Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v13i1.2788Keywords:
Text comprehension, Academic performance, motivation, University students, Bibliometric analysisAbstract
The article addresses the complex cognitive task of understanding reading and developing effective study habits, highlighting the influence of the reader's creativity, the intertextual connection and the action of reading as an interpretative process. It highlights the problems in university teaching, with students coming from basic educational levels, which impacts on their academic performance. Factors such as motivation and academic procrastination are mentioned, as well as worrying results in PISA evaluations regarding reading comprehension in Peru. The methodology employed includes the search and analysis of scientific articles on study habits and text comprehension, using Scopus and VOSviewer. The results and discussions reveal the relationship between study habits and academic performance, highlighting the importance of favorable attitudes towards study. In addition, a bibliometric analysis is presented showing the academic production in these topics, with emphasis on Spain. In the conclusions, it is suggested to implement specific strategies to improve the comprehension of critical texts, despite the fact that the evidence on study habits is already considerable. Further studies with more representative samples are recommended to better understand the relationship between study habits and comprehension of critical texts.
References
Acevedo, D.; Torres, J. y Tirado, D. (2015). Análisis de los Hábitos de Estudio y Motivación para el Aprendizaje a Distancia en Alumnos de Ingeniería de Sistemas de la Universidad de Cartagena (Colombia). Revista Formación Universitaria 8 (5). https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062015000500007
Cruz, Y., Flores, K. y Quintanilla, I.(2016). Incidencia de los hábitos de estudio en el proceso enseñanza aprendizaje de los estudiantes del primer año, ciclo II de la licenciatura en ciencias de la educación del departamento de ciencias de la educación, Facultad de Ciencias y Humanidades, Universidad de El Salvador, periodo 2015-2016 (Tesis de Grado). Universidad de El Salvador – Facultad de Ciencias y Humanidades https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/12609/1/TESIS%20LA%20INCIDENCIA%20DE%20LOS%20HABITOS%20DE%20ESTUDIO%20EN%20EL%20PROCESO%20ENSE%C3%91ANZA%20APRENDIZAJE....pdf
García-Serrano, R.; Rosas-Manzano, D.; Erosa-Rosado, E. y Villaseñor-Ponce, M. (2023). Relación entre el rendimiento académico, la motivación y la procrastinación en universitarios. Revista electrónica de Psicología de la FES 13 (Número Especial) 17-18 https://www.zaragoza.unam.mx/wp-content/2022/Publicaciones/revistas/Rev_Elec_Psico/Vol13_No_24/REP13(24).pdf#page=17
González, L. (2019). La comprensión lectora y su importancia para estudiantes de la Universidad Mundo Maya, campus Campeche. Revista GPT 12 (36) 33-45 https://www.redalyc.org/journal/4778/477865646004/html/
Gobierno del Perú (2022). Pisa 2022: el Perú mantiene sus resultados en las competencias de lectura y ciencia. https://www.gob.pe/institucion/minedu/noticias/877904-pisa-2022-el-peru-mantiene-sus-resultados-en-las-competencias-de-lectura-y-ciencia
Ibarra, A. (2023). Factores Que Intervienen En La Formación De Hábitos De Estudio En Estudiantes De La Carrera Licenciatura En Educación Escolar Básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar 7 (3) 3401-3423 https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6415
Magaña, R. y Martínez, M. (2017). Influencia De Los Hábitos De Estudio En El Rendimiento Académico De Los Estudiantes De Segundo Ciclo De Educación Básica Del Complejo Educativo “Prof. Martín Romeo Monterrosa Rodríguez”, Turno Vespertino, En El Año 2016. Tesis para optar al grado de: Licenciada en Ciencias de la Educación en la Especialidad de Lenguaje y Literatura Licenciada en Ciencias de la Educación Especialidad en Idioma Inglés https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/15437/1/Influencia%20de%20los%20habitos%20de%20estudio%20en%20el%20rendimiento%20acad%C3%A9mico%20de%20los%20estudiantes%20de%20Segundo%20Ci.pdf
Martínez, V., Pérez, O., y Torres, I. (1999). Análisis de los hábitos de estudio en una muestra de alumnos universitarios. Don Bosco.
Mondragón Albarrán, C. M., Cardoso Jiménez, D., & Bobadilla Beltrán, S. (2017). Hábitos de estudio y rendimiento académico. Caso estudiantes de la licenciatura en Administración de la Unidad Académica Profesional Tejupilco, 2016. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15) https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498154006024
Oliveira, K. y Santos, A. (2005). Comprensión en lectura y evaluación del aprendizaje en universitarios. Psicología: reflexión y crítica, 18 (1), 118-124.
PISA (2015). Informe nacional de resultados. Ministerio de Educación del Perú. Recuperado de http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2017/04/Libro_PISA.pdf
Santos, A. (l991). Rendimiento en lectura: un estudio diagnóstico de la comprensión y hábitos de lectura entre universitario. Los estudios de Psicología, 8 (1), 6-19.
Soto, R. (2004). Técnicas de estudio. Edic. Palomino.
Tapia, I. (1998). Métodos y técnicas de estudio. Corito.
Li, J. (2024). Desarrollo del lenguaje escrito en español como lengua extranjera en el contexto de estudio autónomo. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (41), 119–136. https://doi.org/10.30827/portalin.vi41.26608
Yang, S., Keller, F. B., y Zheng, L. (2016). Social Network Analysis: Methods and Examples. SAGE Publications. https://books.google.com/books/about/Social_Network_Analysis.html?hl=&id=2ZNlDQAAQBAJ
Valles, A., Facio, S., Quiroz, A., Aleman, L. y Flores, M. y Rosales, M. (2018). Actitud, hábitos de estudio y rendimiento académico: Abordaje desde la teoría de la acción razonada. Enfermería universitaria 15 (4) https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.4.533
Wasserman, S., y Faust, K. (1994). Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University Press.
Wallis, A (2007). Beginner’s Guide to Graph Theory. Birkhäuser Boston, 2007 [Online]. Disponible en: http://link.springer. com/10.1007/978-0-8176-4580-9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cronwell Jhonatan Alarcón La Rosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.