Metric evidences of the Rosenberg Self-Esteem Scale in higher education students in the city of Tacna
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2748Keywords:
Rosenberg Self-Esteem Scale, Students, Exploratory Analysis, Confirmatory Analysis, Bifactor, Analysis pallelAbstract
The present research work aims to determine the psychometric properties of the Rosenberg self-esteem scale; It is instrumental, involving a sample with 115 higher education students from Tacna between 18 to 55 years old. Item analysis, exploratory analysis, confirmatory analysis, bifactor, parallel analysis, reliability were performed and percentiles were determined. The results indicate that items 6 and 8 are not adequate for the negative dimension and this same dimension is not adequate according to the total variance explained; In the confirmatory analysis, the GFI adjustment index was not optimal, the parallel analysis using the least squares method recommends two dimensions and explains 59% of the explained variance, it was analyzed according to the adjustment indices for a bifactor that cannot be a one-dimensional scale.
References
Ato, M., Lopez, J.J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059.
Bueno-Pacheco, A., Lima-Castro, S., Arias-Medina, P., Peña-Contreras, E., Aguilar-Sizer, M., Cabrera-Velez, M. (2020). Estructura Factorial, Invarianza y Propiedades Psicométricas de la Escala de Autoestima de Rosenberg en el contexto Ecuatoriano. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Avaliação Psicológica.RIDEP, 56(3), 87-100.
Ceballos-Ospino, G., Paba-Barbosa, C.,Oviedo, H., Herazo, E., Campo-Arias, A. (2017). Validez y dimensionalidad de la escala de autoestima de Rosenberg en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico, 15(2), 29-29.
Chilca, A. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(1), 71-127.
Detrinidad, E. (2016). Análisis Factorial Exploratorio y Confirmatorio aplicado al modelo de secularización propuesto por Inglehart-Norris. Periodo 2010-2014 (Estudio de caso España, Estados Unidos, Alemania, Holanda) WSV. [Tesis de Maestría] Universidad De Granada).
Escobedo, M., Hernandez, A., Estebane, V., Martinez, G. (2015). Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16-22.
Gonzales-Rivera, J., Pagan-Torres, O. (2017). Validación y análisis de la dimensionalidad de la Escala de Autoestima de Rosenberg en mujeres puertorriqueñas: ¿unifactorial o bifactorial? Apuntes de Psicología, 35(3), 169-177.
Kline, P. (2015). Principles and practice of structural equation modelling. (2nd Edition ed.).The Guilford Press.
Montero, I. y Leon, O.G. (2007). A guide for naming research studies in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
Montoya, O. (Mayo/julio, 2007). Aplicación del análisis factorial a la investigación de mercados. Caso de estudio. Scientia et Technica. 13(35), 281-286.
Palella, S. y Martins, F. (2003). Metodología de la Investigación cuantitativa. Fedupel.
Panesso, K., Arango, M. (2017). La autoestima, proceso humano. Revista electrónica Psyconex. Psicología, psicoanálisis y conexiones, 9(14), 71-80.
Perez, E. y Medrano, L. (2010). Análisis Factorial Exploratorio: Bases Conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento. 2(1). 58-66.
Rosario, F., Manrique, C., Estrada, E., Misare, M., Grajeda, A., Pomahuacre, J. (2020). Propiedades psicométricas: Escala de asertividad en escolares peruanos. Revista de Investigación en Psicología, 23(1), 159-178.
Rosenberg, M. (1965). La sociedad y la imagen de sí mismo adolescente. Nj:Princeton University Press.
Ruiz Bolivar, C. (2002). Instrumentos de investigación educativa. Fedeupel.
Timmerman, M. E., & Lorenzo-Seva, U. (2011). Dimensionality assessment of ordered polytomous items with parallel analysis. Psychological Methods, 16(2), 209–220.
Ventura-Leon, J., Caycho-Rodriguez, T., Barboza-Palomino, M. (2018). Evidencias Psicométricas de la Escala de Autoestima de Rosenberg en Adolescentes Limeños. Revista Interamericana de Psicología/Interamericana, 51(1), 44-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.