Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2737

Keywords:

Didactic transposition, Operationality, Rational number, Academic performance

Abstract

The main objective of this article is to explain the positive influence of a new and innovative teaching methodology, applied to the mathematical operation of Rational Numbers (RN) of students; called Didactic Transposition (DT). The research was developed under the hypothetical-deductive design, whose sample was made up of a group of students from science majors at a private university. For this purpose, 2 measuring instruments were used, one the Check Sheet, and the other the Entry and Exit Knowledge Tests. It was concluded that the Didactic Transposition in question has a positive influence on the academic performance of students.

References

Castaño, N.A. (2014). Dificultades en la enseñanza de las operaciones con números racionales en la educación secundaria. [tesis de maestría, Universidad Autónoma de Manizales]. http://repositorio.autonoma.edu.co/jspui/bitstream/11182/234/1/Dificultad_ense%C3%B1an_operacion_n%C3%BAmero_racional_educa_secundaria.pdf

Chevallard, Y. (2000). La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

D’Amore, B. y Fandiño Pinilla, M. (2017). La didáctica de la didáctica de la matemática: experiencias personales e indicaciones críticas de algunas discusiones e investigaciones. En B. D’Amore, L. Radford, & Énfasis (Ed.), Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos (1) pp. 43 - 64. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. file:///C:/Users/Adan/Downloads/Ensenanza_y_aprendizaje_de_las_matematic.pdf

Doroteo, F. P., y Sarmiento, E. A. (2015). Análisis de la actividad docente: El estudio de los triángulos en el 4° grado de secundaria de la I.E. N° 2074 Virgen Peregrina del Rosario, UGEL N° 02 San Martín de Porres.

https://docplayer.es/72170913-Universidad-nacional-de-educacion-enrique-guzman-y-valle-alma-mater-del-magisterio-nacional-facultad-de-ciencias-departamento-academico-de-matematica.html

Fandiño, M. P. (2009). Las fracciones. Aspectos conceptuales y didácticos. Bogotá Colombia: Magisterio.

Franco, C. R. y Sánchez, E. Q. (2015). Diseño de material didáctico para el fortalecimiento del pensamiento matemático en la enseñanza de la educación básica y media. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/5382

Gárate, I. C. (2002). Sistema de los números racionales. En UNMSM, Centro Preuniversitario. pp. 63-76. Lima Perú: Centro de Producción Editorial UNMSM.

Hernández, R. S., Fernández, C. C., y Baptista, M. L. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill / Interamericana Editores.

Mateo, J. (2005). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Madrid: Horsori.

Oviedo, Lina y Kanashiro, Ana (2012). Los registros semióticos de representación en matemática. Revista Aula Universitaria 13 | año 2012 | Págs. 29 a 36. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/download/4112/6207/

Pérez, J. y Gardey, A. (2008). Concepto de evaluación. Definición de. https://definicion.de/evaluacion/

Pérez, Y. y Ramírez, R. (2011). Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Fundamentos teóricos y metodológicos Revista de Investigación, vol. 35, núm. 73, mayo-agosto, 2011, pp. 169-194. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140388008.pdf

Requena, F. (1998). Género, redes de amistad y rendimiento académico. Papers. Revista de Sociología, 56, 233-242. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.1952

Saavedra, C. y Salcedo, L. (2015). Rendimiento académico en función del estilo de aprender en estudiantes universitarios. Miradas, 1(13), 55-67. doi: http://dx.doi.org/10.22517/25393812.12121

Published

2020-12-30

How to Cite

Saucedo García, M. L. (2020). Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers. PsiqueMag, 9(2), 1–7. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2737

Issue

Section

Research Articles