Digital skills and the development of the research project in postgraduate students
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2113Keywords:
Digital skills, research project development, communication, problem solvingAbstract
The accelerated advance of technology requires that for better management, digital skills must be mastered, which allow better access to information found in networks or online. It was formulated as a study objective to determine the relationship between digital skills and the development of the research project in postgraduate students. The methodology was a quantitative approach with a correlational design, which was applied to a sample of 100 postgraduate students from the Universidad Nacional Mayor de San Marcos, to whom a questionnaire and rubric were applied to measure their levels of achievement. The results allowed us to find a correlation of 0.591 between the variables. It was concluded that there is a relationship between digital skills and the development of the research project in postgraduate students.
References
Altair, M. (2012). La elaboración del proyecto de investigación: guía para la presentación de proyectos. Instituto de Ciencia Política. Universidad de la República.
Burgos, L. F. (2020). ¿Por qué es importante desarrollar competencias digitales en los niños? . Palabra Maestra.
Calvani, A., Cartelli, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2008). Models and Instruments for assessing Digital Competence at School. Journal of E-Learning and Knowledge Society. GIUNTI, 183-193. http://www.je-lks.org/ojs/index.php/Je-LKS_EN/article/view/288
Caro, G., Gómez, M., y García, N. (2016). Factores que influencian el desarrollo de competencias digitales en alumnos de Contaduría Pública. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 26-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5808800
Carrión, R. V. (2021). Frecuencia de uso de las TIC y evaluación del perfil de competencias digitales en estudiantes del décimo ciclo 2019-II de la E. P. de Educación de la UNMSM (Tesis magistral). Lima: UNMSM.
CNE. (2019). Proyecto Educativo Nacional al 2036. In Todos somos educadores (Issue 44).
Minedu. (2020). Política Nacional de Educaión Superior y Técnico Productiva.
CNE. (2019). Proyecto Educativo Nacional al 2036. In Todos somos educadores (Issue 44).
Minedu. (2020). Política Nacional de Educaión Superior y Técnico Productiva.
Contreras, C. R. (2019). Investigación de las competencias digitales y uso de tecnologías en la práctica del profesor universitario. Octaedro
Grados, S. (2018). Problemática de la Problemática de la universitaria en el Perú. MINEDU
Hernández S., Fernández C., y Baptista L. (2016). Metodología de la investigación (Quinta ed.). Mac Hill
Llantoy, J. y Yauricasa, E. (2020). Uso de las TIC y competencias digitales en los docentes de la Institución Educativa “Manuel Prado” de Matara en Ayacucho - 2019. Huancavelica: UNH. https://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/3373
Morales M. (2011). Concepto de proyecto: lecciones de experiencia. XV Congreso Internacional de Ingeniería de Proyectos (págs. 337-350). Huesca: Universidad Politécnica de Madrid.
Pauta, C. (2020). Desarrollo de la competencia digital en los estudiantes mediante el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el programa de Diploma del Bachillerato Internacional, en la Unidad Educativa ISM Internacional Academy. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7262
Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
Sánchez, H. (2019). Desafíos para la Investigación en la Universidad Peruana. SRD, 1-9.
Vilcahuaman, W. (2019). Las competencias digitales y el nivel de actitudes frente a las TIC de los docentes del Senati Cusco (Tesis Magistral). Lima: UPCH. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/8507
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.