia Latina, 4(2), 860–877. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/122/104

Jácobo Morales, D. (2020). Educación y Pandemia. Educación y Pandemia, 6(3), 35–43. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.416

Laura, K., Clavitea, M., Morales, K., & Aza, P. (2021). Aplicación Quizizz y comprensión de textos en inglés con el contenido de la plataforma educativa “Aprendo en Casa.” Revista Innova Educación, 3(1), 151–159. http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/223

Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1–16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Mora, J., Garófalo, R., & Zapata, S. (2021). Las Tecnologías de la Información y comunicación y el uso de las plataformas virtuales en Ecuador. Revista Clake Education, 2(1), 22. http://www.revistaclakeeducation.com/ojs/index.php/Multidisciplinaria/article/view/69

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., & Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 11(3), 184–186. https://doi.org/10.4067/s0719-01072018000300184

Olguin Moreno, A., Vargas López, J. M., Rueda Puente, E. O., Rossetti Lopez, S. R., & Vargas Ramirez, J. M. (2018). Aspectos claves para la implementación de una plataforma virtul para cursos en Línea. EPSITEMUS, 24(1), 13–16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7934337

Reimers, F. (2021). Oportunidades educativas y la pandemia de la COVID-19 en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 9–23. https://rieoei.org/RIE/article/view/4557/4177

UNICEF. (23 de Marzo de 2020). COVID-19: Más del 95 por ciento de niños, niñas y adolescentes está fuera de las escuelas en América Latina y el Caribe. Obtenido de Unicef : https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/covid-19-mas-del-95-por-ciento-de-ninos-y-ni%C3%B1as-esta-fuera-de-las-escuelas

Zuña Macancela, E. R., Romero Berrones, W. J., Palma Vidal, J. C., & Baque Soledispa, C. J. (2020). Plataformas virtuales y fomento del aprendizaje colaborativo en estudiantes de Educación Superior. Sinergias Educativas, 5(1), 349–369. https://doi.org/10.37954/se.v5i1.71

Published

2022-10-15

How to Cite

Horna, L. E. . (2022). The Virtual Platform and student academic performance during the pandemic: A systematic review. UCV-Scientia, 14(1), 44–55. https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v14n1a6

Issue

Section

Review Articles