ACRA learning strategies scale
psychometric adaptation in Peruvian university students
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2741Keywords:
Learning strategies, Adaptation, University studentsAbstract
This study had as purpose of this is to adapt the Scale of Learning Strategies (ACRA) by Roman and Gallego (1994) for Private University students in San Juan de Lurigancho. A non-experimental design with a cross-sectional and psychometric test was used. Four hundred selected students took part of the probability sample, considering that the sample size was calculated on 95% of confidential interval and were distributed proportionally according to the academic and professional schools. Regarding the procedures, items analysis was carried out, so it could be subjected by five expert judges, who verified the validity of the test content. Therefore, the main compounds analysis were carried out, where KMO showed values from 0.86 to 0.91 and Barlett’s test of spherecity was minus 0.05 which allowed to verify the inner consistency through the Cronbach’s alpha measure and the Spearman-Brown formula, having values for each sub-scale, acquisition, codification, recovery of information and procedure support, from 0.71 to 0.92. In conclusion, there is enough evidence of validity and confidence of the instrument for its use. Additionally, percentile ranks were made and will be useful to identify the predominant learning strategies of the population survey and the following research that allows a better understanding of this variable.
References
Abad , F., Garrido , J., Olea, J., y Ponsoda , V. (2004). Introducción a la Psicometría. Universida Autónoma de Madrid.
Aiken, L. (1996). Test psicológicos y evaluación (Assessment and Psychological Tests). Prentice Hall.
Alarcón, R. (2013). Métodos y diseños de investigación del comportamiento (págs. 22-223). Editorial Universitaria.
Ausubel, D. (1973). Some psychological aspects of the structure of knowledge. (M. Lores, & R. Orayen, Trads.) Rand Macnally.
Bahamón, M., Vianchá, M., Alarcón, L., y Bohórquez, C. (2013). Estilos y estrategias de aprendizaje relacionados con el logro académico en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico, 11(1), 115-129.
Barturén, M. (2012). Estrategias de aprendizaje y comprensión lectora en alumnos de quinto año de secundaria de una Institución Educativa del Callao. Perú.
Bernal, C. (2006). Metodología de la Investigación. Pearson Educación.
Caycho, T. (2011). Efectos de un programa para el desarrollo de estrategias de aprendizaje en docentes de centros educativos ubicados en zonas empobrecidas de Lima Metropolitana. Revista Psicología, 69-81.
Cuevas, R., y Rodríguez, L. (2013). Psicología del Aprendizaje. Editorial San Marcos E.I.R.L.
De la Cruz, A. (Marzo de 2014). Estrategias de aprendizaje que utilizan las educandas de cuarto magisterio preprimaria, de una institución privada y su relación con el rendimiento académico. Guatemala de la Asunción, Guatemala.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). INTERAMERICANA EDITORES S.A.
Juárez, C., Rodríguez, G., y Luna, E. (2012). El cuestionario de estilos de aprendizaje chaea y la escala de estrategias de aprendizaje ACRA como herramienta potencial para la tutoría académica. Revista, 10(10), 1-28.
Loret de Mola, J. (Octubre de 2011). Estilos y estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de la universidad peruana “Los andes” de Huancayo – Perù. Revista Estilos de Aprendizaje, 8(8), 1-40.
Marugán, M., Carbonero, M., León, B., y Galán, M. (2013). Análisis del uso de estrategias de recuperación de la información por alumnos con alta capacidad intelectual (9-14 años) en función del género, edad, nivel educativo y creatividad. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 185-198., de http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.147361
Meneses , J. (2013). La Psicometría en el contexto de la psicología. En J. Meneses, M. Barrios, A. Bonillo, A. Cosculluela, L. Lozano, J. Turbany, & S. Valero, Psicometría (págs. 25-36). Editorial UOC.
Meza, A., y Lazarte, C. (2007). Manual de Estrategias para el aprendizaje óptimo y eficaz (Primera Edición ed.). Editorial Universitaria.
Ministerio de Educaciíon del Perú. (2013). PISA 2012: Primeros Resultados, Informe nacional del Perú. Lima: Ministerio de Educación del Perú.
Muñiz, J. (2003). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide.
Ortega, D. (Febrero de 2010). Estilos y estrategias de aprendizaje en las ingenierías de la universidad Autónoma Chapingo
Papalia, D., & Wendkos, S. (2009). Psicología. Interamericana Editores.
Pozo, J. (2010). Teorías de la reestruturación. En J. Pozo, Teorías cognitivas del aprendizaje (págs. 178-180). Ediciones Morata.
Quispilaya, J. R. (2010). Estrategias de aprendizaje acra y rendimiento académico en geometría plana en los estudiantes de nivel secundaria en una I. E. de Ventanilla. Lima, Lima, Perú.
Real Academia española. (2015). Diccionario de la lengua española. http://lema.rae.es/drae/?val=aprendizaje
Real Academia Española. (2015). Diccionario de la lengua española. http://lema.rae.es/drae/?val=estrategia
Román, J., y Gallego, S. (1994). Escala de Estrategias de Aprendizaje. TEA Ediciones.
Rossi, L., Neer, R., Lopetegui, S., & Doná, S. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico según género en estudiantes universitarios. Revista de Psicología (11), 199-211.
Schunk, D. (2012). Teorías del Aprendizaje: Una perspectiva educativa. Pearson Educación.
Sepúlveda, M., et al (Abril de 2011). Diferencias de género en el rendimiento académico y en el perfil de estilos y de estrategias de aprendizaje en estudiantes de química y farmacia de la universidad de Concepción. Revista Estilos de Aprendizaje, 7(7), 1-19.
Valderrama, S., y León, L. (2009). Técnicas e instrumentos para la obtención de datos en la investigación científica (págs. 25-29). Editorial San Marcos.
Woolfolk, A. (2010). Psicología Educativa. Pearson Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.