Family Communication Scale (FCS)
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2640Keywords:
Family communication, Peruvian university students, Family system, Psychometric evidenceAbstract
One of the most important systems in society is the family, and with it the communication that arises between members. For this reason, the psychometric evidence of the Family Communication Scale (FCS) was analyzed. The sample was of 210 Peruvian university students, 46.19% were from public universities and 53.81% were from private universities. The sample was made up of 44.29% men and 55.71% women, with participants from the Costa region(85.25%), Sierra (11.44%) and Selva (3.31%). The reagents indicated appropriate adjustment indexes. In addition, confirmatory factor analysis (CFA) showed the validity of the internal structure and the unidimensionality of the scale, providing the following results: X2= 79,370, gl =35, X2/gl = 2.26, IFC = .945, TLI = .929, RMSEA = .078, SRMR = .046. In turn, the FCS scale has a positive correlation with the family functioning scale and need for social approval; however, it has an inverse relationship with the filio-parental violence scale. On the other hand, the reliability was of α .939 and ω of .94, thus representing the validity of the instrument. Finally, invariance was presented, taking into account gender and university management, resulting in participants understanding and responding similarly to the questionnaire.
References
Acevedo, L. y Vidal, E. (2019). La familia, la comunicación humana y el enfoque sistémico en su relación con la esquizofrenia. Medisan, 23(1), 131-154. https://www.medigraphic.com/pdfs/medisan/mds-2019/mds191m.pdf
Alarcón, R. (2008). Métodos y Diseños de Investigación del Comportamiento. Universidad Ricardo Palma.
Aragón, L. (2004). Fundamentos Psicométricos en la Evaluación Psicológica. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 7(4), 23-43. https://filadd.com/doc/aragon-b-l-e-2004-fundamentos-en-evaluacion
Argibay, J. (2006). Técnicas psicométricas. Cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y procesos cognitivos, 8, 15-33. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339630247002.pdf
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association. https//doi.org/10.1037/0000165-000.
Barnes, H. L., & Olson, D. H. (1982). Parent-Adolescent Communication Scale. In D. H. Olson, H. McCubbin, H. Barnes, M. Larsen, M. Muxen & Wilson, W. (Eds.). Family inventories: Inventories used in a national survey of families across de family life cycle. University of Minnesota. http://copolad.eu/image/banco-de-instrumentos/ficha/103
Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Press. https://www.guilford.com/books/Confirmatory-Factor-Analysis-for-Applied-Research/Timothy-Brown/9781462515363
Byrne, B. (2008). Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: A walk through the process. Psicothema, 20(4), 872-882. http://www.psicothema.com/pdf/3569.pdf
Caycho, T. (2017). Importancia del análisis de invarianza factorial en estudios comparativos en ciencias de la salud. Educación Médica, 31(2), 1-3. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v31n2/ems04217.pdf
Cánovas, P. y Garrido, V. (2010). La violencia filio-parental: una aproximación a sus claves. [Tesis doctoral, Universidad de valencia].
Castilla, H., Caycho, T., Shimabukuro, M., & Valdivia, A. (2014). Percepción del funcionamiento familiar: Análisis psicométrico de la Escala APGAR-familiar en adolescentes de Lima. Propósitos y Representaciones, 2(1), 49-63. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.53
Celina, H. y Campos, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. https://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf
Cohen, R. y Swerdlik, M. (2007). Pruebas y Evaluación Psicológicas. Mc Graw Hill. https://libreria.tirant.com/es/libro/pruebas-y-evaluacion-psicologicas-9789701029367
Copez-Lonzoy, A., Villarreal-Zegarra, D. y Paz-Jesús, A. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Comunicación Familiar en estudiantes universitarios. Revista Costarricense de Psicología, 35(1), 31-46. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132016000100037&lang=es
Cracco, C y Costa-Ball. (2019). Propiedades Psicométricas de la Escala de Comunicación Familiar. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 2(51), 77-86. https://doi.org10.21865/RIDEP51.2.06
Cronbach, L. (1951). Coeficiente alfa y la estructura interna de las pruebas. Psychometrika, 16 (3), 297-334. https://doi.org/10.1007/BF02310555
Cheung, G. & Rensvold, R. (2002).Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary
Journal, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
Dominguez-Lara, S. (2016). Comparación del concepto entre grupos, ¿sesgo o diferencias?: comentarios a Castillo et al. Revista Chilena de pediatría, 87(5), 436-438. http://dx.doi.org/10.1016/j.rchipe.2016.03.003
Domínguez, A. & Van de Vijver, F. (2014). An indigenous social desirability scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47(3), 199-214. http://dx.doi.org/10.1177/0748175614522267
Fitzpatrick, A. (1983). The meaning of content validity. Applied Psychologyical Measurement, 7(1), 3-13. https://doi.org/10.1177/014662168300700102
Ferrando, P. y Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31 (1), 18-33. https://www.redalyc.org/pdf/778/77812441003.pdf
Ferrero, A., De Andrea, N. y Lucero, F. (2019). La importancia del consentimiento informado y el asentimiento en psicología. Universidad nacional de Cordoba, 4 (2), 31-40. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/25186/28748
Fernandez-Villa, Antonio, J., Garcia-Martin, M., Llorca, J., Delgado-Rodríguez, M. & Vicente, M. (2015). Validation and psychometric analysis of the Internet Addiction Test in Spanish among college students. BMC Public Health. https://doi.org/10.1186/s12889-015-2281-5
Gámez-Guadix, M., Straus, M., Carrobles, J., Muñoz-Rivas, M., y Almendros, C. (2010). Corporal punishment and long-term behavior problems: The moderating role of positive parenting and psychological aggression. Psicothema, 22(4), 529-536. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21044474/
George, D. & Mailery, M. (2001). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Editorial: La Sierra University. https://wps.ablongman.com/wps/media/objects/385/394732/george4answers.pdf
Gerbing, D. & Anderson, J. (1988). An update paradigm for scale development incorporating unidimentionality and its assessment. Journal of Marketing Research, 25(2), 186-192. https://doi.org/10.2307/3172650
Giménez, M. (2018). La necesidad de aprobación: Cuando la opinión de los demás impera en ti. Área humana. https://www.areahumana.es/necesidad-de-aprobacion/
Gobierno del Perú. (9 de septiembre del 2018). Ministerio de la Mujer demanda más igualdad y cero violencia en las familias. https://www.gob.pe/institucion/mimp/noticias/18783-ministerio-de-la-mujer-demanda-mas-igualdad-y-cero-violencia-en-las-familias
Hair, J. Anderson, E., Tatham, L., & Grablowsky, J. (1979). Multivariate data analysis. Pipe Books.
Hernández, J., et al (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. Revista Avft, 587-595. https://www.researchgate.net/publication/331894799_Sobre_el_uso_adecuado_del_coeficiente_de_correlacion_de_Pearson_definicion_propiedades_y_suposiciones
Hu, L. & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. doi: http://dx.doi.org/10.1080/10705519909540118
Iacobucci, D. (2010). Structural equations modeling: Fit indices, sample size, and advanced topics. Journal of Consumer Psychology, 20(1), 90-98. http://dx.doi.org/10.1016/j.jcps.2009.09.003
INEG. (2014). Encuesta Nacional sobre Uso del Tiempo (ENUT). [Archivo Excel]. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. https://www.inegi.org.mx/programas/enut/2014/default.html#Tabulados
Kline, P. (1999). The Handbook of Psychological Testing. Taylor & Francis Ltd. https://www.taylorfrancis.com/books/9781315812274.
Kline, R. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1049731509336986.
Kline, R. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press. http://repositorii.urindo.ac.id/repository2/files/original/b82f02562dfda5b0847b54046b85128bd7a5836a.pdf
Lira, Y., Vela, H. y Vela, H. (2015). La trascendencia de la aprobación como necesidad emocional y su impacto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista iberoamericana de educación, 68 (2), 49-62. https://rieoei.org/historico/deloslectores/6888.pdf
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales psicología, 30(3), 1151-1169. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
MacCallum, R., Browne, M., & Sugawara, H. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130–149. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.2.130
Manzano, A. (2017). Introducción a los modelos de ecuaciones estructurales. Metodología de investigación en ecuaciones estructurales, 7(25), 67-72. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.11.002
Martínez, R. (2005). Psicometría: Teoría de los test psicológicos y educativos. Síntesis. https://www.sintesis.com/metodolog%C3%ADa%20de%20las%20ciencias%20del%20comportamiento-166/psicometr%C3%ADa%3A%20teor%C3%ADa%20de%20los%20tests%20psicol%C3%B3gicos%20y%20educativos-libro-1283.html
Meneses, J., Barrios, M., Bonillo, A., Cosculluela, A., Lozano, L. M., Turbany, J., & Valero, S. (2013). Psicometría. Editorial UOC. https://www.researchgate.net/publication/293121344_Psicometria.
Morata-Ramírez, M., Holgado-Tello, F., Barbero-García, I y Mendez, G. (2015). Análisis factorial confirmatorio. Recomendaciones sobre mínimos cuadrados no ponderados en función del error tipo l de Ji-cuadrado y RMSEA. Acción psicológica, 12 (1), 79-90. http://dx.doi.org/10.5944/ap.12.1.14362
McDonald, R. (1999). Test theory: A unified treatment. Lawrence Erlbaum Associates. https://lib.ugent.be/catalog/rug01:000538645
Olson, D. (2000). Circumplex Model of Marital and Family Sytems. Family Therapy Magazine. https://www.researchgate.net/publication/227624611_Circumplex_Model_of_Marital_and_Family_Sytems
Olson, D., Sprenkle, D., & Russell, C. (1979). Circumplex Model of Marital and Family System: I. Cohesion and adaptability dimensions, family types, and clinical applications. Family Process, 18(1), 3-28. http://dx.doi.org/10.1111/j.1545-5300.1979.00003.x
Ortiz, M. y Tandazo, D. (2016). Comunicación familiar y autoestima en la adolescencia. [Tesis de Licenciatura, Universidad académica de ciencias sociales]. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/8037/1/T-1883_TANDAZO%20TANDAZO%20DANNY%20GABRIEL.pdf
Otzen, T. y Mantareola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol, 35(1). https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
Pinedo-Lozano, P. (2015). La honestidad en la investigación científica. Acta médica peruana, 32(4), 193-194. http://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v32n4/a01v32n4.pdf
Ramón, J., Aragón, J., Ruiz, L., Benito, O. y Rubio, M. (2012). Teoría del reconocimiento: aportaciones a la psicoterapia. Revista asociación española de Neuropsiquiatría, 33(117), 67-79. http://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352013000100005
Rayo, A. (2014). Influencia del uso de las redes sociales en las relaciones familiares de jóvenes de 18 y 24 años que presentan adicción a las mismas. [Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/42/Rayo-Alejandra.pdf
Rodríguez, H., et al. (2018). Satisfacción familiar, comunicación e inteligencia emocional. Internacional Journal of Developmental and Educación Psychology, 1(1). https://www.redalyc.org/jatsRepo/3498/349855553013/349855553013.pdf
Rodríguez, W. (2000). El fraude en los ensayos clínicos en humanos. Revista Médica Hered, 11(4), 144-153. http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v11n4/v11n4ce3.pdf
Ruiz, M., Pardo, A. & San Martín, R. (2010). Modelos de Ecuaciones Estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1794.pdf
Sang, I. (29 de Septiembre del 2020). Visión socio cultural de la familia en cada continente. Consolata. https://www.consolata.org/new/index.php/mission/missioneoggiarchi/15556-vision-socio-cultural-de-la-familia-en-cada-continente
Sanca, A. (2015). Propiedades psicométricas de la escala de características de una iglesia saludable (C.I.S). [Tesis de Magister, Universidad Peruana Unión, Perú]. https://1library.co/document/y6ew2o4z-propiedades-psicometricas-escala-caracteristicas-iglesia-saludable-c-i.html#pdf-content
Sanz, M., Iraurgi, I., & Martínez-Pampliega, A. (2002). Funcionamiento familiar y severidad de los problemas asociados a la adicción a drogas en personas que solicitan tratamiento. Adicciones, 16(3), 185-195 https://pdfs.semanticscholar.org/c7c3/ea569913ae06d3bdf89a8a90efaa32d61e90.pdf
Schmidt, V., Barreyro, J. y Maglio, A. (2010). Escala de evaluación del funcionamiento familiar FACES III: ¿Modelo de dos o tres factores? Escritos de Psicología (Internet), 3(2), 30-36. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092010000100004
Smith, K., Freeman, P., & Zabriskie, R. (2009). An examination of family communication within. Family Relations, 79-90. https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2008.00536.x
Smilkstein G. (1978). The Family APGAR: A proposal for family function test and its use by physicians. J Fam Pract, 6(6), 1231-1239. https://mdedge-files-live.s3.us-east-2.amazonaws.com/files/s3fs-public/jfp-archived-issues/1978-volume_6-7/JFP_1978-06_v6_i6_the-family-apgar-a-proposal-for-a-family.pdf
Tapia, M. (2008). La comunicación familiar: Definición, teorías y esquemas. [Archivo PDF]. https://www.academia.edu/21236962/La_Comunicaci%C3%B3n_Familiar_Definici%C3%B3n_Teor%C3%ADas_y_Esquemas
Ventura-León, J., Caycho-Rodriguez, T. y Dominguez-Lara, S. (2019). Invarianza factorial según sexo de la Basic Empathy Scale abreviada en adolescentes peruanos. Psykhe, 28(2), 1-11. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.28.2.1418
Velilla, C. (2014). La violencia filio-parental desde la perspectiva ecológica: nivel individual y familiar. [Tesis de master, Universidad Zaragoza]. http://invenio2.unizar.es/record/15163/files/TAZ-TFM-2014-345.pdf
Viladrich, C., Angulo-Brunet, A. y Doval, E. Un viaje alrededor de alfa y omega para estimar la fiabilidad de consistencia interna. Anales de psicología, 33(3), 755-782. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.268401
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.