Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2737Keywords:
Didactic transposition, Operationality, Rational number, Academic performanceAbstract
The main objective of this article is to explain the positive influence of a new and innovative teaching methodology, applied to the mathematical operation of Rational Numbers (RN) of students; called Didactic Transposition (DT). The research was developed under the hypothetical-deductive design, whose sample was made up of a group of students from science majors at a private university. For this purpose, 2 measuring instruments were used, one the Check Sheet, and the other the Entry and Exit Knowledge Tests. It was concluded that the Didactic Transposition in question has a positive influence on the academic performance of students.
References
Castaño, N.A. (2014). Dificultades en la enseñanza de las operaciones con números racionales en la educación secundaria. [tesis de maestría, Universidad Autónoma de Manizales]. http://repositorio.autonoma.edu.co/jspui/bitstream/11182/234/1/Dificultad_ense%C3%B1an_operacion_n%C3%BAmero_racional_educa_secundaria.pdf
Chevallard, Y. (2000). La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
D’Amore, B. y Fandiño Pinilla, M. (2017). La didáctica de la didáctica de la matemática: experiencias personales e indicaciones críticas de algunas discusiones e investigaciones. En B. D’Amore, L. Radford, & Énfasis (Ed.), Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos (1) pp. 43 - 64. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. file:///C:/Users/Adan/Downloads/Ensenanza_y_aprendizaje_de_las_matematic.pdf
Doroteo, F. P., y Sarmiento, E. A. (2015). Análisis de la actividad docente: El estudio de los triángulos en el 4° grado de secundaria de la I.E. N° 2074 Virgen Peregrina del Rosario, UGEL N° 02 San Martín de Porres.
Fandiño, M. P. (2009). Las fracciones. Aspectos conceptuales y didácticos. Bogotá Colombia: Magisterio.
Franco, C. R. y Sánchez, E. Q. (2015). Diseño de material didáctico para el fortalecimiento del pensamiento matemático en la enseñanza de la educación básica y media. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/5382
Gárate, I. C. (2002). Sistema de los números racionales. En UNMSM, Centro Preuniversitario. pp. 63-76. Lima Perú: Centro de Producción Editorial UNMSM.
Hernández, R. S., Fernández, C. C., y Baptista, M. L. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill / Interamericana Editores.
Mateo, J. (2005). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Madrid: Horsori.
Oviedo, Lina y Kanashiro, Ana (2012). Los registros semióticos de representación en matemática. Revista Aula Universitaria 13 | año 2012 | Págs. 29 a 36. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/download/4112/6207/
Pérez, J. y Gardey, A. (2008). Concepto de evaluación. Definición de. https://definicion.de/evaluacion/
Pérez, Y. y Ramírez, R. (2011). Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Fundamentos teóricos y metodológicos Revista de Investigación, vol. 35, núm. 73, mayo-agosto, 2011, pp. 169-194. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140388008.pdf
Requena, F. (1998). Género, redes de amistad y rendimiento académico. Papers. Revista de Sociología, 56, 233-242. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.1952
Saavedra, C. y Salcedo, L. (2015). Rendimiento académico en función del estilo de aprender en estudiantes universitarios. Miradas, 1(13), 55-67. doi: http://dx.doi.org/10.22517/25393812.12121
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.