Initial Proposal of an Explanatory Model of the Sense of Life in University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v13i1.2818

Keywords:

meaning of life, subjective happiness, life satisfaction, structural model

Abstract

The purpose of this study was to examine an explanatory model of the meaning of life based on subjective happiness and life satisfaction in young university students in Tacna. A non-probabilistic convenience sampling was carried out, recruiting 150 participants between 18 and 34 years of age in the city of Tacna. Three measurement instruments were applied: the Sense of Life test, the Subjective Happiness Scale and the Satisfaction with Life Scale. The results revealed that the model varied according to the estimator used, the most appropriate being the WLSMV, which showed acceptable indexes (X2/gl=0.19; CFI=1.00; TLI=1.02; PFNI=0.79; SRMR=0.03; RMSEA=0.00), making it the most appropriate option. In addition, some values higher than one were observed, possibly attributable to the amount of data used in the analysis. Consequently, it is concluded that both subjective happiness and life satisfaction act as predictors of meaning in life.

References

Arbuckle, J. & Wothke, W. (1999). Amos 4.0 user’s guide. Smallwaters Corporation.

Avellar, T., Veloso, V., Salvino, E. & Melo, L. (2017). La percepción del sentido de la vida en el ciclo vital: una perspectiva temporal. Avances en Psicología Latinoamericana. 2(35). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79951336012

Baghino, D. & Cortelletti, L. (2021). Satisfacción vital y felicidad en primera y segunda ola de la pandemia por covid-19. Anuario de Investigaciones, XXVIII, 339-346. https://www.redalyc.org/journal/3691/369170422051/

Bernardez, J. (2018). Sentido de vida en estudiantes universitarios entre 18 y 20 años, estudiantes de primer ingreso de la carrera de administración de empresas de la Universidad Rafael Landívar, sede la antigua Guatemala. http://biblio3.url.edu.gt/publijrcifuente/TESIS/2018/05/42/Bernardez-Jeannefer.pdf

Blanco, A. & Díaz, D. (2005). El bienestar social: su concepto y medición. Psicotherma, 17(4), 582-589. https://www.redalyc.org/pdf/727/72717407.pdf

Caballero-García, P. & Sánchez, S. (2018). La felicidad en estudiantes universitarios. ¿Existen diferencias según género, edad o elección de estudios? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 1–18. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.336721

Chan Chi, G. (2021). Sentido de vida: una herramienta en la formación de estudiantes universitarios en el sureste de México. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.937

Diener, E. (1996). Subjective well-being in cross-cultural perspective. En H. Grad, A. Blanco & J. Georgas (Eds.), Key issues in Cross-cultural Psychology. Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger B.V.

Diener, E., Inglehart, R., & Tay, L. (2012). Theory and validity of life satisfaction scales. Social Indicators Research. https://doi.org/10.1007/s11205-012-0076

Dinner, E., & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness. Unlocking the mysteries of psychological wealth. Blackwell, Publishing.

García-Alandete, J., Gallego-Pérez, J., & Pérez-Delgado, E. (2012). Sentido de la vida y desesperanza: un estudio empírico. Redalyc.org, 8(2), 447-454. https://www.redalyc.org/pdf/647/64712165013.pdf

García-Viniegras, C., & González, I. (2000). La categoría bienestar psicológico, su relación con otras categorías sociales, Revista Cubana de Medicina Integral, 16 (6), 586-592. http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v16n6/mgi10600.pdf

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.

Huamani, V. & Mendoza, G. (2022). Escala de Felicidad Subjetiva (SHS): adaptación, evidencias psicométricas y datos normativos en adultos de Lima Metropolitana [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional https://hdl.handle.net/20.500.12692/100017

Lai, T., Liu, Y., Tucker, T., Daniel, K., Sane, D., Toone, E., & Greenberg, C. (2008): Identification of chemical inhibitors to human tissue transglutaminase by screening existing drug libraries. Chemistry & biology, 15(9), 969-978. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18804034/

Luna, J. (2020). Propiedades psicométricas del test de sentido de vida (PIL test) en voluntarios sociales del Perú, 2020[Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional https://hdl.handle.net/20.500.12692/70611

Lyubomirsky, S. & Lepper, H. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46, 137-155. https://doi.org/10.1023/A:1006824100041

Noblejas, M. (1994). LOGOTERAPIA, Fundamentos, principios y aplicación. Una experiencia de evaluación del logro interior de sentido [Tesis de postgrado, Universidad Complutense de Madrid]. https://docta.ucm.es/entities/publication/e1902384-7846-4b28-9849-248b2284bcb9

Noblejas, M. (1999). Estructura factorial de los test PIL y LOGOTEST. NOUS. Boletín de logoterapia y análisis existencial. Ed. Tena.

Obiols, M. & Pérez-Escoda, N. (2011) Bienestar emocional, satisfacción en la vida y felicidad. En Álvarez, M y Bisquerra, R. (Coords.) Manual de orientación y Tutoria (Versión electrónica, 3/2011) Wolters Kluwer Educación.

Oliver, A., Galina, L. & Bustos, V. (2018). Validación de la Escala de Satisfacción con la Vida y su relación con las dimensiones del autoconcepto en universitarios peruanos. Persona, 21(2). https://doi.org/10.26439/persona2018.n021.3018

Pardo, A. & Ruiz, M. (2002). SPSS 11: Guía para el análisis de datos. McGraw-Hill.

Paredes, R. (2021). Sentido de vida y felicidad en estudiantes de una Universidad Privada de Chiclayo [Universidad Señor de Sipán]. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/9197/Paredes%20Herrera%20Rosaisela.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pereira, T, (2021). Relación entre satisfacción con la vida, felicidad general y felicidad en el trabajo: un estudio en Colombia y Brasil [Tesis de postgrado, Universidad de la Sabana] Repositorio digital http://hdl.handle.net/10818/50043

Quezada Lucio, N. (2017). Estadística con SPSS 24. Macro.

Romero, F. (2001). Aprendiendo estadística: Volumen I y II. Ozlo.

Rubio, C. (2015). Sentido de la vida, bienestar psicológico y felicidad: relaciones en estudiantes universitarios. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=158962

Salgado, A. y Duque, A. (2018). Satisfacción vital y Felicidad subjetiva en adolescentes Salmantinos. Cauriensia, 13, 209-221. https://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=d2715eb7-

Sánchez, H. (2023). La Felicidad y el sentido de vida, Una Mirada Humanista. Avances En Psicología, 31(2), 1–17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2023.v31n2.2925

Steptoe, A., Deaton, A., & Stone, A. (2015). Subjective wellbeing, health, and ageing. The Lancet, 385(9968), 640–648. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(13)61489-0

Zubieta, E. & Delfino, G. (2010). Satisfacción con la vida, bienestar psicológico y bienestar social en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Anuario de Investigaciones. 1(17), 277-283. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-16862010000100027&script=sci_arttext&tlng=ene

Published

2024-03-27

How to Cite

Quispe Hurtado, C. S., Yanapa Vilca, S. B., Hancco Ninaja, S. L., & Blanco Alave, S. (2024). Initial Proposal of an Explanatory Model of the Sense of Life in University Students. PsiqueMag, 13(1), 57–67. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v13i1.2818

Issue

Section

Research Articles