Model for Knowledge and Innovation Management in Virtual Education Scenarios of Universidad del Quindío
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v13n2a3Keywords:
Información, Gestión del conocimiento, Innovación, E-learning, VirtualAbstract
Knowledge is a topic of interest for those who recognize its impact as intangible asset in organizations, including higher education institutions, which have incorporated information and communication technologies (ICT) in their academic practice, along with the e-learning model to develop their formation and management processes. This work proposes the design of a model of knowledge and innovation management in virtual education scenarios for higher education institutions, starting from the mission axes, such as Extension, teaching and research, where strategies (from doing) and good practices (from being) are evident, which come together in four integrative elements of the model proposed, starting from the construction of knowledge and learnings by implementing processes of socialization, combination, exteriorization, and interiorization proposed by Nonaka and Takeuchi (1995). These processes, undoubtedly, dynamize formation in virtual, remote, and in-person education scenarios. All these elements, dynamic since their conception, are constituted by human capital, structural capital (technology), relational capital (organizational culture), and motivation and innovation (education sector). These elements are presented to consolidate knowledge and innovation management in virtual education scenarios that, day by day, become more important in Universidad del Quindío and global education
References
Acevedo-Correa, Y., Aristizábal-Botero, C., Valencia-Arias, A., & Bran-Piedrahita, L. (2020). Formulación de modelos de gestión
del conocimiento aplicados al contexto de instituciones de educación superior. Información tecnológica, 31(1), 103-112. https://doi.
org/10.4067/S0718-07642020000100103
Avendaño, V., & Flores, M. (2016). Modelos teóricos de gestión del conocimiento: Descriptores, conceptualizaciones y enfoques. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 4(10), 201-227. https://doi.org/10.21933/J.EDSC.2016.10.181
Barbón, O., & Fernández, J. (2018). Rol de la gestión educativa estratégica en la gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la
innovación en la educación superior. Educación Médica, 19(1), 51-55. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001
Beltrán-Ríos, J. A., López-Giraldo, J. A., Gelvez Velásquez, C., Quintero-Benítez, S., & BenítezCardona, V. K. (2019). Gestión del conocimiento: Una estrategia innovadora para el desarrollo de las universidades. Clío América, 13(26), 362-369. https://doi.org/10.21676/23897848.3513
Benitez-Saza, C., Santamaría-Rodríguez, J., & Sotomayor-Tacuri, S. (2020). La Educación Flexible: Estrategia para la configuración de universidades virtuales en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(31), 118-129 https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722020000200118
Bermeo-Giraldo, M. C., Correa, Y. A., Moya, L. P., Arias, M. B., & Arango-Botero, D. (2020). Evolución y tendencias investigativas sobre
estrategias de gestión de conocimiento en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 60, 202-227. https://www.redalyc.org/journal/1942/194263234011/194263234011.pdf
Blanco, N., & Pirela, J. (2016). La complementariedad metodológica: Estrategia de integración de enfoques en la investigación social. Espacios públicos, 18(45), 5, 1-16. https://espaciospublicos.uaemex.mx/article/view/19296/14341
Bueno, E., & Instituto Universitario Euroforum. (1998). Medición del capital intelectual: Modelo Intelect. Intelect Club. https://books.google.com.pe/books?id=Z7kVAQAACAAJ
Carmona, E., & Rodríguez, E. (2017). Buenas prácticas en la educación superior virtual a partir de especificaciones de estándares e-Learning. Sophia, 13(1), 13-26. https://doi.org/doi: http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.345
Castro, J., Castellanos, E., Fonseca, L., & Lugo, J. (2019). Gestión del conocimiento en universidades públicas. Revista Scientific, 4(14),
-204. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.9.182-204
Correa-Díaz, A., Benjumea-Arias, M., & Valencia Arias, A. (2019). La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.1
Cuadrado-Barreto, G. (2020). Gestión del conocimiento en la universidad: Cuestionario para la evaluación institucional. Revista beroamericana de educación superior, 11(30), 201-218. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.596
Durán, R., & Estay-Niculcar, C. (2016). Formación en buenas prácticas docentes para la educación virtual. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 209-232. https://www.redalyc.org/journal/3314/331443195011/html/
Escorcia, J., & Barros, D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión
teórica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(3), 86-97. https://www.redalyc.org/journal/280/28063519013/html/
Ferrero-de-Lucas, E., Cantón-Mayo, I., Menéndez-Fernández, M., Escapa-González, A., & Bernardo-Sánchez, A. (2021). TIC y gestión
del conocimiento en estudiantes de Magisterio e Ingeniería. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 29(66), 57-67.
https://doi.org/10.3916/C66-2021-05
Forni, P., & De Grande, P. (2020). Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Revista mexicana de sociología, 82(1), 159-189. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2020.1.58064
García, J., Shriner, G., Martínez, D., & Caamal, I. (2020). Gestión del conocimiento como determinante de la capacidad de innovación
en instituciones de educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 1-27. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.807
González de Dios, J., & Hijano, F. (2017). Continuum: El poder del aprendizaje virtual y la Web 2.0 en la formación médica en Pediatría. Tres años de experiencia. Educación Médica, 19(4), 241-249. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.02.002
González Gil, E., Aparicio Gómez, O. Y., Ostos Ortiz, O. L., Barajas Frutos, M., Alcaraz Domínguez, S., Rodríguez Illera, J. L., Kaechele Obreque, M., Forés Miravalles, A., Cano García, E., Pons Seguí, L., Olabe Basogain, M. Á., Olabe Basogain, J. C., Basogain Olabe, X., & Quintana Albalat, J. (2020). Innovación educativa y gestión del conocimiento. En Instname: Universidad Santo Tomás. Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/li.lib.2020.00243
Hamid, M., Mahmood, S., & Khalaf, B. (2021). The role of knowledge management strategies in improving the quality of educational service – University of Anbar as a model. Materials Today: Proceedings. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.04.525
Hernández, C., Báez, A., & Carrasco, M. (2020). Gestión universitaria del conocimiento, desarrollo local y redes. Espacio Abierto, 29(4), 314-329. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/35074
Humanante-Ramos, P., Solís-Mazón, M. E., Fernández-Acevedo, J., & Silva-Castillo, J. (2019). Las competencias TIC de los estudiantes que
ingresan en la universidad: Una experiencia en la Facultad de Ciencias de la Salud de una universidad latinoamericana. Educación
Médica, 20(3), 134-139. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.02.002
López, M. V., Hernandez-Rangel, E., Mejía, G. P., & Cerano, J. L. (2019). Factores que facilitan la adopción de tecnología educativa en escuelas de medicina. Educación Médica, 20, 3-9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.006
Martínez, E. (2009). LA GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO A TRAVÉS DEL E-LEARNING. UN ENFOQUE BASADO EN ESCENARIOS.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 15(1), 29-44. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60076-8
Martínez, O., Steffens, E. J., Ojeda, D. C., & Hernández, H. G. (2018). Estrategias Pedagógicas Aplicadas a la Educación con Mediación Virtual para la Generación del Conocimiento Global. Formación universitaria, 11(5), 11-18. https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000500011
Mondragón, E. A. A., & Moreno, H. (2020). Revisión del concepto de buenas prácticas educativas que integran tecnologías digitales en el nivel superior: Enfoques para su detección y documentación. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-23. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/916/1074
Morado, M. F. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje complejos e innovadores: Una experiencia de creación participativa desde
el paradigma emergente. Revista Electrónica Educare, 22(1), 364-380. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.18
Naranjo, S., González, D., & Rodríguez, J. R. (2016). El reto de la gestión del conocimiento en las instituciones de educación superior
colombianas. Folios, 44, 151-164. https://doi.org/10.17227/01234870.44folios151.164
Neroni, J., Meijs, C., Gijselaers, H. J. M., Kirschner, P. A., & de Groot, R. H. M. (2019). Learning strategies and academic performance in distance education. Learning and Individual Differences, 73, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.04.007
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press.
Paredes, J., Calvopiña, D., Velasco, V., & Álvarez, J. (2017). La gestión del conocimiento y su pertinencia de en la educación universitaria.
Revista Científica Hermes, 19, 475-493. https://doi.org/10.21710/rch.v19i0.374
Rodríguez, J., & Artiles, J. (2017). Aprendizajes y Buenas Prácticas para la Gestión de la Institución Superior. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 129-141. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.008
Sánchez-Rodríguez, D., Acosta-Prado, J. C., & Tafur-Mendoza, A. A. (2021). Prácticas de gestión del conocimiento y trabajo en equipo
en instituciones de educación superior: Escalas de medición. Formación universitaria, 14(1), 157-168. https://doi.org/10.4067/S0718-
Theobald, M. (2021). Self-regulated learning training programs enhance university students’ academic performance, self-regulated learning strategies, and motivation: A meta-analysis. Contemporary Educational Psychology, 66, 101976. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2021.101976
Visbal-Cadavid, D., Mendoza-Mendoza, A., & Diaz, S. (2017). Estrategias de aprendizaje en la educación superior. Sophia, 13(2), 70-81. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.461
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Angélica María Ramírez Agudelo, Alejandra Giraldo Gaviria, Alejandra María Parra Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.