Self-regulated learning and university academic stress in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2111

Keywords:

Learning, pandemic, university students

Abstract

The objective of the present study was to determine the relationship between self-regulated learning and university academic stress in times of pandemic. Taking as main points to develop self-regulated learning within a higher educational framework and its dimensions, the academic stress focused on a university educational environment with its phases or moments and the relationship of both in the current context of pandemic due to COVID 19. To carry out the present study, the adapted instruments Self-regulated learning questionnaire and Inventory on academic stress were applied to 116 students belonging to a public university in Lima during the time of the pandemic. The study was carried out under a quantitative approach and a non-experimental design, as a result of the relationship between both variables in the context of a pandemic, it was obtained that there is a significant and inverse relationship between self-regulated learning and academic stress, since the correlation coefficient Spearman's Rho yielded -0.506 and a ρ = 0.000 (ρ <0.05). Therefore, it can be inferred through the present study that the higher self-regulated learning, the lower the incidence of academic stress in university students in times of pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barraza, A. (2009). Estrés académico y burnout estudiantil. Análisis de su relación en alumnos de licenciatura. Programa de investigación de la Universidad pedagógica de Durango. Psicogente, 12(22), 272-283. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552354002

Cerna, C. y Silva, M. (2020). Análisis del aprendizaje autorregulado en estudiantes universitario. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 16(1), 61-69. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/2755

Cobiellas, L., Anazco, A y Gongora O. (2020). Estrés académico y depresión mental en estudiantes de primer año de medicina. Revista cubana de Educación Médica Superior, 34(2), e2125. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S0864-21412020000200015&lng=es&tlng=pt

Chávez, J. y Peralta, R. (2019). Estrés académico y autoestima en estudiantes de enfermería, Arequipa – Perú. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 384-399. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7113737

González, R., Souto, A y Fernández, R. (2017). Perfiles de regulación emocional y estrés académico en estudiantes de fisioterapia. European Journal of Education and Psychology, 10(2), 57-67. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1888899217300119

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología y Diseños en la investigación científica. Mcgraw-hill interamericana editores. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Inzunza, B., Márquez, C. y Pérez, C. (2020). Relación entre aprendizaje autorregulado, antecedentes académicos y características sociodemográficas en estudiantes de medicina. Educación Médica Superior, 34(2), e1923. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200016

Malik, M. & Javed, S. (2021). Perceived stress among university students in Oman during COVID-19-induced e-learning. Middle East Curr Psychiatry 28(49). https://doi.org/10.1186/s43045-021-00131-7

Maneiro, S. (2020) ¿Cómo prepararse para la reapertura? Estas son las recomendaciones del IESALC para planificar la transición hacia la nueva normalidad. UNESCO. https://www.iesalc.unesco.org/2020/05/13/como-prepararse-para-la-reapertura-estas-son-las-recomendaciones-del-iesalc-para-planificar-la-transicion-hacia-la-nueva-normalidad/

Murphy, K. R. & Davidshofer, C. O. (2004). Psychological Testing: Principles and Applications (6th ed.). New Jersey, USA: Pearson/Prentice Hall.

Navea, A. (2018). El aprendizaje autorregulado en estudiantes de ciencias de la salud: Recomendaciones de mejora de la práctica educativa. Educación médica, 19(4), 193-200. https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-el-aprendizaje-autorregulado-estudiantes-ciencias-S157518131730013X

Palacios, J., Yangali, J. y Córdova, U. (2020). Condiciones personales asociadas al estrés académica en estudiantes universitarios. Revista Varela, 20(57), 350-365. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/download/7/140?inline=1

Pintrich, P. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. En M. Boekaerts, P. Pintrich y M. Zeidner (Eds.). Handbook of self-regulation (pp. 451- 502). Academic Press. http://cachescan.bcub.ro/e-book/E1/580704/451-529.pdf

Pulido, B., Martínez, G. y Caldera, J. (2007). Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de Psicología del Centro Universitario de Los Altos. Revista de Educación y Desarrollo, 7, 77-82. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Caldera.pdf

Quiliano, M. y Quiliano, M. (2020). Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de enfermería. Revista Ciencia y enfermería, 26(3). https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532020000100203

Robles, H. (2020). Autoeficacia académica y aprendizaje autorregulado en un grupo de estudiantes de una Universidad en Lima. Revista de Psicología, 24, 37-52. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322020000200004

Rodríguez, Ivana, Fonseca, Gabriel M, & Aramburú, Guillermo. (2020). Academic Stress of Freshmen Students at the Faculty of Dentistry Universidad Nacional de Cordoba, Argentina. International journal of odontostomatology, 14(4), 639-647. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2020000400639

Sánchez, H., Reyes, C. y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Vicerrectorado de Investigación Universidad Ricardo Palma. https://www.urp.edu.pe/pdf/id/13350/n/libro-manual-de-terminos-en-investigacion.pdf

Trucco, D. y A. Palma (Eds.). (2020). Infancia y adolescencia en la era digital: un informe comparativo de los estudios de Kids Online del Brasil, Chile, Costa Rica y el Uruguay, Documentos de Proyectos (LC/TS.2020/18), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45212/7/S2000334_es.pdf

Zárate, N., Soto, M., Martínez, E., Castro, M., García, R. y López, N. (2018). Hábitos de estudio y estrés en estudiantes del área de la salud. Revista de la Fundación Educación Médica, 21(3), 153-157. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s2014-98322018000300007

Zimmerman, B. (2011). Motivational sources and outcomes of self-regulated learning and performance. In B. Zimmerman & D. Schunk (Eds.), Educational psychology handbook series. Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 49–64). Routledge/Taylor & Francis Group.

Published

2022-03-20

How to Cite

Castro Porras, J. F. ., & Mayorga Rojas, J. C. . (2022). Self-regulated learning and university academic stress in times of pandemic. PsiqueMag, 11(2), 60–71. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2111

Issue

Section

Research Articles