Digital skills and the development of the research project in postgraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2113

Keywords:

Digital skills, research project development, communication, problem solving

Abstract

The accelerated advance of technology requires that for better management, digital skills must be mastered, which allow better access to information found in networks or online. It was formulated as a study objective to determine the relationship between digital skills and the development of the research project in postgraduate students. The methodology was a quantitative approach with a correlational design, which was applied to a sample of 100 postgraduate students from the Universidad Nacional Mayor de San Marcos, to whom a questionnaire and rubric were applied to measure their levels of achievement. The results allowed us to find a correlation of 0.591 between the variables. It was concluded that there is a relationship between digital skills and the development of the research project in postgraduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altair, M. (2012). La elaboración del proyecto de investigación: guía para la presentación de proyectos. Instituto de Ciencia Política. Universidad de la República.

Burgos, L. F. (2020). ¿Por qué es importante desarrollar competencias digitales en los niños? . Palabra Maestra.

Calvani, A., Cartelli, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2008). Models and Instruments for assessing Digital Competence at School. Journal of E-Learning and Knowledge Society. GIUNTI, 183-193. http://www.je-lks.org/ojs/index.php/Je-LKS_EN/article/view/288

Caro, G., Gómez, M., y García, N. (2016). Factores que influencian el desarrollo de competencias digitales en alumnos de Contaduría Pública. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 26-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5808800

Carrión, R. V. (2021). Frecuencia de uso de las TIC y evaluación del perfil de competencias digitales en estudiantes del décimo ciclo 2019-II de la E. P. de Educación de la UNMSM (Tesis magistral). Lima: UNMSM.

CNE. (2019). Proyecto Educativo Nacional al 2036. In Todos somos educadores (Issue 44).

Minedu. (2020). Política Nacional de Educaión Superior y Técnico Productiva.

CNE. (2019). Proyecto Educativo Nacional al 2036. In Todos somos educadores (Issue 44).

Minedu. (2020). Política Nacional de Educaión Superior y Técnico Productiva.

Contreras, C. R. (2019). Investigación de las competencias digitales y uso de tecnologías en la práctica del profesor universitario. Octaedro

Grados, S. (2018). Problemática de la Problemática de la universitaria en el Perú. MINEDU

Hernández S., Fernández C., y Baptista L. (2016). Metodología de la investigación (Quinta ed.). Mac Hill

Llantoy, J. y Yauricasa, E. (2020). Uso de las TIC y competencias digitales en los docentes de la Institución Educativa “Manuel Prado” de Matara en Ayacucho - 2019. Huancavelica: UNH. https://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/3373

Morales M. (2011). Concepto de proyecto: lecciones de experiencia. XV Congreso Internacional de Ingeniería de Proyectos (págs. 337-350). Huesca: Universidad Politécnica de Madrid.

Pauta, C. (2020). Desarrollo de la competencia digital en los estudiantes mediante el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el programa de Diploma del Bachillerato Internacional, en la Unidad Educativa ISM Internacional Academy. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7262

Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.

Sánchez, H. (2019). Desafíos para la Investigación en la Universidad Peruana. SRD, 1-9.

Vilcahuaman, W. (2019). Las competencias digitales y el nivel de actitudes frente a las TIC de los docentes del Senati Cusco (Tesis Magistral). Lima: UPCH. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/8507

Published

2022-03-20

How to Cite

Lucio Ponce, P. A. . (2022). Digital skills and the development of the research project in postgraduate students. PsiqueMag, 11(2), 78–83. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2113

Issue

Section

Research Articles